۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
آیا حمل و نقل پایدار فقط می تواند با باتری باشد؟

آیا حمل و نقل پایدار فقط می تواند با باتری باشد؟

توسعه راه حل های هوشمند و رقابتی در آینده ضمن حفظ حمل و نقل مسئول محیط زیست امروز به فناوری هایی نیاز دارد که بتوانند با نیازهای کل شبکه حمل و نقل و زیرساخت ها سازگار شوند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تولیدکنندگان اتومبیل برای تهیه وسایل نقلیه با میزان آلایندگی صفر در حال رقابت هستند و دولت ها برنامه های خود را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تقویت می کنند، اما چالش های بزرگی در پیش است.

البته، به گفته مدیر ارشد فناوری ولوو، لارس استینکویست، در مقاله ای برای مجمع جهانی اقتصاد که ترجمه ان را می خوانید، تغییر جهت انتقال الکتریکی را امری اجتناب ناپذیر می داند.

اگرچه ارزش وسایل نقلیه الکتریکی مجهز به باتری به طور گسترده ای شناخته شده است، اما ارائه یک راه حل واحد برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون برای حمل و نقل پایدار و راه حل های زیرساختی کافی نیست، بنابراین سرمایه گذاری در نوآوری هایی مانند فناوری سلول سوخت هیدروژن ضروری می شود.

نوآوری برای آینده
توسعه راه حل های هوشمند و رقابتی در آینده ضمن حفظ حمل و نقل مسئول محیط زیست امروز به فناوری هایی نیاز دارد که بتوانند با نیازهای کل شبکه حمل و نقل و زیرساخت ها سازگار شوند.

لارس خاطرنشان کرد: باتری های الکتریکی یا هیدروژنی اغلب به عنوان رقبا به تصویر کشیده می شوند و تنها تعداد اندکی هستند که به طور فعال در حال توسعه هر دو فناوری را در کنار یکدیگر پیش می برند.

وی در مقاله خود افزوده است: در واقع  ما  در ولوو  گامی دیگر در جهت حمایت از رویکرد سه جانبه برقی برداریم، زیرا موتورهای احتراق داخلی نقش مهمی در راه حل های پایدار دارند.
آیا یک رویکرد واحد در همه موارد جواب می دهد؟

یک روش متناسب برای همه به راحتی نمی تواند در همه شرایط مناسب باشد. البته وسایل نقلیه مجهز به باتری راه حل ایده آل در مسافت کوتاه و متوسط است و استفاده از آن برای اتوبوس در داخل شهرها یا جمع آوری زباله، توزیع محلی و حمل و نقل منطقه ای است مناسب است به شرط آن که دسترسی به برق به طور منظم و آسان فراهم باشد.  

بسیاری از وسایل نقلیه مجهز به باتری در حال حاضر با موفقیت در شهرها و شهرهای مختلف جهان کار می کنند اما برای حمل و نقل سنگین و دوربرد  استفاده از باتری ها غیر عملی هستند؛ زیرا اندازه مورد نیاز برای تأمین دامنه رانندگی کافی ماشین را بیش از حد سنگین و لذا استفاده از این نوع حمل و نقل را غیر عملی و بدون توجیه اقتصادی می کند.

حتی اگر وسایل نقلیه در مکان های دشوار و بدون زیرساخت الکتریکی خوب کار می کنند، ممکن است نتوانید به قابلیت های لازم شارژ دسترسی داشته باشید و اینجا، جایی است که پیل های سوختی هیدروژن وارد می شوند. برخلاف باتری هایی که برق را ذخیره می کنند، پیل های سوختی برق خود را از هیدروژن ذخیره شده در یک فرآیند الکتروشیمیایی تولید می کنند.

ولوو در حال همکاری با ارائه دهندگان انرژی و سازندگان زیرساخت ها برای کمک به شکل گیری شرایطی است که امکان تولید کامیون های مجهز به هیدروژن به بازار را فراهم می کند.

رشد تقاضا
تقاضای مشتریان در سراسر جهان برای محصولات و خدمات تمیزتر(آلودگی کمتر)  ادامه خواهد یافت و تقاضا با لازم الاجرا شدن سایر قوانین افزایش می یابد و صنایع را ملزم می کند تا تولید کربن خود را کم کنند.

اما پذیرش گسترده وسایل نقلیه الکتریکی تنها پس از همکاری رهبران صنعت و دولت ها برای تأمین زیرساخت های لازم امکان پذیر خواهد شد.

البته مشخص است که اکثریت مطلق وسایل نقلیه تجاری در آینده الکتریکی یا مخلوطی از سلول های سوختی هیدروژن و باتری های برقی خواهند بود.

با این حال، موتورهای احتراقی همچنان مورد نیاز خواهند بود، حتی اگر با سوختهای فسیلی مانند هیدروژن تجدید پذیر و بسیاری گزینه های دیگر کار کنند.

سرانجام، لارس توضیح داد: این یک عصر طلایی برای فرصت های صنعت است، اما تمرکز فقط روی باتری ها و رها کردن موتورهای هیدروژن و احتراق ضرر خواهد داشت.  اگر بخواهیم حمل و نقل پایدار را به یک واقعیت تجاری تبدیل کنیم، باید روی هر سه سرمایه گذاری و از آنها پشتیبانی شود.

کد خبر: ۸۵٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha