۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
 ۵ هزار معدن غیر فعال در سطح کشور وجود دارد
رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی:

۵ هزار معدن غیر فعال در سطح کشور وجود دارد

زنجان- رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی از وجود پنج هزار معدن غیر فعال در سطح کشور خبر داد و گفت: این تعداد معدن پروانه بهره برداری دارند ولی  فعالیت معدنی ندارند.

به گزارش خبرنگار بازار، تقی نبئی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل ساختمان نظام مهندسی در زنجان، در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص احیای معادن غیر فعال در کشور، گفت: طی سالجاری احیای ۲۰ درصد از معادن غیر فعال کشور در دستور کار و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. 

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار بازار در خصوص اینکه چند درصد از اشتغال کشور سهم بخش معدن است؟ اظهار کرد: در حال حاضر نقش معدن در تولید ناخالص داخلی یک درصد است و سهم اشتغال در این بخش کم است. 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی  از وجود پنج هزار معدن غیر فعال در سطح کشور خبر داد و گفت: این تعداد معدن پروانه بهره برداری دارند ولی فعالیت معدنی انجام نمی دهند. 

نبئی با بیان اینکه بخشی از معادن غیر فعال در دست کسانی است که اهلیت ندارند، تاکید کرد: وزارت صمت و شورای معادن برنامه هایی دارند تا با حل مشکلات معادن اشتغال و اقتصاد کشور در بخش معدن را تثبیت کنند. 

وی با بیان اینکه با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت افرادی که که صلاحیت معدن کاری را ندارند سلب صلاحیت می شوند، ابراز داشت: در این میان از طریق مزایده معادن به افرادی که اهلیت و صلاحیت مالی و فنی دارند واگذار می شود. 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی ابراز داشت: معادن غیر فعال در کشور مشکلات مالی، کمبود تجهیزات، ماشین آلات و معارض محلی دارند. 

نبئی ابراز داشت: برای جلوگیری از خام فروشی معدن، باید صنایع معدنی توسعه یابد و زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی تکمیل شود و تحقق این مهم در گرو استفاده از توان دانش فنی و بهره گیری از نیروهای متخصص است.

دلایل رکود و تعطیلی معادن غیر فعال مطالعه و احصا شده است 
وی افزود: دلایل رکود و تعطیلی معادن غیر فعال در یک سال گذشته مطالعه و احصا شده و در حال حاضر وجود معارضان محلی در روستاها و دستگاه‌های دولتی دلیل عمده غیرفعال بودن معادن است. 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی با بیان اینکه معدن به مرتع ارجعیت دارد، گفت: توقع از مسئولان بخش حفاظت منابع طبیعی این است به جای استعلام، به درخواست مجوزهای معدنی جواب منفی ندهند و پروتکل هایی را تعریف کنند و طرح بازسازی از معدن کار بخواهند. در این راستا کارگروه تعامل در استان ها شکل گرفته و نمایندگانی از بخش معدن، نظام مهندسی، وزارت صمت و منابع طبیعی حضور دارند.

نبئی افزود: زنجان یکی از قطب های معدنی کشور است و برای این که بخش معدن تقویت و معدن کاری توسعه یابد باید صدور مجوز ها تسریع شود. 

وی گفت: یکی از چالش معادن کشور این است که ذخایر معدنی کشف شده ما به توجه به حجم فعالیت معدنی که داریم رو به اتمام است. اگر طرح های اکتشافی جدید نداشته باشیم و مساعدت دستگاههای محیط زیست و منابع طبیعی نباشد در صدور مجوزهای اکتشافی دچار مشکل خواهیم شد. برای بازه ۱۵ ساله ذخایر معدنی جواب گو است و باید از امروز اکتشاف را شروع کنیم و قانون معادن هم در حال اصلاح است. 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی  صنعت مس و آهن را جزو صنایع استراتژیک و مادر اعلام کرد و افزود: این دو صنعت بخشی از صنایع مختلف تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهند. 

نبئی با بیان اینکه کرونا و تحریم ها تاثیری بر صادرات مواد معدنی نداشت، گفت: کرونا باعث شد تنها در حمل و نقل کمی دچار مشکل شویم و طی سال گذشته بیش از پنج میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی در کشور محقق شد و کرونا تاثیر کمی در صادرات صنایع معدنی داشت. 

وی بر لزوم تقویت معدن کاری در بین اقشار مختلف جامعه تاکید کرد و گفت: رسانه ها در این خصوص همکاری لازم را بکنند چرا که توجه به بخش معدن توسعه اشتغال و اقتصاد را به دنبال دارد و خوشبختانه معدن کاری ما جذابیت سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد. 

کد خبر: ۸۶٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha