۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
برای قطع دسترسی به سوئیفت آماده ایم
وزیر امور خارجه روسیه:

برای قطع دسترسی به سوئیفت آماده ایم

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بانک مرکزی روسیه با ایجاد سامانه یکپارچه برای نقل و انتقال پولی و بانکی مشابه با سوئیفت، خود را برای قطع دسترسی به سوئیفت آماده کرده است.

به گزارش بازار، سرگئی لاوروف با اشاره به تشدید تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا علیه کشورش گفت: دولت و بانک مرکزی روسیه با ایجاد سامانه یکپارچه برای نقل و انتقال پولی و بانکی مشابه با سوئیفت، خود را برای قطع دسترسی به سوئیفت آماده کرده است.
 
لاوروف با بیان اینکه شبکه بین المللی نقل و انتقال پولی بین بانکی موسوم به سوئیفت به ابزاری برای فشار به برخی کشورها تبدیل شده است، گفت: برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های مالی ناشی از قطع احتمالی دسترسی روسبه به سوئیفت، با همکاری کشورهای دوست ساز و کاری ایجاد کرده‌ایم که بتواند پاسخگوی نیاز مبادلات بانکی در سطح بین المللی باشد.

سوئیفت، شبکه‌ای برای انتقال پول بین بانکی در سطح جهانی است که بانک‌ها و موسسات عضو با استفاده از این شبکه می‌توانند وجوه خود را در سیستمی امن و مطمئن به هر کجای دنیا ارسال کنند.

«سوئیفت» یا جامعه جهانی مبادلات پولی و بانکی، نام موسسه‌ای است که در سال ۱۹۷۳ میلادی و با مشارکت ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور جهان در کشور بلژیک به ثبت رسید و تمامی حقوق مالکیتی آن متعلق به بانک‌های عضو آن است.

موسسه سوئیفت موظف است با استفاده از خدمات متنوع خود، تمامی نیازهای مالی بانکی و موسسات مالی را در سراسر دنیا پشتیبانی کند.

پس از حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، آمریکا به بهانه مبارزه با تامین مالی تروریسم و رهگیری حساب‌هایی که صرف تامین مالی گروه‌های تروریستی می‌شود، این موسسه را وادار کرد تا اطلاعات جزیی مبادلات پولی بانک‌های عضو را به وزارت خزانه‌داری و نهادهای اطلاعاتی آمریکا ارائه نماید.

آمریکایی‌ها با همین بهانه سوئیفت را به اهرم فشار علیه کشورهای مستقلی تبدیل کردند که از سیاست‌های واشنگتن تبعیت نمی‌کردند.

قطع دسترسی به سوئیفت در سال‌های اخیر به مهمترین ابزار تحریم مالی و بانکی کشورهای زیر تحریم آمریکا تبدیل شده است، از اینرو کشورهایی همچون ایران، روسیه و چین با ایجاد ساز و کارهای جایگزین سوئیفت، برای رویارویی با تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا و قطع دسترسی به سوئیفت خود را آماده کرده‌اند.

کد خبر: ۸۵٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha