۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
آیا واکسیناسیون سالانه کرونا ضروری است؟
با تکمیل واکسیناسیون چه اتفاقی می افتد؛

آیا واکسیناسیون سالانه کرونا ضروری است؟

حال که شمار زیادی از کشورهای دنیا واکسیناسیون را با سرعت زیادی شروع کرده اند، این سوال ایجاد می شود بعد از دریافت دو دوز زندگی به حالت عادی بازمی گردد یا خیر؟

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که شمار زیادی از کشورها در تلاش برای واکسیناسیون مردم خود علیه ویروس کرونا با هدف بازگشت به زندگی عادی هستند، جهش های تازه ویروس و نگرانی در مورد ایجاد موج های تازه همه گیری در دنیا این سوال را ایجاد کرده است که با این ویروس چه باید کرد؟

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه بوستون هرالد و به نقل از دانشمندان حوزه درمان، ویروس کرونا به این زودی ها از زندگی ما خارج نمی شود. دکتر تاد الرین رییس مرکز بیماریهای عفونی دانشگاه بوستون در این مورد می گوید:« این ویروس به طور کامل از بین نمی رود و در طول زمان ما جهش های بیشتری از ویروس را شاهد خواهیم بود ولی مطالعات ما نشان می دهد که نیازی به تزریق  دوز یادآور واکسن در فاصله کمتر از ۱۲ ماه یا ۱۸ ماه بعد از دریافت دوز دوم وجود ندارد.»

 الرین در این مورد گفت: «در گذر زمان واکسن های کرونا باید برای مبارزه با جهش های جدید اصلاح شود ولی نیازی برای تزریق واکسن در فاصله کم وجود ندارد. بررسی های ما نشان داده است حتی نیازی نیست شش ماه بعد از تکمیل واکسیناسیون، دوز سوم تکمیلی به افراد تزریق شد. طبق بررسی های جدید احتمالا دوز سوم واکسن در فاصله یک سال یا ۱۸ ماه بعد از دریافت دوز دوم واکسن مورد نیاز خواهد بود و احتمال می رود با همین فاصله در طول زمان نیاز به دریافت واکسن برای افراد وجود داشته باشد.»

واکسن باید به صورت دوره ای تزریق  شود
بوستون هرالد در این گزارش به نظر کارشناسان بهداشتی در مورد نیاز برای دریافت واکسن کرونا در فواصل مشخص مانند واکسن انفولانزا اشاره کرد و نوشت:« ویروس کرونا ویروسی قدرتمند است که قدرت سرایت بالایی دارد و درگیری زیادی برای افراد ایجاد می کند. احتمال انتقال ویروس به دیگران حتی در افرادی که نشانه ای از بیماری در انها وجود ندارد هم دیده شده است و مساله دیگر هم جهش های زیاد ویروس است. به همین دلیل است که با اطمینان می توان گفت که باید واکسن به صورت دوره ای به افراد تزریق شود و این دوره زمانی می تواند بین ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه باشد.»

این رسانه نوشت:«رفتارهای انسانی  از قبیل ماسک نزدن، نشستن دستها و رعایت نکردن فاصله اجتماعی در کنار عدم همراهی مردم برای دریافت واکسن در برخی از مناطق باعث می شود تا ضرورت دریافت سومین دوز واکسن بعد از تکمیل فرایند واکسیناسیون وجود داشته باشد.»

الرین در مصاحبه با این نشریه در مورد خطرات دیگری که در مقابل دنیا وجود دارد گفت:« به نظر من روزهای سختی در انتظار دنیا است و ما هنوز از بحران عبور نکرده ایم. زمانی که اکثر مردم واکسن را دریافت کنند، جنگ واقعی واکسن با ویروس شروع خواهد شد و ان زمان است که متوجه می شویم تاثیر واکسیناسیون روی همه گیری چقدر است؟»

شرکتهای داروسازی هم با این دیدگاه موافق هستند
البرت بورلا مدیر عامل شرکت فایزر هم اوایل ماه اوریل در مورد ضرورت دریافت دوز سوم واکسن صحبت کرده بود. او زمان مناسب برای دریافت سومین دوز از واکسن را در فاصله شش ماه تا یک سال بعد از دریافت دوز دوم ذکر کرد. او در ادامه مصاحبه اش گفت: «یک سناریوی بسیار محتمل  این است که سومین دوز باید دز فاصله شش ماه تا یک سال بعد از دوز دوم تزریق شود و بعد از آن به صورت سالانه افراد واکسینه خواهند شد. واکسیناسیون سالانه علیه کرونا مشابه وضعیتی است که در مورد واکسن انفولانزا در دنیا وجود دارد. البته این دیدگاه ها جنبه پیش بینی دارد و با توجه به جهش های مختلف ویروس و تحولاتی که در رابطه با ویروس وجود دارد، برای تصمیم گیری نهایی باید منتظر دریافت شواهد و نشانه های بیشتر بود. بدون شک جهش های ویروس نقش مهمی در این تصمیم گیری ایفا می کند.»

در ماه فوریه سال جاری هم مدیر عامل شرکت جانسون و جانسون در امریکا در مورد ضرورت واکسیناسیون سالانه علیه ویروس کرونا صحبت کرده بود و این سیاست را برای حفظ سلامت دنیا و مقابله با ایجاد یک همه گیری دیگر ضروری ارزیابی کرده بود.

کد خبر: ۸۵٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha