۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۹
هرگونه مراوده اقتصادی با غرب نیاز به دستورالعمل با زمانبندی مشخص دارد| توافق روی کاغذ کفایت نمی کند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد:

هرگونه مراوده اقتصادی با غرب نیاز به دستورالعمل با زمانبندی مشخص دارد| توافق روی کاغذ کفایت نمی کند

عباس گلرو رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس گفت: تجربه نشان داده که اگر به دنبال این هستیم تا از رهگذر توافق به یک منفعت اقتصادی برسیم، باید چارچوب این منفعت اقتصادی را مشخص کنیم.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تجربیات پسابرجام در دوره احتمالی پساتحریم گفت: برجام توافقی بود که طرف های متعددی داشت.

وی تاکید کرد: به واقع این توافق دچار یک بن بست اساسی شد لذا وقتی ما این بن‌بست را مورد واکاوی قرار می دهیم می بینیم که نه فقط آمریکا بلکه طرف‌های دیگر این مذاکرات هم به نوعی در عدم اجرایی شدن توافق برجام نقش موثری داشتند.

این نماینده مجلس ادامه داد: آمریکایی ها از برجام خارج شدند و به صراحت هم این موضوع را اعلام کردند اما به هرحال تجربه به ما نشان داده است که نه تنها به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد بلکه اساساً نمی‌شود به طرف اروپایی هم اعتماد داشت لذا این تجربه در پسابرجام کسب شد.

گلرو با بیان اینکه اروپایی‌ها اذعان دارند که برجام را قبول کرده و حتی به خروج آمریکا از برجام انتقاد می‌کنند، بیان داشت: با این حال سوال اساسی این است که به واقع خود اروپایی‌ها در جریان توافق برجام چه کار کردند؟ لذا این تجربه ای بود که ما بدانیم آیا اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کردند و یا خیر؟

رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس اظهار داشت: بنابراین ما نباید در هر گونه نقشه راه آینده در مذاکرات از نقش مخرب و انفعالی برخی کشورهای اروپایی غافل شویم به عنوان مثال برخی از کشورهای اروپایی به مانند فرانسه امروزه در برجام نقش منفی بازی می کنند، با این حال برخی هم به دنبال شکل گرفتن توافق هسته‌ای هستند و اما دچار بی عملی شده اند و به تکالیف خود عمل نمی کنند بنابراین ما باید برای اروپا هم در پساتحریم یک دستور کار مشخصی طراحی کنیم که اگر روزی آمریکا بر فرض مثال به تعهداتش عمل کرد، اروپا باید چه کاری را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم روسیه و چین هم نقش فعال و اساسی در اجرای توافقات ایفا کنند لذا انتظار ما از روسیه و چین هم یک انتظار خاصی است چراکه ما شریک راهبردی هم هستیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با این حال پس از آنکه توافق برجام حاصل شد جان کری وزیر خارجه آمریکا ایمیلی به کشورهای اروپایی زد؛ یعنی طرف‌های آمریکایی به شرکت‌های اروپایی ایمیل می‌زدند و این شرکت‌ها را از همکاری با ایران باز می داشتند لذا این مسئله در شرایطی بود که سیل شرکت‌های خارجی به سمت ایران سرازیر شده بودند که به تعبیر بنده در همان زمان هم این اقدام یک اقدام فریبکارانه برای تشویق ایران به سمت گام‌های بعدی بود که نهایتاً مشخص شد آنها به دنبال بحث موشکی هستند.

گلرو بیان داشت: بنابراین تجربه نشان داده که اگر به دنبال این هستیم تا از رهگذر توافق به یک منفعت اقتصادی برسیم ، باید چارچوب این منفعت اقتصادی را مشخص کنیم یعنی ما باید برای هرگونه مراودات اقتصادی با طرف غربی یک دستورالعمل با زمانبندی مشخص داشته باشیم.

وی بیان داشت: بنابراین توافقات کاغذی و روی هوا هیچ فایده‌ای ندارد  و اگر قرار است روابط اقتصادی شکل گیرد آوردن این مسئله روی کاغذ هیچ فایده‌ای ندارد لذا این موارد تجربیاتی است که ما باید در دوره جدید مذاکرات آنها را طلب کنیم.

کد خبر: ۸۴٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha