۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
افزایش تیراژ خودروسازان با بسته پشتیبانی تولید| ظرفیت مازاد قطعه‌سازی فعال می شود
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه مطرح کرد

افزایش تیراژ خودروسازان با بسته پشتیبانی تولید| ظرفیت مازاد قطعه‌سازی فعال می شود

محبی‌نژاد، دبیرانجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با اشاره به شعار امسال گفت: بسته پشتیبانی و حمایت تدوین شد که در صورت اجرا ظرفیت مازاد قطعه‌سازان فعال و افزایش تیراژ خودروسازان ایجاد خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: قطعه سازی محور محرک توسعه فنی و اقتصادی در صنعت خودرو محسوب می‌شود، محور محرکی که در دو سال گذشته با چالش‌های از جمله نبود نقدینگی، عدم تامین مواداولیه با قیمت مناسب و کرونا به سمت کاهش یا تعویق تولید سوق داده شد. هرچند که با وعده و وعیدهای تولیدکنندگان کماکان نیاز خودروسازان را تامین کردند، اما ادامه مسیر برای فعالیت اقتصادی و تولید در سال جاری مشروط بر عدم تغییر حمایت‌ها قطعه سازی را به سمت تعطیلی هدایت می‌کرد. اما با انتخاب نام سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زادیی‌ها از سوی مقام معظم رهبری، به نظر می‌رسد که تغییر رویه در بخش صنعت ایجاد شده است.

در همین رابطه سراغ «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو رفتیم تا باتوجه به شعار سال جدید از تغییرات و حمایت‌های که در خصوص تولید در صنعت قطعه سازی و خودروسازی رخ داده را بررسی کنیم.

* باتوجه به انتخاب نام سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زادیی‌ها از سوی مقام معظم رهبری، دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از صنعت خودرو چه اقدامی انجام دادند که سبب بهبود روند تولید شود؟
از زمانی که رهبر معظم انقلاب سال جدید را اعلام کردند؛ همه دستگاه به شناسایی موانع تولید و پشتیبانی پرداختند. این موضوع سبب شد تا از سازمان گسترش، وزارت صمت و انجمن‌ها نظرات مختلفی دریافت و براین اساس جلسات متعددی در این مورد داشتیم. گفتنی هست که وزارت صمت و سازمان گسترش با سرعت عمل به شناسایی موانع تولید و تهیه بسته پشتیبانی و حمایت توسط ستاد تسهیل تولید پرداختند. نتیجه آن تدوین بسته جامعی شد که مورد تایید و حمایت صد درصدی انجمن ما است. در بسته مذکور اصلاح نظام قیمت گذاری و تامین نقدینگی توام با رفع مقررات مخل تولید گنجانده شده است.

سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار و اندی دستگاه خودرو تولید شد. معنی مقابل این موضوع استفاده از نصف توان بالقوه قطعه‌سازی برای صنعت خودرو بوده که بیانگر وجود ظرفیت مازاد است. اگر از همه این ظرفیت استفاده شود، در بحث اشتغال، رونق بنگاه‌ها، افزایش تیراژ تولید، جهش تولید، کاهش هزینه‌های سربار و قیمت تمام شده قطعه سازان کمک به سزایی خواهد داشت

* باتوجه به تدوین بسته تسهیل تولید، تیراژ قطعات در قطعه‌سازی به ظرفیت اسمی خواهد رسید که رونق اقتصادی برای تامین نقدینگی شکل بگیرد؟
در قطعه‌سازی داخل کشور شاهد پتانسیل بالقوه تولید قطعه برای بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال هستیم. اما در حال حاضر زیر یک میلیون دستگاه تیراژ خودرو در سال داریم، به طور مثال سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار و اندی دستگاه خودرو تولید شد. معنی مقابل این موضوع استفاده از نصف توان بالقوه قطعه‌سازی برای صنعت خودرو بوده که بیانگر وجود ظرفیت مازاد است. اگر از همه این ظرفیت استفاده شود، در بحث اشتغال، رونق بنگاه‌ها، افزایش تیراژ تولید، جهش تولید، کاهش هزینه‌های سربار و قیمت تمام شده قطعه سازان کمک به سزایی خواهد داشت.

* باتوجه به این تفاصیل، به عنوان دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو چه درخواستی برای بهبود تولید و کیفیت از مسولین دارید؟
درخواست ما این است که تدابیری اندیشیده شود که در مجموع حداکثر تیراژ تولید با کیفیت مطلوب را در صنعت خودرو شاهد باشیم. تحقق این هدف سخت نبوده بلکه با اجرایی بسته تدوین شده بخش فراوانی از مشکلات قطعه‌سازان در کشور مرتفع خواهد شد.

* به نظر شما بزرگترین چالش تولید در سال جاری چیست و چگونه باید این مساله را حل کرد؟
بزرگترین ابرچالش این صنعت سوای تحریم و بیماری کرونا که خارج از اختیار مسئولین است، ابرچالش اصلی بحث قیمت گذاری دستوری است. امیدواریم راهکاری برای حل این موضوع اتخاذ شود.

تاکنون منابع مالی دریافت نکردند که تغییر رفتار در خصوص پرداخت مطالبات داشته باشند. تجربه‌ای نیز در خصوص سابقه رفتاری خودروسازان داریم، با صرفنظر از این مساله که چه کسی مدیرعامل و مدیروقت خودروسازان بوده، در گذشته ثابت کردند که نسبت به زنجیره تامین متعهد نیستند. زمانی شرایط مطلوب و خوب بوده آخرین مرحله به فکر زنجیره تامین بودند

* شما پیشتر اشاره کردید که بسته حمایتی برای مانع زدایی از تولید توسط دستگاه‌های اجرایی تدوین شده است، خودروسازان به عنوان مشتریان اصلی قطعه‌سازان در سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زادیی‌ها چه تغییر رویکردی برای پرداخت مطالبات یا تعاملات در پیش گرفتند؟
تاکنون منابع مالی دریافت نکردند که تغییر رفتار در خصوص پرداخت مطالبات داشته باشند. تجربه‌ای نیز در خصوص سابقه رفتاری خودروسازان داریم، با صرفنظر از این مساله که چه کسی مدیرعامل و مدیروقت خودروسازان بوده، در گذشته ثابت کردند که نسبت به زنجیره تامین متعهد نیستند. زمانی شرایط مطلوب و خوب بوده آخرین مرحله به فکر زنجیره تامین بودند. همیشه خودروسازان به فکر تسویه بدهی بانکی و کاهش هزینه‌ها بوده‌اند، پرداخت بدهی قطعه سازان برایشان در اولویت نبوده است.

* اگر شرایط اقتصادی کشور بهبود و تحریم‌ها لغو شود، خودروسازان چگونه باید با شما در تعامل باشند؟ چه خواسته‌ای از آن‌ها برای شرایط بهبود وضعیت دارید؟
امیدواریم با وعده‌هایی که از مدیران خودروسازی شنیده‌ایم، همکاری بی سابقه فعلی مابین زنجیره تامین و خودروسازی را ارج نهند و حمایت‌های قطعه‌سازان را فراموش نکنند. اگر شرایط مطلوب شد، تغییر رفتار ایجاد نکرده و قطعه‌سازان را در مرحله آخر قرار ندهند. برای یکبار هم که شده خودروسازان بعد از حل مشکلات به دنبال تحقق شعارها و قدر دانی از زنجیره تامین و عمل به تعهدات خود باشند.

کد خبر: ۸۵٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha