۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
زخم کمبود و گرانی نهاده‌ها بر تن دامداری‌های همدان| از دامداران اصرار و از مسئولان انکار
بازار گزارش می‌دهد؛

زخم کمبود و گرانی نهاده‌ها بر تن دامداری‌های همدان| از دامداران اصرار و از مسئولان انکار

همدان- در وضعیتی که به گفته دامداران همدانی با کمبود و گرانی نهاده های دامی روبرو هستیم مسئولین تاکید دارند که وضعیت توزیع و تامین نهاده ها در استان همدان مناسب است در حالی که واقعیت اینگونه نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند ماه پیش بود که دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با اشاره به کاهش واردات کنجاله سویا و جو عنوان کرد برای پیشگیری از ایجاد مشکل و تنش در بازار نهاده‌های دامی، لازم است برای کاهش کسری برنامه‌ریزی شود.

عباس حاجی‌زاده با اشاره به اینکه آمار واردات نهاده‌های دامی در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ حکایت از کاهش وزنی ۴۷ درصدی جو و کاهش وزنی ۱۷ درصدی کنجاله سویا نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد، افزود: از آن‌جا که تنظیم یکنواخت و هماهنگ واردات نهاده‌ها برای جیره غذایی متعادل دام و طیور لازم است و کمبود واردات هر یک از این نهاده‌ها باعث به هم خوردن تعادل بازار می‌گردد باید برای تأمین به موقع نهاده‌ها برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با نیاز بازار صورت بگیرد.

این نهاده‌ها چگونه وارد شده و در اختیار دلالان قرار می‌گیرد و به دامداران ارائه نمی‌شود؟

در امتداد این تاکیدها و لزوم برنامه ریزی ها شاهد گرانی نهاده های دامی بودیم به نوعی که رئیس هیئت‌مدیره عشایر استان همدان در این زمینه با بیان اینکه امسال سخت‌ترین سال عشایر در تأمین نهاده‌های دامی است، مطرح کرد: نهاده در بازار آزاد با قیمت نجومی و به‌وفور یافت می‌شود اما سوال وجود دارد که این نهاده‌ها چگونه وارد شده و در اختیار دلالان قرار می‌گیرد اما به دامداران ارائه نمی‌شود؟

زخم کمبود و گرانی نهاده‌ها بر تن دامداری‌های همدان/ از دامداران اصرار و از مسئولان انکار

حمید ترک با تأکید بر اینکه در بازار آزاد با قیمت نجومی و به‌وفور نهاده دامی یافت می‌شود، افزود: در زمینه نهاده‌های دامی دولتی عنوان می‌کنند که نیست، نمی‌دانیم این نهاده‌ها از چه کانالی وارد شده و چگونه در دست دلالان قرار می‌گیرد که برای عشایر موجود نیست.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه اواخر سال گذشته، مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه مشکل نهاده‌های دامی در استان همدان رفع شده و مشکلی وجود ندارد، گفت: هر ماه بیش از پنج هزار تن جو و ذرت در استان همدان توزیع می‌شود.

علی خدارحمی با بیان اینکه دامداری‌های صنعتی و سنتی می‌توانند از این نهاده‌ها دریافت کنند، اظهار کرد: در اسفندماه دو هزار و ۵۰۰ تن جو و یک هزار و ۱۰۰ تن ذرت تأمین شده است و در بین تمامی دامداران توزیع می‌شود.

 این چرخه که دامداران اصرار بر کمبود و گرانی نهاده ها دارند اما مسئولین این وضعیت را انکار می کنند تا چه زمانی قرار است، ادامه داشته باشد؟

اما به راستی این چرخه که دامداران اصرار بر کمبود و گرانی نهاده ها دارند و مسئولین این وضعیت را انکار می کنند تا چه زمانی قرار است، ادامه داشته باشد؟ با این تفاسیر و به منظور بررسی وضعیت همدان پای صحبت های دو دامدار در استان همدان نشستیم تا وضعیت تامین نهاده های دامی را از آن ها جویا شویم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

دامداری ها را به زمین زده اند
رضا عباسی یکی از دامداران در شهرستان ملایر است که در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت تامین نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: وضعیت نهاده های دامی هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ تامین آن نامناسب است.

وی ادامه داد: این روزها با کمبود نهاده های دامی روبرو هستیم و در تهیه آن با مشکل روبرو هستیم ضمن اینکه شاهد گرانی نهاده ها نیز هستیم به نوعی که در حال حاضر، ذرت را باید کیلویی پنج هزار تومان تهیه کنیم.

زخم کمبود و گرانی نهاده‌ها بر تن دامداری‌های همدان/ از دامداران اصرار و از مسئولان انکار

این دامدار همدانی در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه مقدار نهاده هایی که از پشتیبانی امور دام به صورت سهمیه ای ارائه می شود، بسیار کم است، اظهار کرد: طی بخشنامه ای نهاده های خام را به واحدهای کنسانتره دامی می برند اما نظارتی بر این فرآیند وجود ندارد و با این وضعیت، دامداری ها را به زمین زده اند!

 ذرتی را که کیلویی ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ تومان خریداری می کردیم باید با قیمت بالای ۴۸۰۰ تومان و حتی نزدیک به ۶ هزار تومان تهیه کنیم

عباسی با تاکید بر اینکه هم اکنون ذرتی را که کیلویی ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ تومان خریداری می کردیم باید با قیمت بالای ۴۸۰۰ تومان و حتی نزدیک به ۶ هزار تومان تهیه کنیم، اضافه کرد: قبلاً از طریق بازارگاه ثبت نام می کردیم و نهاده تحویل می گرفتیم اما حال، باید تاوان خیلی چیزها را ما بدهیم.

خوراک دام، آن چیزی نیست که باید باشد!
حسین اسکندری یکی دیگر از دامداران در شهرستان لالجین همدان است که در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت تامین نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: باید نهاده ها را از کارخانه ها تامین کنیم اما فرمول آن ها با نهاده های مورد نیاز ما متفاوت است بدین سبب، باقی خوراک مورد نیاز داممان را خودمان باید تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نه تنها قیمت نهاده ها بالا است بلکه هزینه حمل و نقل نیز بالا رفته است، اظهار کرد: باید برای هر ماشین، هزینه ای بالغ بر ۴۰۰ هزار تومان را به عنوان کرایه حمل بپردازیم.

متاسفانه نهاده ها که به کارخانه ها می رود و به خوراک تبدیل می شود، آن چیزی نیست که باید باشد! به نوعی که می بینیم، خوراک شیری را به جای خوراک پرواری به ما می دهند و فرمول این خوراک با فرمول مورد نیاز ما همخوانی ندارد!

این دامدار همدانی با بیان اینکه اگر قرار است به دامداران خدمتی شود، نهاده ها را به صورت زنده به ما بدهند، ادامه داد: متاسفانه نهاده ها که به کارخانه ها می رود و به خوراک تبدیل می شود، آن چیزی نیست که باید باشد به نوعی که می بینیم، خوراک شیری را به جای خوراک پرواری به ما می دهند و فرمول این خوراک با فرمول مورد نیاز ما همخوانی ندارد!

زخم کمبود و گرانی نهاده‌ها بر تن دامداری‌های همدان/ از دامداران اصرار و از مسئولان انکار

اسکندری عنوان کرد: هم اکنون قیمت نهاده در تعاونی بالغ بر هر کیلو دو هزار و ۳۰ تومان است در حالی که در بازار آزاد ذرت به قیمت چهار هزار و ۳۰۰ و جو به قیمت کیلویی پنج هزار و ۳۰۰ به دست ما می رسد.

با این تفاسیر برآن شدیم تا پیگیر موضوع از مسئول مربوطه باشیم و گفتگویی با علی دولو؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دادیم که در ادامه آن را می خوانید:

وضعیت تامین و توزیع نهاده ها خوب است
علی دولو در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه وضعیت تامین و توزیع نهاده ها خوب بوده است، اظهار کرد: هم در دوران قبل از عید نهاده هایی آمد و هم در دوران پس از عید که این نهاده ها برای مرغداران از طریق سامانه بازارگاه توزیع شد و برای مرغداری های مرغ های گوشتی و تخم گذار در این زمینه مشکلی نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در خصوص نهاده های دامی نیز قبل از عید محموله از طریق تشکل ها و یا کارخانه ها به شکل خوراک درآمد و در این زمینه، جو، ذرت و سویا تامین شده است.

وی با تصریح بر اینکه برای اردیبهشت ماه نیز این تامین ها صورت می گیرد، اظهار کرد: مواردی از تاخیر داشتیم اما هم اکنون، چه از جهت تامین و چه از جهت تخصیص مشکلی در زمینه نهاده های دامی در سطح استان همدان نداریم.

تبدیل نهاده ها به خوراک دام در جهت جلوگیری از انحراف صورت گرفت بدین ترتیب دستورالعملی آمده تا نهاده ها به کارخانه های کنستانتره برود و خوراک دام آماده و در نهایت، خوراک تحویل دامداران شود

دولو در پاسخ به اینکه علت عدم تحویل نهاده ها به دامداران چیست؟ مطرح کرد: تبدیل نهاده ها به خوراک دام در جهت جلوگیری از انحراف صورت گرفت بدین ترتیب دستورالعملی آمده تا نهاده ها به کارخانه های کنستانتره بروند و خوراک دام آماده و در نهایت، خوراک تحویل دامداران داده شود.

زخم کمبود و گرانی نهاده‌ها بر تن دامداری‌های همدان/ از دامداران اصرار و از مسئولان انکار

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفتگو با تاکید بر اینکه این روند در جهت جلوگیری از خام فروشی نهاده های دامی صورت گرفته است، عنوان کرد: این درحالی است که برای واحدهای دامداری که بیش از ۴۰۰ راس دام دارند و امکانات تولیدات خوراک را نیز دارند، نهاده ها به صورت مستقیم به آن ها تحویل داده می شود.

اتحادیه دامداران باید به صورت رندم، خوراک تولیدی را در واحدهای مختلف مورد آزمایش قرار دهد تا اگر کیفیت خوراکی پایین است، با آن برخورد شود

دولو در پاسخ به اینکه برخی از دامداران عنوان می کنند که خوراک دام تهیه شده در کارخانه ها فرمولی متفاوت از نیاز آن ها دارد، آیا این بحث را قبول دارید یا خیر؟ اظهار کرد: به اتحادیه دامداران گفته ایم که باید به صورت رندم، خوراک تولیدی را در واحدهای مختلف مورد آزمایش قرار دهند تا اگر کیفیت خوراکی پایین است با آن برخورد شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: نیاز است تا تشکل ها همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند و از مشاورین تخصصی در این زمینه استفاده و از نظرات آن ها برای تولید خوراک دام مناسب استفاده کنند تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

امید است تا برای یکبار هم که شده صدای دامداران به گوش مسئولین برسد تا شاهد مرهمی بر این زخم ها گذاشته و قدم ها در این مسیر، به نحو مناسب تری برداشته شود

در وضعیتی که به گفته دامداران همدانی با کمبود و گرانی نهاده های دامی روبرو هستیم، مسئولین بر این باور هستند که وضعیت توزیع و تامین این نهاده ها در استان مناسب است؛ با این تفاسیر، امید است تا برای یکبار هم که شده صدای دامداران به گوش مسئولین برسد تا شاهد مرهمی بر این زخم ها گذاشته و قدم ها در این مسیر، به نحو مناسب تری برداشته شود.

زخم کمبود و گرانی نهاده‌ها بر تن دامداری‌های همدان/ از دامداران اصرار و از مسئولان انکار

در بررسی آماری از مجموع ۴.۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی استان همدان، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، ۵۴۰ هزار تن تولیدات باغی و ۵۴۴ هزار تن تولیدات دامی است و حال، در حوزه تولیدات دامی، مهم ترین بحث این است که مشکل عرضه نهاده‌های دامی درصورت به‌جا ماندن، می‌تواند تولیدکنندگان را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند و در ماه‌های آتی، بازار محصولات پروتئینی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه سازد.

کاهش ظرفیت تولید دامداری‌ها و در نتیجه افزایش قیمت محصولات پروتئینی و عدم توان مردم برای خرید گوشت قرمز در امتداد این عدم تأمین مناسب نهاده‌های دامی، امری بدیهی است.

اما به‌راستی حال که حجم بالای تولیدات به‌خصوص محصولات دامی را در پیش روی استان همدان، در اجرای طرح گاوداری‌های چندهزار رأسی شاهد هستیم و از سویی بر افزایش سطح پوشش توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی در استان تأکید می‌شود، آیا زمان آن نرسیده تا با نگاهی ویژه، به تأمین نهاده‌های دامی در استان نیز توجه شود و در این زمینه دست تولیدکنندگان را رها نکنیم؟

کد خبر: ۸۴٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید کریمی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      0 0
      لطفا برای استان فارس هم یه نظری داشته باشید تا اینکه دامدار مجبور به فروش دام مولد خود نباشد