۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
قفل سفت و سخت صف‌های فروش روی درهای بازار سرمایه| تقاضا همچنان ضعیف است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

قفل سفت و سخت صف‌های فروش روی درهای بازار سرمایه| تقاضا همچنان ضعیف است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قفل بودن صف‌های فروش در بورس مطرح کرد: بازار سهام همچنان در قسمت تقاضا ضعیف است و معامله‌گران باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز با اینکه وضعیت بازار در کل قرمز به سر می‌برد، چندین نماد سبز هم در آن میان به چشم می‌خوردند ه از جمله آن‌ها می‌توان نمادهای شاخص‌ساز فلزی را نام برد، اما باز هم فشار فروش آنقدر بالا بود که شاخص را زیر افق صعود نگه داشت، اما به گفته کارشناسان بازار سرمایه، وضعیت نامتعادل امروز ثابت کرد که بازار هنوز به ثباتی که لازم دارد، نرسیده است و هنوز هم در صندوق‌های ارائه شده توسط دولت و همچنین، سهام شاخص‌ساز فشار فروش حس می‌شود.

نماگر اصلی بازار سرمایه سیر نزولی به صعودی خوبی را پش سر گذاشت چرا که پس از سقوط و برخورد به کف یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی، دوباره با بیشتر شدن خرید سهام فلزات اساسی بالا آمد، اما در نهایت نتوانست به میزان لازم رشد کند و در وضعیت قرمز باقی ماند. این شاخص تا پایان معاملات ۹۰۳ واحد نسبت به روز گذشته افت کرد و در نهایت رقم یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۳۸ واحد را نشان داد.

قطار شاخص کل هم‌وزن هم که تحت تأثیر فروش و قفل شدن صف‌های فروش در روز گذشته بود، امروز تا پایان معاملات روی ریل نزولی قرار داشت و تا پایان معاملات، با سقوط ۸۷۶ واحدی، در ایستگاه ۴۲۷ هزار و ۲۶۵ واحدی قرار گرفت، اما شاخص فلزات اساسی با افزایش میزان خرید در سهم‌های مس که در پاسخ به جهش ناگهانی قیمت مس در جهان رشد کرده بودند، ۲۰ هزار و ۶۴۶ واحد رشد کرد و به خانه ۸۷۵ هزار و ۳۷۹ واحدی رسید. با این حال کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که این شرایط در بازار ثبات ندارد و باید اتفاق خاص سیاسی یا اقتصادی در بازار بیفتد تا شاخص برگردد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «خودرو»، «فملی»، «برکت»، «شستا»، «شپنا»، «پترول» و «شتران» بیشترین تراکنش را به خود اختصاص دادند و در این میان، نمادهای «فملی»، «فولاد»، «شستا» و «نوری» بیشترین تأثیر مثبت، اما نمادهای «کگل»، «کچاد» و «فارس» بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکتی شاخص کل داشتند.

در روز خوب شاخص فلزات اساسی هم، نمادهای فولادی هم سبز و هم قرمز به تن داشتند، اما نمادهای «فجر»، «فخوز»، «کاوه» و «فولاد» بیشترین رشد قیمت را داشتند و تنها سبزهای فولادی بودند. نمادهای «کگل» و «کچاد» در گروه کانه فلزی افت قیمت را تجربه کردند و نماد «ذوب» در معاملات فرابورس حدود ۳ درصد افت قیمت داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بازار اظهار کرد: متأسفانه، همچنان داخل بازار شاهد عدم نقدشوندگی هستیم و ارزش معاملات خرد هم حکایت از این موضوع دارد، اما تعداد زیادی از سهم‌ها در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند که همین مسئله با توجه به رشد نرخ جهانی کامودیتی‌ها باعث افزایش اندک شاخص کل شد، ولی سمت تقاضای بازار همچنان ضعیف است.

وی در ادامه تصریح کرد: به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی در بازار سرمایه را دارند، پیشنهاد می‌شود برای کم کردن ریسک سرمایه‌گذاری خود، سهم‌هایی را انتخاب کنند که P/E مناسب و سیاست تقسیم سود خوبی را پیش رو داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با توجه به خروج نقدینگی سهامداران حقیقی نمی‌توان انتظار بازگشت روند بازار را داشت، بیان کرد: در صورت تداوم این وضعیت، همچنان شاهد روند نزولی قیمت سهام خواهیم بود و در برهه فعلی سهامداران به دلیل بی‌اعتمادی نسبت به بازار، برای معاملات خود به تحلیل و مفروضات سهام اهمیتی نمی‌دهند که این موضوع منجر به ضرر بیشتر سهامداران خواهد شد.

نوروزی درباره وضعیت سهامداران بازار سرمایه مطرح کرد: افرادی که سهام خود را تبدیل به نقدینگی کرده‌اند و خارج از بازار هستند، ترجیح می‌دهند همچنان تا زمانی که خالص خرید حقیقی‌ها در چند روز متوالی مثبت نشود، نقدینگی خود را خارج از بازار نگه دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این دسته از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذارانی که در بازار مانده‌اند، توصیه می‌شود سرمایه خود را در سهام کامودیتی صادرات‌محور با دیدگاه بندمدت قرار دهند و از جابه‌جایی دائم سهام به دلیل نگرانی بپرهیزند.

کد خبر: ۸۵٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha