۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
آیا اقتصاد پاشنه آشیل بایدن در انتخابات میان دوره ای کنگره ۲۰۲۲ است؟
نشنال اینترست بررسی کرد

آیا اقتصاد پاشنه آشیل بایدن در انتخابات میان دوره ای کنگره ۲۰۲۲ است؟

رأی دهندگان براساس وضعیت رفاه اقتصادی خود در سال ۲۰۲۱ رای نخواهند داد، بلکه آنها با توجه به نحوه درک وضعیت اقتصادی خود در زمان رأی دادن، تصمیم می گیرند.

بازار؛ گروه بین الملل: «دزموند لاچمن» با نوشتن مقاله ای با عنوان «نقش اقتصاد در انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۲۲» که در سایت تحلیلی نشنال اینترست منتشر شد، گفت بسته محرک اقتصادی بایدن می تواند علیه وی و دولتش عمل کند. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«بیل کلینتون» همیشه می گفت وقتی صحبت از انتخابات می شود، اینکه بگوییم اقتصاد نقش اصلی را دارد، خیلی احمقانه است. با توجه به بسته محرک بودجه غیر معمول بایدن در اوایل دولتش، به نظر می رسد وی نظر کلینتون را قبول نمی کند. در حالی که به احتمال زیاد با محرک بودجه بایدن، امسال بهترین عملکرد رشد اقتصاد ایالات متحده آمریکا در طی پنجاه سال گذشته محقق می شود، در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر سال آینده خطر ابتلا به خمودی اقتصادی تند و زننده را نیز در پی دارد .

 اظهارنظری ناخوشایند خواهد بود اگر بگوییم که بایدن در انتخابات میان دوره ای سال آینده از پس هرگونه عقب گردی برمی آید. با  توجه به اکثریت حداقلی حزب دمکراتیک در مجلس نمایندگان و سنا کنونی، کوچکترین شکست در انتخابات سال آینده می تواند بایدن را به رئیس جمهور منفعل در دوره چهار ساله خود تبدیل کند. این اتفاق تقریباً به همان روشی می تواند رخ دهد که در دوره باراک اوباما در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۰، رخ داد و دستان اوباما را بست.

 تجربه نشان می دهد که رای دهندگان خاطرات کوتاهی دارند. وقتی نوبت به انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۲۲ می رسد، رأی دهندگان براساس وضعیت اقتصادی خوب خود در سال ۲۰۲۱ رای نخواهند داد، بلکه باید دید آنها در زمان رای دادن، از نحوه درک وضعیت اقتصادی خود چگونه راهنمایی شوند. این زمان بندی درک محرک اقتصادی بایدن از نظر سیاسی را دشوارتر می کند.

برای ارزیابی اینکه بودجه بایدن طی دو سال آینده چه تاثیری بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا خواهد گذاشت، خوب است یادآوری کنیم که ابتکار بودجه وی منجر به این خواهد شد که اقتصاد این کشور تا ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را در محرک بودجه در سال ۲۰۲۱ دریافت کند - یا به عبارتی بزرگترین تحریک کننده اقتصاد در زمان صلح.

این بسته محرک اقتصادی در زمانی ارائه می شود که اقتصاد ایالات متحده آمریکا در حال بهبود بوده، فدرال رزرو هنوز پدال خود را روی فلز نگه داشته و مقدار قابل توجهی از تقاضای پنهان مربوط به ویروس کرونا در اقتصاد وجود دارد. خبر خوب سیاسی برای بایدن این است که این ترکیب فوق العاده آسان از سیاست های مالی و پولی، احتمالاً در باقی مانده سال جاری مادر همه شکوفایی های اقتصادی است.

خبر بد سیاسی برای بایدن این است که احتمالاً این رونق منجر به گرم شدن قابل توجه وضعیت اقتصادی در آستانه ورود به سال ۲۰۲۲ خواهد شد. در واقع با تخمین دفتر بودجه کنگره که اقتصاد ایالات متحده آمریکا در حال حاضر تنها ۳ درصد کمتر از پتانسیل خود کار می کند، دشوار است که ببینیم چگونه اقتصاد ایالت متحده آمریکا با ورود به سال ۲۰۲۲ با تمام محرک های سیاستی که دریافت می کند؛ به مراتب بالاتر از پتانسیل خود عمل نخواهد کرد.

اگر تورم به شکلی افزایش یابد که تورم پیش بینی شده ۲ درصد فدرال رزرو را تهدید کند، بانک فدرال راهی جز افزایش نرخ بهره نخواهد داشت و این امر می تواند به ویژه برای اقتصاد ایالات متحده آمریکا و جهان مشکل ساز شود - از آنجا که پیش بینی های بانک فدرال در چارچوب حباب بازار و قیمت تمام دارایی و اعتبار جهانی صورت می گیرد.

 بازار در معرض خطر و شرکتهای بزرگ وام گیرنده هنوز هم می توانند با نرخ بهره بالا وام بگیرند. قیمت دارایی امروز و حباب بازار اعتبار با فرض این که نرخ بهره به طور نامحدود در سطح فوق العاده پایین امروز باقی خواهد ماند، پیش بینی شده است.

خطر واقعی سیاسی برای بایدن این است که سیاست بیش از حد گسترده بودجه وی ممکن است باعث انفجار این حباب ها در آستانه انتخابات میان دوره ای شود - یعنی افزایش نرخ بهره بانک فدرال برای سیاست های بودجه وی. با توجه به اینکه حباب جهانی امروز بسیار بزرگتر و فراگیرتر از حباب بازار مسکن و اعتبار سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکاست، ترکیدن آن می تواند عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد ایالات متحده آمریکا و جهان داشته باشد.

همه این موارد حاکی از این است که بایدن پس از اقدام عجولانه در مورد ارائه بسته محرک بودجه بیش از حد گسترده خود در اوایل دولتش، ممکن است دو سال پس از انتخابات میان دوره ای سال آینده را در وقت آزاد گذرانده و توبه کند.

کد خبر: ۸۴٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha