۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
نخود و لوبیا ستاد تنظیم بازار دارد مسکن نه ! | سقف اجاره بها ۲۵ درصد است
رئیس اتحادیه املاک در گفتگو با بازار:

نخود و لوبیا ستاد تنظیم بازار دارد مسکن نه ! | سقف اجاره بها ۲۵ درصد است

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه برای نخود و لوبیا ستاد تنظیم بازار داریم اما هیچ نهادی در قیمت گذاری مسکن نظارت ندارد گفت: سقف اجاره بهای امسال همان ۲۵ درصد پارسال است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که نشناه هایی از آرامش در بازارهای موازی را شاهد هستیم و نرخ ارز نیز در حال ریزش است. آیا تحلیل متفاوتی از بازار مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته می توان برای بازار مسکن متصور بود؟ گفت: موضوع مهمی که سالهاست به آن تاکید می شود این است که بازار مسکن نیز مانند سایر کالاها نیازمند نظارت و توجه است. سوال این است که چرا ستاد تنظیم بازار برای نخود و لوبیا باید داشته باشیم اما برای مسکن هیچ نهاد و ارگانی برای کنترل قیمت نداشته باشیم.

تعداد زیاد خانه های خالی از سکنه مربوط به بانک ها و ارگان ها است و اگر قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه بتواند این ارگان ها را مجاب به عرضه واحدهای مسکونی خود کند مطمئن باشید که تعادل خوبی در بازار مسکن و اجاره بها رخ خواهد داد

وی با اشاره به اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه و تاثیر آن بر بازار مسکن و اجاره بها افزود: این قانون می تواند بر بازار مسکن و اجاره بها تاثیر مثبتی بگذارد. اما به خوبی مشخص است که تعداد زیاد خانه های خالی از سکنه مربوط به بانک ها و ارگان ها است و اگر قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه بتواند این ارگان ها را مجاب به عرضه واحدهای مسکونی خود کند مطمئن باشید که تعادل خوبی در بازار مسکن و اجاره بها رخ خواهد داد.

قلی خسروی ادامه داد: شاید اگر بخواهیم به ریز وارد واحدهای مسکونی خالی از سکنه شویم باید اذعان شود که ۳۰ درصد این واحدها مربوط به بخش خصوصی است. شاید در سال های نه چندان دور بر بخش خصوصی کنترل خوبی وجود داشت اما اکنون هیچ کنترلی بر روی بخش های دولتی، بانک ها و ارگان ها در خصوص واحدهای مسکونی وجود ندارد.

سامانه املاک نشان می دهد که این روزها بازار مسکن در رکود معاملات قرار دارد و وقتی می توان گفت بازار مسکن رونق دارد که متقاضیان مسکن واحد مسکونی یک خوابه را به دو خوابه تبدیل کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: تحلیلی که می توان برای بازار مسکن متصور شد این است که قدرت خرید متقاضیان مسکن در طی سال های گذشته کاهش یافته است. سامانه املاک نشان می دهد که این روزها بازار مسکن در رکود معاملات قرار دارد و وقتی می توان گفت بازار مسکن رونق دارد که متقاضیان مسکن واحد مسکونی یک خوابه را به دو خوابه تبدیل کنند. اما این روزها شاهد این تغییر و تحول نیستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر قیمت مسکن افت کند می توان امیدوار شد که برخی از متقاضیان مسکن که سالهاست در انتظار خانه دار شدن هستند موفق به خرید شوند؟ گفت: بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان مسکن نمی تواند به این سرعت صورت بگیرد. اگر چه قدرت خرید با جهش قیمت ها افت شدیدی پیدا کرد و سریع بود اما بالا رفتن قدرت خرید زمان بر خواهد بود.

امسال نیز سقف اجاره بها مثل سال گذشته همان ۲۵ درصد خواهد بود
قلی خسروی با اشاره به اینکه امسال نیز سقف اجاره بها مثل سال گذشته همان ۲۵ درصد خواهد بود ادامه داد: کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن تعداد اجاره نشین ها و مستاجران را بالا برده است و امیدواریم طرح های اجرا شده امسال بتواند بازار اجاره نشینی را سامان ببخشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور پیشتر درمورد عقد قراردادهای صوری برای فرار از مالیات بر خانه های خالی گفته بود که ما بارها و بارها اعلام کردیم که اگر کسانی که جواز دارند معاملات صوری انجام دهند برابر ماده ۲۸ قانون و به کمک اماکن تعطیل می شوند.

وی افزود: هر وقت که مسئولان کم می آورند بحث معاملات صوری را مطرح می کنند و این بی انصافی است، اگر آقای وزیر برای معاملات صوری مصداق دارند مستند ارائه دهند چون اگر معامله صوری انجام شود باید شکایت شود.

قلی خسروی گفت: گزارشی مبنی بر معاملات صوری در بنگاه های معاملات املاک به ما نرسیده و اگر برای ما محرز شود برخورد قانونی خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور از عدم اطلاع رسانی مناسب درمورد چگونگی ورود مردم به سامانه املاک و اسکان انتقاد و اظهار کرد: باید کلیپ هایی تهیه و نحوه ثبت نام در سامانه به مردم آموزش داده شود.

کد خبر: ۸۴٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha