۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
تاکید نظام حقوقی کشور بر استرداد سود مازاد تسهیلات
نظر قوه‌قضائیه درباره سود تسهیلات بانکی؛

تاکید نظام حقوقی کشور بر استرداد سود مازاد تسهیلات

بر اساس استعلام از اداره‌کل حقوقی قوه قضائیه، دریافت سود اضافی از تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها، برخلاف مقررات و مصوبات بانک مرکزی است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، اداره‌کل حقوقی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت سود اضافی از تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها مازاد بر مقررات بانک مرکزی، آن را برخلاف مصوبات این نهاد پولی و مالی و سود اضافی را قابل استرداد اعلام کرد.

بر اساس نظریه مشورتی با اداره‌کل حقوقی قوه قضائیه که نسخه‌ای از آن در اختیار روابط عمومی اتاق تهران قرار گرفته، این پرسش مطرح شده که «شخصی در سال ۱۳۷۷ تسهیلات دریافت و در سال ۱۳۷۸ تسویه کرده‌است و پرونده بانکی وی بایگانی شده‌است. مقررات بانک مرکزی در آن سال، سود تسهیلات را ۲۰ درصد اعلام کرده اما در قرارداد ۴۰ درصد قید شده‌است. در سال ۱۳۹۹ و به دنبال رأی وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور، این طرح دعوا مطرح شده که آیا این دعوا به علت تسویه شدن قرارداد قابل استماع است و اینکه آیا صرف پرداخت سود، مانع از ورود در ماهیت برای بررسی ابطال شرط سوددهی بودن عقد تسهیلات مشارکتی است؟»

در پاسخ اداره‌کل حقوقی قوه قضائیه به پرسش، ابتدا تصریح شده‌است که «با توجه به وفق رأی وحدت رویه شماره ۷۹۴ مورخ ۲۱/۵/۱۳۹۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور، مصوبات بانک مرکزی درباره حداقل و حداکثر سهم سود بانک‌ها و موسسات اعتباری اعم از دولتی و غیردولتی جنبه آمره دارد، بنابراین بانک‌ها نمی‌توانند برخلاف آن عمل کنند و در صورتی که برخلاف این مقررات، سود اضافی از تسهیلات اعطایی دریافت کنند، نسبت به سود مازاد، باطل و در صورت پرداخت، قابل استرداد است.

همچنین تصریح شد «طرف‌نظر از مختومه شدن یا نشدن پرونده اعطای تسهیلات در بانک یا موسسه اعتباری، دعوای ابطال شرط اضافه نرخ سود تسهیلات و استرداد مبلغ اضافی، قابل استماع است و دادگاه مکلف است برابر رأی وحدت رویه مزبور، تصمیم مقتضی اتخاذ کند. همچنین مبلغ اضافی فوق از شمول تعهدات طبیعی (فاقد ضمانت اجرا) موضوع ماده ۲۶۶ قانون مدنی خروج موضوعی دارد».

کد خبر: ۸۵٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha