۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
گیر کردن روستای هدف گردشگری «ملحمدره» همدان در خان اول مشکلات
بازار گزارش می‌دهد؛

گیر کردن روستای هدف گردشگری «ملحمدره» همدان در خان اول مشکلات

همدان- روستای هدف گردشگری «ملحمدره» در حالی چشم انتظار روزهای پساکرونا و میزبانی از گردشگران است که هنوز در خان اول مشکلات یعنی نداشتن راه دسترسی مناسب گیر کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: روستاهای هدف گردشگری همدان از روستای علی‌صدر در شهرستان کبودرآهنگ، روستای گشانی در شهرستان تویسرکان و روستاهای خاکو و سیمین ابرو در شهرستان همدان که در سال ۱۳۸۵ تصویب شده‌اند گرفته تا روستاهایی چون مانیزان، ورکانه، حبشی، کاج، پیروز، اشتران، قلعه‌جوق، جوراب، فارسبان، شهرستانه، ملحمدره، ویرایی، درجزین و قاضی‌خانی را شامل می‌شوند.

روستاهایی که هر یک به سبب ویژگی‌های خاص طبیعی و تاریخی، باغات انگور، وجود غارها و چشمه‌های آب معدنی، بافت و معماری روستا، صنایع‌دستی و مواردی ازاین‌دست در زمره مباحث گردشگری جای گرفته‌اند.

روستای ملحمدره با ساختار پلکانی به ماسوله غرب کشور مشهور بوده و از روستاهای هدف گردشگری استان همدان به شمار می‌رود

یکی از این روستاها، روستای «ملحمدره» است؛ روستای ملحمدره با جمعیت ۳۵۰ نفر در فاصله هفت کیلومتری شهرستان اسدآباد و ۵۲ کیلومتری مرکز استان همدان قرار دارد؛ این روستا با ساختار پلکانی به ماسوله غرب کشور مشهور بوده و از روستاهای هدف گردشگری استان نیز به شمار می‌رود.

این روستا در دامنه کوه حفاظت شده آلمابلاغ با چشمه ها و رودهای پرآب دارای باغات فراوان آلو، انگور و گردو است که شهرت بسیاری در بین اهالی منطقه دارد ضمن اینکه با توجه به ویژگی های طبیعی، توپوگرافی و ریخت شناسی، از دیرباز این روستا میزبان گردشگران بسیاری بوده که در سال های اخیر با افزایش خانه های بوم گردی و جا افتادن فرهنگ ایجاد و استفاده از این منازل، این روستا نیز از قافله جا نمانده و با دارا بودن ۶ خانه بومگردی فعال از روستاهای رکورددار از این حیث محسوب می شود.

گیر کردن روستای هدف گردشگری «ملحمدره» همدان در خان اول مشکلات

این روستا در میان کوه و در دره ای سرسبز قرارگرفته که رودی نیز از میان آن گذر می کند و آب کافی و هوای معتدل در فصول بهار و تابستان باعث شده که باغات بسیاری در اطراف و نزدیکی روستا قرار گیرد و انواع میوه جات باغی بخصوص آلو و گردوی آن زبان زد اهالی منطقه شود.

پیش از دوران شیوع ویروس کرونا در این روستا چند سالی جشنواره آلو برگزار شد اما هم اکنون، شیوع ویروس کرونا و محدودیت های سفر و تردد، رونق گردشگری را از این روستا تا حد بسیاری گرفته است

پیش از دوران شیوع ویروس کرونا در این روستا چند سالی جشنواره آلو برگزار شد اما هم اکنون، شیوع ویروس کرونا و محدودیت های سفر و تردد، رونق گردشگری را از این روستا تا حد بسیاری گرفته است.

طبق بررسی ها تمامی اهالی این روستا به فعالیت های دامداری و کشاورزی مشغول بوده و زنان روستا نیز علاوه بر کمک در تیمار دام و طیور، به فعالیت هایی هم چون میناکاری، قالی بافی و گلیم بافی مشغول بوده که از صنایع دستی روستا نیز به شمار می رود.

با این تفاسیر در این راستا گفتگویی با علیرضا قاسمی؛ معاون سرمایه گذاری و امور طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و مجید شفیعی؛ دهیار روستای هدف گردشگری «ملحمدره» ترتیب داده شد تا وضعیت روستاهای هدف گردشگری همدان را به لحاظ زیرساختی جویا شویم و از سویی نگاه ویژه ای به روستای هدف گردشگری «ملحمدره»  داشته باشیم که در ادامه متن آن ها را می خوانید:

بخش خصوصی وارد کار شود
علیرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای ایجاد و مهیّاسازی زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری سطح استان همدان، اقداماتی را پیش برده ایم، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به سبب اینکه متولی گردشگری است، در این زمینه از بخش خصوصی حمایت و در زمینه تقویت بوم گردی ها قدم هایی برداشته است.

معاون سرمایه گذاری و امور طرح‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادمه داد: طی سال های اخیر زیرساخت های مناسبی چون ایجاد سرویس های بهداشتی، جاده سازی، کف سازی معابر و مواردی از این دست را با اعتبارات دولتی در روستاهای هدف گردشگری همدان پیش برده ایم.

گیر کردن روستای هدف گردشگری «ملحمدره» همدان در خان اول مشکلات

وی با تصریح بر اینکه باید در اجرای طرح های وابسته به گردشگری در این روستاها بخش خصوصی و سرمایه گذاران وارد کار شوند، عنوان کرد: بخش خصوصی می تواند در روستاهای استان همدان در زمینه ایجاد تاسیسات گردشگری، راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی، سفره خانه ها و مواردی از این دست وارد کار شود.

طرح مطالعاتی تمامی روستاهای هدف گردشگری در استان همدان به انجام رسیده است

قاسمی با تاکید بر اینکه هم اکنون، طرح مطالعاتی تمامی روستاهای هدف گردشگری در استان همدان به انجام رسیده است، اظهار کرد: تلاش شده تا با همکاری دستگاه ها، اعتباراتی را برای ایجاد راه دسترسی و بهبود وضعیت روشنایی مسیرهای این روستاهای گردشگری تخصیص دهیم و کف سازی در روستاها را به انجام برسانیم.

از راه باریک و آنتن دهی بسیار ضعیف تا نخاله های ساختمانی در مسیر
در ادامه مجید مشرفی در گفتگو با خبرنگار
بازار با بیان اینکه یکی از مشکلات روستای هدف گردشگری «ملحمدره» راه دسترسی آن است، اظهار کرد: راه دسترسی این روستا از سمت شهرستان اسدآباد پنج کیلومتر است اما این جاده، بسیار کوچک، باریک و نامناسب است.

دهیار روستای هدف گردشگری «ملحمدره» با اشاره به اینکه از گردنه اسدآباد به روستای ملحمدره، مسیر چهار کیلومتر است، عنوان کرد: درخواست شد تا این مسیر را که آماده سازی شده دستگاه های مربوطه ایمن سازی و آسفالت کنند تا بتوان مسیری بهتر را برای دسترسی به این روستا به گردشگران معرفی کرد؛ اما این موضوع محقق نشد.

ایمن سازی و آسفالت ایمن مسیر دوم می تواند نقطه مثبتی برای روستا شود چراکه در مسیر آن روستاهای بسیاری می توانند به راه دسترسی مناسب برسند و در زمینه گردشگری و ایجاد اشتغال، آن ها نیز مطرح شود

وی  ادامه داد: ایمن سازی و آسفالت ایمن مسیر دوم می تواند نقطه مثبتی برای روستا شود چراکه در مسیر آن روستاهای بسیاری می توانند به راه دسترسی مناسب برسند و در زمینه گردشگری و ایجاد اشتغال، آن ها نیز مطرح شود.

گیر کردن روستای هدف گردشگری «ملحمدره» همدان در خان اول مشکلات

مشرفی با بیان اینکه این مسیر چهار کیلومتری، راه کشاورزی بود که آن را عریض کرده ایم، اما متاسفانه مسئولین مربوطه و دستگاه ها زیر بار نمی روند و کمکی نمی کنند، گفت: با راه اندازی مناسب این راه دسترسی می توان برای بسیاری از روستاها در این مسیر شغل ایجاد کرد و آن ها را به نحوی مناسب معرفی کرد.

دهیار روستای هدف گردشگری «ملحمدره» با بیان اینکه هم اکنون در این روستا تعداد ۶ اقامتگاه بوم گردی فعال است، اظهار کرد: می توان در روستای «ملحمدره» هر خانه را یک اقامتگاه بوم گردی کرد و ۱۰۰ خانه را در این مسیر وارد کار کرد اما متاسفانه نتوانسته ایم به نحو مناسبی در این زمینه ورود کنیم.

متاسفانه زیرساخت ارتباطاتی در این روستا بسیار ضعیف است و این موضوع باعث کاهش ماندگاری مسافران در روستا می شود

مشرفی به مشکل دیگر روستای هدف گردشگری «ملحمدره» اشاره کرد و در این زمینه از ضعیف بودن آنتی دهی تلفن و اینترنت در این روستا گلایه کرد و گفت: متاسفانه زیرساخت ارتباطاتی در این روستا بسیار ضعیف است و این موضوع باعث کاهش ماندگاری مسافران در روستا می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، ۸۰ درصد روستا سنگ فرش است، یادآور شد: حتی اگر تمامی زیرساخت های گردشگری در روستای هدف گردشگری «ملحمدره» مهیّا باشد، مسافران به این روستا نمی آیند چراکه راه دسترسی به روستا دارای دست انداز و در مسیر آن شاهد وجود نخاله های ساختمانی هستیم و به راستی آبروی آدم می رود که بخواهد این راه دسترسی را به مسافران معرفی کند.

مشرفی ادامه داد: روستای هدف گردشگری «ملحمدره» یک شریان ارتباطی است، در این مسیر روستاهای زیبای دیگری چون روستای ترخین آباد وجود دارد که در صورت مهیّا شدن زیرساخت ها می توان اشتغال مناسبی را در این روستاها نیز ایجاد کرد.

گیر کردن روستای هدف گردشگری «ملحمدره» همدان در خان اول مشکلات

دهیار روستای هدف گردشگری «ملحمدره» در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در زمینه تامین روشنایی و سنگ فرش های روستا ورود پیدا کرده است، افزود: این اقدامات برای روستای هدف گردشگری «ملحمدره» کافی نیست و باید در کنار آن، نه تنها به راه ورودی روستا بلکه مناظر اطراف آن و وضعیت ارتباطی و اینترنتی آن نیز توجه کرده و برای بهبود آن ها قدم هایی برداشته شود.

زمان آن رسیده تا آستین‌ها را بالا زده و حال که خبری از مسافران و گردشگران نیست، فکری برای آماده سازی زیرساخت‌های روستاهای همدان به‌ویژه روستاهای هدف گردشگری کنیم

روستای هدف گردشگری «ملحمدره» چشم انتظار روزهای پساکرونا و میزبانی از گردشگران است، در حالی که هنوز در خان اول مشکلات یعنی نداشتن راه دسترسی مناسب گیر کرده است؛ این درحالی است که، در وضعیتی که شاهد پیش‌روی بیش از یک‌ساله ویروس کرونا و زمین‌گیری تن نحیف گردشگری همدان هستیم، زمان آن رسیده تا آستین‌ها را بالا زده و حال که خبری از مسافران و گردشگران نیست، فکری برای آماده سازی زیرساخت‌های روستاهای همدان به‌ویژه روستاهای هدف گردشگری کنیم.

بهترین نسخه برای احیای دوباره گردشگری ایمن و هوشمند در استان همدان، توجه به روستاهای هدف گردشگری و ورود همدان به عنوان پایخت تاریخ و تمدن ایران زمین در عرصه «گردشگری کشاورزی» و «گردشگری روستایی» است بدین سان، زمان آن رسیده تا قدم ها برای مهیّاسازی روستاهای هدف گردشگری همدان برداشته و فکری برای سرنوشت این روستاها در دوران پساکرونا کنیم تا از سویی، شاهد بازگشت دوباره روح به تن گردشگری باشیم و از سویی، شغل های وابسته به صنعت گردشگری قربانی نشوند.

کد خبر: ۸۳٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha