۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
توصیه های ویژه برای خریدهای ضروری در زمان شیوع کرونا
بازار گزارش می دهد

توصیه های ویژه برای خریدهای ضروری در زمان شیوع کرونا

تهران- در زمان شیوع ویروس کرونا می توان با لحاظ کردن برخی موارد ایمنی خریدهای ضروری را انجام داد و یا خریدهای اینترنتی را جایگزین نوع سنتی گشت و گذار در بازار کرد.

 خبرگزاری بازار- شیوع بیماری کرونا در تراکم بالای جمعیتی در استان تهران سبب ایجاد وحشت در بین شهروندان تهرانی شده و بازارهای خلوت شب عید در این شرایط به خوبی نشان دهنده این ترس و وضعیت کرونایی حاکم بر بازارهای استان تهران است.

سوالی که در این بین در ذهن مردم نقش می بندد، این است، که در شرایط فعلی خریدهای ضروری چطور انجام شود و به طور کلی چه راهکاری می توان برای تامین نیازها از بازار و عبور از مقطع کنونی اندیشید.

یک کارشناس ارشد مدیریت اقتصادی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: باید تعداد مراجعات مردم به بیرون از خانه را به حداقل رساند و در این شرایط می بایست، سوپرمارکت ها برای فروش کالاهای خود از پیک های موتوری استفاده کرده و ارسال رایگان را به عنوان یک امتیاز و در جهت حفظ مشتری های قدیمی و جذب مشتری جدید به کار بندند.

محسن ممیزی اضافه کرد: اما خود مردم در شرایطی که چنین امکانی در سوپرمارکت ها فراهم نباشد، نیز می توانند، اقدامات مشابهی انجام دهند، به عنوان مثال در مجتمع های آپارتمانی می توان به طور شیفتی مسئول خرید معین کرد و هر روز یکی از اعضا هر واحد آپارتمانی مسئول خرید شده و مایحتاج مورد نیاز واحدهای دیگر که از طریق فضای مجازی و در گروه های مرتبط با مجتمع ثبت شده و هزینه آن نیز از طریق اینترنت به کارت خریدار واریز شده را تهیه کند.

وی افزود: در این شرایط خریدها به صورت کلی جمع آوری می شود و چون لیست خرید وجود دارد، از سرگردانی در بازار و تردد غیر ضروری اجتناب می شود.

این کارشناس ارشد مدیریت اقتصادی گفت: این طرح خرید نوبتی و شیفتی می تواند، در محله ها نیز اجرا شود و به نوبت هر خانه ای از ساکنان محله لیست خرید از طریق فضای مجازی تهیه و به آن ها تحویل داده شود، تا علاوه بر حفظ سلامت شهروندان و پرهیز از ترددهای غیر ضروری، مایحتاج ساکنان محله نیز تامین شود.

ممیزی با بیان این که این روزها خریدهای آنلاین و خرید از فروشگاه های اینترنتی بهترین راهکار مقابله با شیوع ویروس کرونا است، گفت: خرید از فروشگاه های مجازی می تواند از تردد غیر ضروری و مبادله اسکناس جلوگیری کرده و تا حد زیادی جلوی انتقال کرونا را بگیرد.

اسکناس عامل شیوع کرونا/پرداخت ها الکترونیک شود

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران نیز با تاکید بر استفاده از روش های اینترنتی و ظرفیت های بانکداری الکترونیک به خبرنگار بازار گفت: پول می تواند، یکی از خطرناک ترین عامل شیوع ویروس کرونا باشد، چرا که پول بین افراد دست به دست می شود و همان دست کثیف می تواند، چشم، دهان و یا بینی افراد را لمس کرده و سبب انتقال ویروس به شخص شود.

میرشهاب الدین قیومی همچنین از فروشندگان خواست، دستگاه های کارت خوان مستقر در فروشگاه ها را پس از هر بار استفاده هر مشتری ضدعفونی کرده و سپس برای مشتری بعدی به کار ببرند.

وی خواستار تعویق خریدهای غیرضروری تا عادی تر شدن اوضاع شد و از جوانان خواست، خرید افراد سالمند فامیل را بر عهده بگیرند، تا از این طریق تردد سالمندان به عنوان یکی از گروه های حساس این بیماری بیش از پیش جلوگیری شود.

فروش سایت های اینترنتی ۳ برابر شد

در این میان، اما مدیر یک فروشگاه اینترنتی در استان تهران از افزایش ۳ برابری متقاضیان خرید در این فروشگاه خبر داد و در توضیح آن به خبرنگار بازار گفت: فروشگاه اینترنتی ما بیشتر به ارائه کالاهای دیجیتال پرداخته است، اما استقبال مردم در این ایام ما را به فکر توسعه فروشگاه انداخته است.

وحید مهمان نواز اضافه کرد: با جلساتی که با مسئولین فنی و برنامه نویسان فروشگاه داشته ایم، در پی توسعه و فروش کالاهای لوازم خانه و آشپزخانه، پوشاک، لوازم ورزشی، لوازم یدکی خودرو، کتاب و لوازم التحریر، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی لوازم موجود در سوپرمارکت ها هستیم، چرا که تجربه این ایام نشان داد، که باید در دنیای جدید به تجارت جدید روی بیاوریم، تا در بحران ها آسیب کم تری ببینیم.

وی افزود: ما به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات و مشاوره آنلاین به خریداران می پردازیم و در این لحظه ها آن ها را تنها نخواهیم گذاشت.

این فعال بازار به فروشنده ها و اصنافی که از کسادی بازار در پی شیوع ویروس کرونا گلایه دارند، توصیه کرد، هرچه سریع تر نسخه های اینترنتی فروشگاهشان را راه اندازی کرده و به مشتری های قبلی خود اطلاع رسانی کرده و همچنین به جذب مشتریان جدید بپردازند و از این طریق خسارات وارد شده د کسادی بازار را جبران کنند.

در هر صورت، به نظر می رسد، که می بایست، کسادی بازار در آخرین ماه سال و خسارات وارد شده به اصناف را از طریق راه اندازی و رونق کسب و کارهای اینترنتی جبران و در واقع بازار را در برابر کرونا و آسیب های احتمالی آینده تا حدی بیمه کرد.

کد خبر: ۸٬۵۵۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha