۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
 رکود و کرونا بلای جان صنعت در بزرگترین استان کشور
لیست بلند گلایه‌های تولیدکنندگان از مسئولان

رکود و کرونا بلای جان صنعت در بزرگترین استان کشور

کرمان - این روزها صنعت بیش از گذشته در گیر و دار مشکلات پیش رو قرار گرفته و کرونا و رکود اقتصادی به جان صنعت بزرگترین استان کشور افتاده است.

به گزارش بازار، استان کرمان ۳۰ درصد فعالیتهای معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و به تبع آن صنایع وابسته به معدن در بخشهای مس، فولاد، زغالسنگ و سنگ های قیمتی در استان کرمان گسترش قابل توجهی یافته است، این استان به دلیل خشکسالی رفته رفته شکل استانی صنعتی به خود گرفته است اما در کنار صنایع بزرگ استان بنگاه های پایین دستی صنایع بزرگ نیز آغاز به کار کرده اند.

طبق آخرین آمار ۱۶۰۰ بنگاه اقتصادی در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد حداقل ۳۳۰ بنگاه به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود موجود غیرفعال شده اند.

رکورد اقتصادی، تورم و تحریم ها و عدم امکان صادرات محصول و یا کمبود در زمینه مواد اولیه مهمترین دلیل تعلیق فعالیت این واحدهای صنعتی محسوب می شود.

تورم لجام گسیخته مجالی برای بهبود تولید نمی دهد

هر چند اقداماتی در راستای بهبود وضعیت این واحدهای تولیدی انجام شده اما عملا تورم لجام گسیخته اقتصادی مجالی برای بازیابی این واحدهای صنعتی نگذاشته است.

حمایت از بنگاههای صنعتی فعال با هدف عدم تعطیلی و رکود، حمایت از بنگاههای نیمه فعال برای بازگشت به ظرفیت کامل تولید، تولید محصولات صادرات محور و یا تولید محصولات مورد نیاز در بازار داخلی، تامین تسهیلات بانکی جهت رفع مشکل کمبود نقدینگی، حمایت از زنجیره تولید فولاد و مس از جمله اقداماتی است که تا کنون صورت گرفته است.

اما اگر پای درد دل تولید کنندگان استان کرمان بنشینید ۶۰ درصد مشکلات این افراد ناشی از مسائل مالیاتی است.

در شرایط کنونی اقتصادی، افزایش دستمزدها، کالاهای اولیه، عدم وجود بازارها خارجی برای فروش محصول و گرانی مواد اولیه رشد مالیات در استان کرمان گریبان اکثر واحدهای تولیدی را گرفته و امکان ادامه کار را مختل کرده است.

یکی از تولید کنندگان استان کرمان به خبرنگار بازار می گوید: تمام تلاش خود را برای فعال نگه داشتن واحد صنعتی می کنیم اما عملا با چالش های جدی مواجه هستیم که می تواند تولید را نابود کند.

شعار حمایت از تولید می دهیم اما عمل نمی کنیم

محمد محمدی بیان داشت: نمی توان شعار حمایت از تولید داد اما در عمل مالیالت ها را افزایش دهیم و دست های تولید کننده را ببندیم.

وی گفت: در شرایط موجود ناشی از شیوع کرونا رکود اقتصادی بیشتر شده است و عملا همه چیز را تحت تاثیر قرار دارد.

این تولید کننده ادامه داد: دریافت تسهیلات سخت شده، حقوق و دستمزد هر سال بالا می رود، مواد اولیه سیر صعودی دارد و خریدار در بازار داخلی و خارجی وجود ندارد.

محمدی افزود: اگر می خواهیم روی پای خودمان ایستادگی کنیم و تحریم ها را شکست دهیم باید زمینه تولید محلی و رونق را ایجاد کنیم نه اینکه به تولید کننده به عنوان منبع درآمد دولت نگاه کنیم.

حداقل کاری که مسئولان باید انجام دهند در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی برای بنگاههای اقتصادی است که در معرض ورشکستگی قرار دارند تا فشار مالیات کاهش یابد

وی گفت: حداقل کاری که مسئولان باید انجام دهند در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی برای بنگاههای اقتصادی است که در معرض ورشکستگی قرار دارند تا فشار مالیات کاهش یابد.

مسلم ابراهیمی نیز یکی دیگر از تولید کنندگان است که به خبرنگار بازار می گوید: در حوزه صنعت ارایه ضمانت نامه بانکی به بدهکاران در قالب سامانه سپام، تخفیف سرمایه در گردش به واحدهای فعال، واگذاری اختیار پرداخت یارانه سود به استان، اختصاص ۵۰ درصد از سهم شهرداری ها به شرکت خدماتی شهرک های صنعتی می تواند چاره ساز باشد.

تولید کنندگان با مشکلاتشان تنها مانده اند

وی افزود: در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای شرکت های خدماتی به مدت حداقل ۱۰ سال، در نظر گرفتن وضعیت عرضه و تقاضا در اعطا مجوزها، اصلاح ماده ۱۳۲ مربوط به معافیت های مالیاتی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی از زمان سوددهی، تجدید ارزیابی ها، مشکلات مربوط به معادن زغالسنگ، برگزاری شورای معدن در استان و تهیه بانک اطلاعاتی معادن استان و ... از جمله مشکلات و پیشنهادات مدنظر است.

وی گفت: اینها اکثرا وعده هایی است که مسئولان می دهند و انجام نمی دهند و ما مانده ایم و مشکلاتی که موجب می شود هر روز بنگاه جدیدی تعطیل شود.

وی در ادامه به مشکلات بخش تولید در کشور اشاره کرد و افزود: تلف شدن وقت مدیران بنگاه‌های تولیدی به دلیل بروکراسی اداری موجود، فاصله ۱۰ درصدی نرخ بهره بانکی با نرخ تورم، عدم فرهنگ سازی برای مصرف تولید داخل توسط رسانه ملی و عدم آگاهی به ایجاد اشتغال و رونق بازار با افزایش تولید داخلی، بخشی از مشکلات این بخش است.

افزایش مشکلات اقتصادی در بخش تولید

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز به خبرنگار بازار می گوید: واحدهای تولیدی در استان کرمان نیاز به حمایت ویژه دارند و در این زمینه مسئولان باید دست از وعده بردارند و کار عملی انجام دهند.

سیدمهدی طبیب‌زاده  افزود: هم اکنون ۳۰ درصد واحدهای تولیدی تعطیل هستند و آمار قابل توجهی هم نیمه فعال و در آستانه تعطیلی قرار دارند.

وی بیان کرد: تحریمها از یک سو، بحران های اقتصادی از سوی دیگر، شیوع کرونا، بی ثباتی در بازار، افزایش مالیات، بی ثباتی در بازار ارز و مشکلات موجود در زمینه واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی گریبان تولید کنندگان را گرفته است.

وی گفت: شکست تحریم با رونق تولید ملی انجام می شود و رونق تولید نیز با حمایت تولید کنندگان انجام می شود.

طبیب زاده ادامه داد: هم اکنون کمتر از ۱۹ درصد از واحدهای صنعتی موجود در استان کرمان بیش از ۷۰ درصد ظرفیت خود تولید می کنند و بقیه کمتر از نیمی از توان تولید را به کار گرفته اند.

اکنون کمتر از ۱۹ درصد از واحدهای صنعتی موجود در استان کرمان بیش از ۷۰ درصد ظرفیت خود تولید می کنند و بقیه کمتر از نیمی از توان تولید را به کار گرفته اند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان ادامه داد: نباید به بنگاههای اقتصادی و تولیدی به عنوان یک منبع درآمد برای کشور نگاه شود چون عملا ریشه تولید با این دیدگاه در وضعیت کنونی خشکیده می شود.

وی خواستار حمایت جدی مسئولان و وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش تولید شد و بیان کرد: حفظ اشتغال موجود و برنامه ریزی برای اشتغال زایی در این بنگاهها می توان مشکلات اقتصادی بخش قابل توجهی از جامعه را حل کند.

مالیات کمر بنگاه های اقتصادی کوچک را خم کرده است

رییس اتاق اصناف کرمان نیز در گفتگو با بازار مالیات را یکی از مهمترین مشکلات بنگاه های اقتصادی دانست و گفت: در کنار بنگاه های اقتصادی بزرگ بسیاری از بنگاه های اقتصادی کوچک نیز در حال تعطیل شدن هستند.

یوسف جعفری گفت: بحران کرونا بیشترین تاثیر را روی کاهش درآمد واحدهای صنفی مختلف گذاشته است از سوی دیگر مالیات نیز روز افزون شده است و چرخه تولید و خدمات را مختل کرده است.

وی بیان کرد: بارها درخواست دادیم که بنگاه هایی که کمتر از ۱۰ نفر نیروی کار دارند مشمول معافیتهای مالیاتی شوند  اما توجهی نمی شود این در حالیست که این بنگاه ها می توانند بار اقتصادی مردم را کاهش دهند و موجب رونق اقتصادی در جامعه شوند.

وی گفت: متاسفانه مسئولان کمتر از وضعیت نامناسب این بنگاه های کوچک خبر دارند و هر روز بر مشکلات آنها افزوده می شود.

مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و رکود اقتصادی و تورم در حالی بر صاحبان مشاغل و کارآفرینان فشار مضاعف آورده که مالیات و بروکراسی اداری نیز به دردسری جدی برای آنها تبدیل شده و موجب رکود بیش از گذشته در بخش تولید شده است.

کد خبر: ۸٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha