۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
نشست شورای عالی اقتصادی؛ خبری خوب یا بازگشت به وعده‌های بدون انجام
بازار بررسی می‌کند؛

نشست شورای عالی اقتصادی؛ خبری خوب یا بازگشت به وعده‌های بدون انجام

سهامداران بازار سرمایه بعد از ناامیدی از تصمیمات شورای عالی بورس منتظر نشست عالی شورای اقتصادی هستند تا حداقل بتواند کمی بازار سرمایه را تعدیل کند.

بازار؛ گروه بورس: امروز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه شاخص کل  ۱۱ هزار واحد افت به ۱ میلیون ۱۸۷ هزار واحد رسید و مقاومت ۱میلیون ۲۰۰ هزار واحد را شکست، شاخص کل هم وزن هماهنگ با شاخص کل، با هزار واحد ریزش کار خود را آغاز کرد و بر روی عدد ۴۲۸ هزار واحد قرار گرفت.

ریزش‌های پی در پی قیمت‌های سهم در طول ۸ ماه اخیر و اعترضات سهامداران به زیان وارد شده بر آن‌ها، سبب شد که فردا دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه مسئله بازار سرمایه در شورای عالی اقتصادی که با حضور سران قوا برگزار می‌شود، بررسی شود.

مهم‌ترین رویکردی که باید در بازار سرمایه شکل بگیرد استقلال بورس است و از هر گونه سیاسی کاری از سوی نهادهای مختلف دوری کند

۱۰۰ نفر از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه با نزدیک شدن به نشست شورای عالی اقتصادی  طی نامه‌ای به سران سه قوا  ۸ پیشنهاد برای بهبود وضعیت بازار سرمایه دادند. در این نامه خواسته شده که مالیات از سهام را در صندوق تثبیت بازار به نام دولت برای خرید سهام ارزنده خریداری ذخیره شود و مالیات را با اندکی تاخیر دریافت کنند، یکی دیگر از پیشنهاد این ۱۰۰ نفر پرداخت ۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملی بود، همچنین پرداخت جرائم به حساب صندوق تثبیت تا زمان به تعادل رسیدن بازار، افزایش سطح تقاضا، برداشت قیمت گذاری دستوری، حضور رئیس سازمان بورس در جلسات هیات دولت، اصلاح قانون تجارت سال ۴۸ و ایجاد سیاست‌های تشویقی مانند تعدیل نرخ ارز تسعیر بانک‌ها، تخفیف نرخ خوراک پتروشیمی و غیره از دیگر پیشنهادات این ۱۰۰ نفر به شورای عالی اقتصاد بود.

در ماه‌های اخیر تجمعات متعددی از سوی سهامداران در نقاط مختلف کشور انجام شده و خواستار رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه شدند. در سال گذشته با تشویق دولت، تعداد زیادی از مردم سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کردند که بعد از رشد بالای ۳۰۰ درصد و رسیدن شاخص از ۳۰۰ هزار واحد به ۲میلیون ۱۰۰ هزار، بازار وارد چرخه ریزش شد و از شهریور ماه تا کنون همچنان در حال افت شاخص کل است.

ریزش بازار، قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها پذیرفته شده در بازار را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش داد که در پی آن بین ۳۰ تا ۷۰درصد از سرمایه سهامداران در بازار از بین رفت. در سال گذشته در ادامه ریزش‌ها جمعی از سهامداراندر بهمن ماه در جلوی درب سازمان بورس تجمع کردند که بعد از آن آقای قالیباف اصل رئیس سابق سازمان بورس استعفا داد.

در این مدت تصمیمات متعددی از سوی شورای عالی بورس گرفته شد که از جمله می‌توان به تزریق درصد از منابع صندوق توسعه، گسترش فعالیت‌های بازارگردانی، تغییر دامنه نوسان، افزایش اعتبار کارگزاری‌ها، تغییر حجم مبنا، ممنوع کردن معاملات الگوریتمی، انتشار اوراق بدهی دولت، تزریق منابع بانکی به بازار سرمایه اشاره کرد که هیچ کدام نتوانستند جلوی ریزش شاخص کل و کاهش زیان به سهامداران را بگیرد.

پیشنهاداتی که این ۱۰۰ نفر کارشناس به شورای عالی بورس داشتند بیشتر بر شاخص‌های اقتصاد کلان و افزایش نقدینگی در بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت می‌باشد. به نظر می‌رسد که فعالین بازار سرمایه نقدینگی را مهمترین دلیل در عدم رشد بازار سرمایه می‌دانند که با تقویت صندوق تثبیت از منابع خود بازار سرمایه قدرت نقدینگی بازار را بالاتر ببرند.

۶۰درصد شرکت‌های بورسی وابسته به نرخ دلار هستند
در بخشی از این نامه به سیاست‌های پولی به خصوص نرخ تسعیری ارز و نرخ بهره اشاره شده که به عنوان دو شاخص اثرگذار بر بازار سرمایه مطرح است.  همایون دارابی یکی از امضا کنندگان این نامه در تحلیل جزئیات این نامه می‌گوید:  در حال حاضر که نرخ بهره تقریبا سه برابر ابتدای سال ۹۹ است به طور طبیعی بازار نیازمند پایان دهی به سیاست انقباضی است؛ چون ریسک امروز اقتصاد ایران با میانه سال ۹۹ و احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا برابر نیست.

او با اشاره به اینکه ۶۰درصد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به طور مستقیم با نرخ دلار ارتباط دارند و ثابت ارز در بازار سرمایه را خواستار شده است.

این کارشناس سیاست‌های تشویقی در یکی از ابزارهای مهم دانست که می‌تواند در کنار نرخ گذاری غیر دستوری به اقتصاد کمک کند. منظور او از سیاست‌های تشویقی آن چیزی است که در این نامه آمده است مثل تخفیف مالیاتی، تعدیل نرخ ارز تسعیر بانک‌ها و تخفیف نرخ خوراک پتروشمی‌ها و پالایشگاها.

استقلال بورس مهم‌ترین تغییر است
برخی از کارشناسان معتقدند که این راهکارها به می‌تواند به صورت مقطعی شروعی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه باشد اما تا زمانی که بازار سرمایه به استقلال نرسید و مدیران ان توسط دولت تعیین شود، بورس در مسیر اصلی خود حرکت نمی‌کند.

احمد جاویدی معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و ناشران و معاونت اجرایی سازمان بورس به بازار گفت: مهم‌ترین رویکردی که باید در بازار سرمایه شکل بگیرد استقلال بورس است و از هر گونه سیاسی کار از سوی نهادی مختلف دوری پیدا کند.

به دلیل همبستگی بازار سرمایه با صنعت، بازار پولی، یکی از انتقادات اصلی به رویکرد دولت در قبال بازار سرمایه عدم حضور رئیس سازمان بورس در نشست هیات دولت است، به همین دلیل است که خواسته مطرح شده در این نامه حضور رئیس سازمان بورس در نشست هیات دولت و اثرگذاری نظرات او به عنوان مدافع بازار سرمایه در تصمیم‌گری اقتصادی دولت است.

قیمت گذاری دستور و ایجاد رانت
عظیم ثابت یکی دیگر از امضا کنندگان این نامه در بخشی از تحلیل نامه به سران قوا به بحث قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و آن را سبب ایجاد رانت و به زیان سهامداران عنوان کرد.

او به عدم واریز ۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه هم اشاره داشت و گفته است اگر این مبالغ وارد بورس شود علاوه بر اینکه باعث تقویت تقاضا در بازارسرمایه خواهد شد در بلند مدت نیز به نسبت نرخ سود بانکی برای صندوق توسعه ملی هم عایدی بیشتری خواهد داشت.

در شهریور ماه سال گذشته قرار  بر این شد که یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شود. از این این منابع که حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌شد به گفته مرتضی شهیدزاده، مدیرعامل صندوق توسعه ملی تنها ۱هزار میلیارد تومان در دی ماه به بازار تزریق شد. او گفته بود که تا پایان سال ۲هزار ۵۰۰ میلیارد تومان به بازار تزریق می‌شد که این موضوع تحقق پیدا نکرد.

بازار سرمایه به گفته کارشناسان درگیر ابهامات نرخ ارز، انتخابات ریاست جمهوری و نرخ بهره است. هر گونه تصمیم در شورای عالی اقتصاد باید مبنی بر رفع موانع به تعادل رسیدن بازار باشد.

علاوه بر ۸ مورد که در نامه ۱۰۰ نفر از فعالین بازار سرمایه به شورای عالی اقتصاد مطرح شد، استقلال بازار سرمایه، جلوگیری از دستوری کردن بازار، ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای ورود سهامداران خرد در تصمیم گیری شورای عالی بورس، الزام آموزش توسط کارگزاری‌ها به سهامداران از دیگر خواسته‌های فعالین بازار سرمایه در مورد بورس بود.

طبق قانون تمامی تصمیمات شورای عالی اقتصادی بدون بررسی در مجلس، لازم الاجرا است و حکم قانون را دارد و خبرهای این نشست می‌تواند در بهبود و بدتر شدن بازار سرمایه مهم باشد.

کد خبر: ۸۵٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha