۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
کرونا مسئولیت اجتماعی شرکتها را نیز تغییر داد
در ادامه تحولات ناشی از کرونا؛

کرونا مسئولیت اجتماعی شرکتها را نیز تغییر داد

دنیای کرونا دنیای عجیب و غریبی بود اما مزایایی هم داشت.از جمله اینکه شرکتها به عنوان یک عضو موثر در اقتصاد دنیا معرفی شدند و تقاضا برای انجام مسئولیت های اجتماعی توسط آنها در دوره های بحرانی بیشتر شد.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا روی تمامی بخشهای زندگی ما تاثیر داشته است. افزایش نرخ بیکاری به خصوص در میان اقشار ضعیف اقتصادی یکی از بزرگترین معضلاتی بود که در این یک سال در دنیا تجربه شد.

در بسیاری از کشورهای صنعتی دولت از طریق پرداختهای انتقالی تلاش کردند تا بخشی از هزینه های زندگی مردم را در این سال سخت تامین کنند ولی علاوه بر دولتها، بخش خصوصی و شرکتهای بزرگ صنعتی هم برای کمک به میدان آمدند.

طبق گزارش ارایه شده توسط «وب سایت مسئولیت اجتماعی شرکتها»در دوره همه گیری کرونا نقش مسولیتهای اجتماعی شرکتها در کنترل پررنگ تر شد و دولتها و مردم هم خواستار حضور شرکتها در این عرصه شدند.

«جینا جاج» رییس مرکز مطالعاتی شرکت پپسی کو در مورد نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در کاهش اثرات مخرب  اقتصادی کرونا می گوید: «بررسی های قبلی اثبات کرده بود که مصرف کنندگان نسل جوان خواستار حضور فعالانه شرکتها در عرصه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی هستند ولی در جریان همه گیری کرونا به نظر می رسد این تقاضا افزایش یافته است. مصرف کنندگان خواستار افزایش شفافیت شرکتها در اطلاع رسانی در زمینه انجام مسئولیتهای اجتماعی هستند و انتظارات بالاتری از شرکتهای بزرگ دارند. میزان تقاضا برای محصولات شرکتهایی که در این حوزه فعال هستند به طور محسوسی بالاتر از شرکتهای دیگر است.»

طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعاتی «الدمن تراست»، مصرف کنندگان خواستار این هستند که برندهای بزرگ مشکلات اجتماعی را حل کنند و تاثیر مثبتی در شکل دهی فرهنگ جامعه داشته باشند. آنها از شرکتها می خواهند در صورت ارایه طرح و برنامه یا متعهد شدن به جامعه، خود را ملزم به اجرای تعهدات بدانند و در مورد نحوه عملکردشان  شفاف عمل کنند.

 توجه به نیروی کار در اولویت شرکتها است
وب سایت csrir.com در گزارش دیگری به تشریح اهمیت توجه به وضعیت نیروی کار در دوران کرونا پرداخت و نوشت: «به نظر می رسد در این دوران رویکرد شرکتها در زمینه انجام مسئولیتهای اجتماعی هم تغییر کرده است. از یک طرف ارایه خدمات بهداشتی و انجام کارهای داوطلبانه بیشتر شده است و از طرف دیگر شرکتهای بزرگ حمایت از نیروی کار و عدم اجرای طرح تعدیل نیرو و تلاش برای حفظ مشاغل در این روزهای سخت کرونایی را در به عنوان یک اولویت در نظر گرفته اند. این خواسته ای است که هم دولتها و هم مردم از شرکتهای بزرگ دارند. البته این وضعیتی است که در تمامی کشورهای صنعتی و شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین مشاهده شده است و کشورهای در حال توسعه و فقیر هنوز در این شرایط قرار نگرفته اند.»

این وب سایت نوشت: «مطالعات  انجام شده توسط مرکز مطالعات بازارهای مصرفی در امریکا نشان داده است تقاضا برای کالاها و خدمات ارایه شده توسط شرکتهایی که در طول یک سال گذشته طرح تعدیل نیرو را اجرا نکرده اند بیش از شرکتهای دیگر است. شرکتهای هوایی که طرح تعدیل را اجرا نکرده اند و به کاهش حقوق در دوره بیکاری اکتفا کرده اند یا رستوران هایی که با کمک منابع مالی دولتی به پرداخت دستمزد ادامه داده اند و هیچ کسی را اخراج نکرده اند، هم اکنون در شرایط بهتری قرار دارند و مشتری های بیشتری از محصولات آن ها استقبال کرده اند. مطالعات میدانی نشان داده است که در پسا کرونا هم تقاضا برای استفاده از خدمات این شرکتها بیشتر خواهد بود.»

توجه به مسایل زیست محیطی هم اهمیت دارد
از طرف دیگر همه گیری کرونا باعث شد تا توجه به بحران های زیست محیطی هم بیشتر شود و شرکتهای بیشتری تمرکز خود را روی کاهش انتشار کربن، سرمایه گذاری روی انرژی های پاک و تلاش برای حل مشکل محیط زیست قرار داده اند. در این سال شرکتهایی که روی کاهش انتشار کربن یا کاهش ردپای کربن خود تمرکز داشته اند، بیشترین توجه را از بازار مصرف و مشتریان دریافت کرده اند و در رسانه ها به عنوان شرکتهایی مسئول و تاثیر گذار معرفی شده اند. مردم هم برای اینکه در این طرح های مثبت نقشی داشته باشند، تمایل بیشتری برای خرید از محصولات تولیدی این شرکتها داشتند.

در پایان می توان این طور ارزیابی کرد که کرونا هم باعث شده است تا زندگی ما تغییر کند و هم مسئولیت اجتماعی شرکتها تغییر کرده است. از طرف دیگر این بحران سبب شد تا مردم به انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها و ضرورت تاثیر گذاری مثبت انها در جامعه توجه بیشتری داشته باشند و آنها را به عنوان عضوی تاثیر گذار در جامعه قلمداد کنند.

کد خبر: ۸۵٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha