۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
حمایت از صادرات فولاد

حمایت از صادرات فولاد

بررسی های صورت گرفته بر عملکرد بخش های بزرگ فولادی کشور در سال ۹۹ بیانگر کاهش هفت درصدی صادرات نسبت به سال ۹۸ بوده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بررسی های صورت گرفته بر عملکرد بخش های بزرگ فولادی کشور در سال ۹۹ بیانگر کاهش ۷ درصدی صادرات نسبت به سال ۹۸ بوده است که به همین صورت میزان صادرات سال گذشته ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۶۸ تن به ثبت رسیده است.

در یک سال گذشته، ذوب آهن اصفهان ۹۶۳ هزار و ۵۳۴ تن صادرات را به ثبت رسانده و افت ۱۷ درصدی را در سال ۹۹ تجربه کرده است. فولاد مبارکه با ۱ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۸۷ تن صادرات افت ۱۴ درصدی را ثبت کرد و فولاد خوزستان نیز با اینکه ۱ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۶۶۳ تن صادرات را به ثبت رسانده و بهترین عملکرد را بین واحدهای بزرگ فولادی کشور داشته است، اما در مقایسه با سال ۹۸ شاهد کاهش ۱۸ درصدی این واحد بودیم.

بر اساس همین آمار در سال ۹۹ فولاد هرمزگان، صادرات ۶۰۷ هزار و ۴۸۵ تنی اسلب را با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ثبت رساند، فولاد آلیاژی ۳۱ هزار و ۷۳۳ تن با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال ۹۸، انواع مقاطع آلیاژی- مهندسی را صادر کرد، فولاد خراسان با کاهش ۱۳ درصدی، ۱۱ هزار و ۱۸۶ تن میلگرد و با افت ۳۳ درصدی ۱۴۷ هزار و ۹۶۳ تن بیلت فولادی صادر کرد.

فولاد کاوه جنوب نیز با افزایش ۴ درصدی ۸۹۸ هزار و ۴۰۰ تن بیلت فولادی و با کاهش ۸۶ درصدی، ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی را صادر کرد. صبا فولاد اما در این آمارها نسبت به سال ۹۸ موفق عمل کرده و توانسته با افزایش  ۹۴ درصدی، صادرات ۲۸۴ هزار و ۳۱۶ تن بریکت گرم را به ثبت برساند.

اما در میان دیگر واحد های بزرگ فولادی، فولاد بناب در سال ۹۹ بالاترین رشد صادراتی را با افزایش ۱۷۹ درصدی، به میزان ۸۹ هزار و ۳۹۴ تن میلگرد به ثبت رساند. همچنین جهان فولاد سیرجان با رشد ۸۹ درصدی موفق به صادرات ۱۳۱ هزار و ۹۹۱ تن بیلت فولادی شد، شرکت سنگ آهن چادرملو با رشد ۶۵ درصدی ۶۰۳ هزار و ۱۶ تن بیلت فولادی را صادر کرد و فولاد کویر با رشد ۸ درصدی موفق به صادرات ۴۳۳ هزار و ۴۰۰ تن میلگرد شد.
 
با توجه به بررسی آمار عملکرد شرکت های فولادی ذکر شده انواع محصولات فولادی در اسفند ماه سال ۹۹ با افزایش ۴۸ درصدی در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۸، صادرات این محصولات به میزان ۸۵۱ هزار و ۶۲۵ تن بوده است. در هر حال به نظر می رسد که فولادسازان از موضوع تنظیم بازار و محدودیت های صادراتی در حال رهایی هستند و با در نظر گرفتن بهبود تقاضا و نرخ های جهانی فولاد، این روند در نیمه اول ۱۴۰۰ افزایشی خواهد بود.

در این میان وزارت صمت از محدودیت در صادرات به حمایت و افزایش ارز آوری کشور روی آورده است که سبب تحریک افزایش صادرات در کشور خواهد شد. حدود ۲۲۳ هزار تن یا ۲۶ درصد صادرات ماه قبل را اسلب تشکیل می‌ دهد که نسبت به بیلت شاهد افزایش قابل توجه نرخ جهانی بوده و به رشد سود آوری فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه کمک به سزایی می ‌کند.

کد خبر: ۸۴٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha