۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
واکسن های چینی این هفته مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرند
۳ واکسن در صف تایید جهانی؛

واکسن های چینی این هفته مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرند

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد این هفته سه واکسن را مورد تایید قرار می دهد. دو واکسن سینوفارم و سینواک چین است و واکسن دیگر، واکسن مدرنای تولید امریکا است.

بازار؛گروه بین الملل: با افزایش تزریق واکسن کرونا در دنیا بحث های زیادی در مورد بازگشایی مرزها به روی افراد واکسینه شده مطرح می شود. مساله ای که  برخی از کشورها ان را منوط به دریافت واکسن های تایید شده در داخل کشورشان کرده اند و برخی دیگر از واکسن های تایید شده در اتحادیه اروپا صحبت می کنند ولی این سوال ایجاد می شود که وضعیت افرادی که با واکسن های دیگر واکسینه می شوند، چه خواهد شد؟

کارشناسان بهداشتی بر این باور هستند که درصورتیکه معیاری برای افراد واکسینه شده در نظر گرفته شود، این معیار باید به واکسن های مورد تایید توسط سازمان بهداشت جهانی محدود شود. آلوینا وایت، رییس مرکز مطالعات واکسن دانشگاه سیدنی در این مورد می گوید: «دنیا نیاز به یک معیار دارد و این معیار باید واکسن های تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی باشد. بدون شک تمامی واکسن ها مورد تایید وزارت بهداشت، سازمان غذا و داروی هر کشور قرار نمی گیرد ولی سازمان بهداشت جهانی اطلاعات مرتبط با تمامی واکسن ها را در اختیار دارد و می تواند آنها را تایید کند. دنیا باید با تکیه به تاییدیه های ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی به واکسن های کرونایی موجود در بازار جهانی رسمیت ببخشد.»

کدام واکسن ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته اند
طبق گزارش ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی تا کنون سه واکسن فایزر، آسترازنکا، جانسون و جانسون در سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته اند و بررسی  سه واکسن دیگر در دستور کار قرار دارد.  سازمان بهداشت جهانی در وب سایت خود اعلام کرد بررسی اطلاعات مربوط به دو واکسن سینوفارم و سینواک کشور چین و مدرنای آمریکا به پایان رسیده است و در هفته آتی نتیجه نهایی بررسی ها اعلام می شود. با تایید این سه واکسن در هفته اول ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی، این سه شرکت دارویی می توانند  سهمی از واکسن های تولیدی خود را برای عرضه به کشورهای در حال توسعه و فقیر در اختیار سازمان بهداشت جهانی و کمیته کواکس قرار دهند.

تایید این واکسن ها در شرایطی  توسط سازمان بهداشت جهانی انجام می شود که شمار زیادی از کشورها آنها را تایید کرده است و صدها میلیون دوز از آنها به مردم تزریق شده است. دولت چین تا کنون بالغ بر ۲۳۰ میلیون دوز از دو واکسن سینوفارم و سینواک را در داخل کشور تزریق کرده است و دهها میلیون هم به دیگر کشورهای دنیا صادر کرده است. واکسن مدرنا هم در اتحادیه اروپا و امریکا در سطح  وسیعی استفاده شده است و انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳ میلیارد دوز از این واکسن تولید شود که این حجم از واکسن برای تامین نیاز کشورهای در حال توسعه دنیا استفاده خواهد شد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بعد از تایید این واکسن ها، کشورهای دنیا می توانند با اطمینان از این سه  نوع واکسن خریداری کنند و برای مبارزه با کرونا آن را به مردم تزریق کنند.

آیا واکسن اسپوتنیک مورد تایید قرار گرفته است
دومین واکسن مورد استفاده در دنیا واکسن اسپوتنیک  وی است که بالغ بر ۶۰ کشور دنیا آن را تایید کرده اند ولی هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد. سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرده است اطلاعات لازم برای بررسی این واکسن را دریافت کرده است و تا کنون چند جلسه برای بررسی اطلاعات واکسن را با مقامات روسیه برگزار کرده است.

طبق گزارشهای سازمان بهداشت جهانی واکسن اسپوتنیک وی در ارزیابی های اولیه کارامد و موثر است ولی باید اطلاعات تکمیلی دریافت شود. انتظار می رود تا انتهای ماه می سال جاری این واکسن در سازمان بهداشت جهانی تایید شود.

از طرف دیگر اتحادیه اروپا هم مشغول بررسی این واکسن است و انتظار می رود تا نیمه ماه جاری واکسن اسپوتنیک وی در اتحادیه اروپا مورد تایید قرار بگیرد و مقامات اتحادیه اروپا تاکید کرده اند در صورت تایید واکسن اجباری برای خرید آن توسط کشورهای اروپایی وجود ندارد و طرح خرید کلی توسط اتحادیه اروپا وجود ندارد.

اگرچه کشورها به صورت مجزا اقدام به خرید واکسن اسپوتنیک وی کرده اند. از جمله این کشورها می توان به آلمان اشاره کرد که ۳۰ میلیون دوز واکسن خریداری کرده است و اتریش هم خبر از خرید واکسن در صورت تایید ان توسط آژانس دارویی اروپا داد.ایتالیا هم از اواسط سال جاری تولید این واکسن را شروع خواهد کرد.

گزارشها حاکی از آن است که تا انتهای ماه می سال ۲۰۲۱ واکسن اسپوتنیک وی هم در اتحادیه اروپا و هم در سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار می گیرد و عرضه آن به سیستم کواکس از نیمه دوم امسال شروع خواهد شد.

کد خبر: ۸۶٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha