۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
شاخص قیمت غلات ۲۵ درصد رشد کرد
رشد قیمت محصولات کشاورزی در فصل اول امسال؛

شاخص قیمت غلات ۲۵ درصد رشد کرد

در فصل اول امسال قیمت محصولات کشاورزی در دنیا رشد کرد و بالاترین نرخ رشد به غلات اختصاص داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: در سال گذشته بازارهای جهانی با تحولات زیادی روبرو شدند. اغلب بازارها در این سال شاهد رشد ارزش بودند که یک دلیل آن را می توان بی ثباتی ناشی از کرونا در سال ۲۰۲۰ و عدم اطمینان در مورد زمان پایان این بحران دانست.

به گزارش بانک جهانی در فصل اول سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا  ۹ درصد در مقایسه با فصل اخر سال قبل رشد کرد. نرخ رشد قیمت این شاخص نسبت به فصل اول سال قبل بالغ بر ۲۰ درصد بود و بررسی قیمت محصولات کشاورزی در سالهای اخیر نشان می دهد که در اولین فصل سال جاری  قیمت محصولات کشاورزی در دنیا بالاترین سطح طی ۷ سال اخیر بود.انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ۱۴ درصد بالاتر از ۲۰۲۰ باشد و در سال ۲۰۲۲ این شاخص با رشد کمتر از ۲ درصدی همراه خواهد بود. نکته مهم این است که نرخ رشد شاخص قیمت محصولات کشاورزی در گزارش ماه اوریل نسبت به ماه اکتبر سال قبل با افزایش همراه بوده است که دلیل ان را می توان افزایش امیدواری به اوضاع اقتصادی دنیا دانست.

غلات بالاترین نرخ رشد را تجربه کردند
طبق گزارش بانک جهانی در فصل اول امسال بیشترین افزایش قیمت به غلات اختصاص داشت. کمبود عرضه به دلیل نبودن نیروی کار کافی برای برداشت محصولات در سال تولیدی جاری عامل اصلی افزایش قیمت غلات در فصل اول امسال معرفی شد.

در فصل اول امسال شاخص قیمت غلات در دنیا ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت در حالیکه نرخ رشد شاخص نسبت به فصل اخر سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۷ درصد بود. در فصل اول امسال قیمت برنج و گندم ۱۰ درصد و قیمت ذرت ۷ درصد نسبت به فصل اخر سال قبل رشد کرد.

وزارت کشاورزی امریکا در گزارش ماه اوریل خود خبر از افزایش تولید سه محصول اصلی  کشاورزی یعنی گندم و برنج و ذرت داد  و نوشت: «انتظار می رود در فصل  تولیدی کنونی که از سپتامبر سال ۲۰۲۰ شروع شده است و تا اوت امسال ادامه دارد تولید این سه محصول مهم کشاورزی در دنیا ۱.۷ درصد رشد کند.»

 باید در نظر داشت که گندم و ذرت و برنج از اصلی ترین فراورده های کشاورزی غذایی در دنیا هستند و افزایش قیمت انها می تواند باعث افزایش نرخ گرسنگی در دنیا شود زیرا شمار زیادی از مردم توان مالی خود را برای خرید این محصولات کشاورزی از دست می دهند.

قیمت ها به ثبات می رسد
اما سوال این است که ایا روند افزایش قیمتی که در فصل اول امسال تجربه کردیم، در فصل های اتی هم تجربه خواهد شد یا خیر؟ بانک جهانی در گزارش خود در پاسخ به این سوال نوشت: «انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت غلات در دنیا ۱۴ درصد بیشتر از سال قبل باشد و در سال ۲۰۲۲ هم رشد ۲ درصدی در این شاخص نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه شود.

به تعبیر بهتر با تسریع روند واکسیناسیون در دنیا و کنترل نسبی کرونا، پیش بینی می شود بازار محصولات کشاورزی  غلات در دنیا به ثبات برسد و در نتیجه نرخ رشد تولید هم معقول و متعادل باشد. در سال ۲۰۲۱ نرخ رشد شاخص قیمت روغن های گیاهی خوراکی برابر با ۳۰ درصد خواهد بود و در سال ۲۰۲۲ ما ثبات را در این بازار تجربه خواهیم کرد.»

بررسی گزارش اخیر بانک جهانی با گزارش ارایه شده در ماه اکتبر نشان از افزایش چشمگیر پیش بینی قیمت دارد. افزایشی که ریشه در افزایش میزان مصرف در دنیا و کاهش نرخ رشد تولید نسبت به براوردهای ارایه شده قبل از همه گیری کرونا داشت.

نکته مهم این است که دنیا بعد از تجربه یک سال سخت کرونایی، دیگر می تواند چالشها و بحران های پیش رو در سال جاری و سال ۲۰۲۲ را ترسیم کند و به همین دلیل در گزارش جدید پیش بینی های  قابل اعتماد تری ارایه شده است. همچین با داشتن دید صحیح تر در مورد روند تغییر قیمتها در سال جدید می توان انتظار داشت  سیاست گذاری ها هم جهت گیری صحیح تری پیدا کند.

کد خبر: ۸۶٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha