۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
تصمیم عجولانه و اشتباه اوپک برای بازار نفت| تقاضا و قیمت نفت کاهش می یابد
نماینده سابق ایران در اوپک:

تصمیم عجولانه و اشتباه اوپک برای بازار نفت| تقاضا و قیمت نفت کاهش می یابد

خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه تصمیم اوپک اشتباه و عجولانه بود، می گوید: در صورت سرایت این ویروس به کشورهای آسیایی که موتور تقاضای نفت هستند، شاهد کاهش دوباره قیمت خواهیم بود.

بازار؛ گروه انرژی: کرونای هندی بر بازار نفت سایه افکنده و روند نزولی قیمت ها ادامه دارد. هند که سومین بازار بزرگ مصرف انرژی در دنیاست که برای تامین ۸۰ درصد نیازهای داخلی به واردات متکی است. طبق برآورد شرکت مشاوره FGE، تقاضای هند برای بنزین ۱۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل و بیش از ۱۷۰ هزار بشکه در روز در ماه مه کاهش خواهد یافت. افزایش آمار ابتلا در هند و چشم انداز تیره و تار آن، قیمتهای نفت را هم تحت فشار قرار داده است. امروز  هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳ سنت کاهش به ۶۶ دلار و ۳۹ سنت رسید. بود. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن هم امروز با ۳ سنت کاهش به ۶۲ دلار و ۹۱ سنت رسید.  

بلومبرگ می گوید مجموع مصرف بنزین و دیزل هند ممکن است ماه میلادی جاری در نتیجه افزایش موارد بیماری، ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. این کاهش مصرف به کاهش نرخ تولید پالایشگاهی و رشد ذخایر نفت هند منجر  می‌شود و به نوبه خود واردات این کشور در ماههای آینده را کاهش خواهد داد.

درحالی پیش بینی ها از احتمال کاهش تقاضا در هند حکایت می کند که قرار است افزایش تدریجی تولید نفت اوپک و اوپک پلاس همچنان ادامه پیدا کند.

«محمد علی خطیبی» نماینده سابق ایران در اوپک که معتقد است تصمیم اخیر کشورهای صادرکننده نفت دنیا بسیار عجولانه و اشتباه بود، به بازار می گوید که با توجه به احتمال سرایت این ویروس به کشورهای آسیایی که موتور اصلی تقاضای نفت در دنیاست، احتمالا روند نزولی قیمت ها در هفته ها و ماه های آینده هم ادامه پیدا کند.

در نشست اخیر اوپک  خواسته یا ناخواسته به وضعیت تقاضا در یکی از بازارهای بزرگ نفت توجهی نشده است. حتی در چنین شرایط حساسی نشست پایانی اوپک پلاس که قرار بود امروز برگزار شود، لغو شده است

لغو نشست پایانی اوپک در شرایط حساس بازار
محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک که پیش بینی وضعیت بازارها را غیر ممکن می داند، می گوید: هر چند وقت یکبار  ویروس های جهش یافته جدیدی از یک گوشه دنیا سر در می آورد. مشخص نیست که این وضعیت تا کی ادامه پیدا می کند و چه آینده ای را برای جوامع مختلف رقم می زند.

او با  اشاره به  وضعیت نگران کننده مبتلایان به کووید ۱۹ در هند و شیوع ویروس جهش یافته هندی، گفت: در حال حاضر کاهش تقاضا در هند که سومین بازار بزرگ مصرف انرژی دنیاست، قیمت نفت را پایین آورده است. اما مساله اینجاست که احتمالا در هفته های آینده شاهد سرایت این ویروس به سایر کشور به ویژه کشورهای آسیایی خواهیم بود.

 نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: گسترش ویروس هندی به  ویژه در  قاره آسیا که به نوعی موتور تقاضای جهان است، می تواند تقاضا را تا حد زیادی کاهش دهد و منجر به افت دوباره قیمت ها شود. به همین خاطر اوپک پلاس باید کمیته های کارشناسی خود را فعال کرده و سعی کند تا  تصمیم های اشتباه خود را در کوتاهترین زمان ممکن اصلاح کند.

او با تاکید بر اینکه متناسب با  وضعیت همه گیری و وضعیت عرضه و تقاضا درباره مقدار تولید نفت تصمیم گرفته شود، گفت: اما متاسفانه در نشست اخیر اوپک  خواسته یا ناخواسته به وضعیت تقاضا در یکی از بازارهای بزرگ نفت توجهی نشده است. حتی در چنین شرایط حساسی نشست پایانی نشست اوپک پلاس که قرار بود امروز برگزار شود، لغو شده است.

کشورهای صادرکننده نفت دنیا خود نیز می دانستند که شرایط برای افزایش تولید هنوز مهیا نشده و تقاضا موجود در بازار هنوز به ثبات نرسیده است.  به همین دلیل اصلا قرار نبود که چنین تصمیمی گرفته شود

تقاضا در بازار به ثبات نرسیده
این کارشناس انرژی با بیان این نکته که ای کاش  اوپک پلاس ریسک نمی کرد و افزایش تولید برنامه ریزی شده  را در دستور کار قرار نمی داد، افزود:  البته کشورهای صادرکننده نفت دنیا خود نیز می دانستند که شرایط برای افزایش تولید هنوز مهیا نشده و تقاضا موجود در بازار هنوز به ثبات نرسیده است.  به همین دلیل اصلا قرار نبود که چنین تصمیمی گرفته شود.

خطیبی می گوید:  فشارهایی که از بیرون به  اوپک وارد شده آنقدر قوی بود که در نهایت قرار شد به جای کاهش تولید، کشورهای صادرکننده نفت دنیا  تولیدات خود افزایش دهند.

او ادامه داد: معمولا قبل از نشست های این چنینی تیم کارشناسی به صورت دقیق وضعیت بازار، وضعیت واکسیناسیون و افزایش یا کاهش تعداد مبتلایان  و تولید کشورهای مختلف را بررسی و بر اساس پیشنهاداتی را ارائه می دهند تا قیمت ها در سطح قابل قبولی باقی بماند. اما تصمیمی که گرفته شده با نظرات کارشناسی هیچ تطبیقی نداشت  و به هیچ وجه قابل دفاع نیست. این تصمیم بیش از اینکه بر اساس تحلیل های اقتصادی باشد، حاصل فشارهای سیاسی است.

تصمیم اخیر اوپک پلاس  بیش از اینکه بر اساس تحلیل های اقتصادی باشد، حاصل فشارهای سیاسی است. ای کاش  اوپک پلاس ریسک نمی کرد و افزایش تولید برنامه ریزی شده  را در دستور کار قرار نمی داد

تولید بیشتر نمی شد، نفت ارزان نمی شد
او در پاسخ به این سوال که این فشارها از سوی چه کسانی به اوپک و اوپک پلاس وارد شد، گفت: اگر تولید نفت بیشتر نمی شد، روند افزایشی قیمت ها هم ادامه پیدا می کرد یا حداقل در همان اندازه ۷۰ دلار باقی می ماند و پایین تر نمی آمد. این رشد قیمت به طور قطع به نفع بسیاری از کشورها که مصرف بالایی دارند، نبود.   

کد خبر: ۸۵٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha