۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
بازار سرمایه از نبود خریدار رنج می‌برد| بازار روی ریل نزولی باقی می‌ماند؟
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بازار سرمایه از نبود خریدار رنج می‌برد| بازار روی ریل نزولی باقی می‌ماند؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار همچنان از نبودن خریداران رنج می‌برد، مطرح کرد: بورس همچنان روی ریل نزولی باقی می‌ماند.

بازار؛ گروه بورس: با وجود اینکه هفته گذشته سهامداران حقوقی تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند بازار را سبز کنند، نتوانستند و صف‌های فروش سهامداران حقیقی بازار تا جایی سنگین بود که بازار امروز هم در ادامه افت‌های خود، سرخپوش شد و روند اصلاحی را طی کرد. البته به رغم این تصمیم‌های حمایتی از بازار سرمایه عدم اطمینان به وجود آمده در سهامداران این بازار موجب دیدگاه نوسانی و ترس بین آن‌ها شده است. علاوه بر این رشد قیمت شمش فولاد و نفت خام در جهان هم نتوانست سهم‌های این دو گروه را تحت تأثیر قرار دهد و شاهد ریزش این سهم‌ها در بازار بودیم.

به هر ترتیب، امروز افت سهم‌های بزرگ و کوچک بازار باعث شد تا شاخص کل باز هم در روند اصلاحی خود باقی بماند و تا انتهای معاملات با افت ۹ هزار و ۶۳۴ واحدی، روی یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۷۲۳ واحد ایستاد تا باز هم معامله‌گران نسبت به این بازار نگران بمانند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل هم‌وزن از همان ابتدا با شیب تقریبا ملایمی سقوط را تجربه کرد و در انتهای معاملات یک‌هزار و ۱۲۱  واحد افت کرد و در ارتفاع ۴۳۳ هزار و ۳۳۶ واحد به کار خود پایان داد و در این میان، شاخص فلزات اساسی هم که حرکتی شبیه نماگر اصلی بورس داشت، در انتهای معاملات با سقوط ۱۴ هزار و ۳۵۲ واحدی، روی ۸۹۴ هزار و ۸۷۷ واحد متوقف شد.

نمادهای «فملی»، «اپال»، «سیتا»، «بوعلی»، «ساراب»، «شستا» و «وبملت» بیشترین تراکنش را در معاملات امروز بورس داشتند و با این حال، نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «کچاد»، «شیران» و «شپنا» بیشترین تأثیر منفی و «فارس» بیشتری تأثیر مثبت را روی روند حرکتی شاخص کل داشتند.

امروز، تمام نمادهای گروه فلزات اساسی سرخپوش بودند. نمادهای «فخوز»، «فنورد»، «فولاد» و «کاوه» کاهش قیمت زیادی را تجربه کردند. دو نماد معدنی «کچاد» و «کگل» هم افت قیمت داشتند و نماد ذوب در فرابورس افت نزدیک به ۲ درصدی را به خود دید.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز این بازار اظهار کرد: بازار سرمایه از عدم حضور خریداران رنج می‌برد و در این میان، ابهامات بسیار زیادی در بازار و پارامترهای کلان اقتصاد دیده می‌شود که می‌توان به نرخ دلار، تحریم‌ها و مذاکرات برجامی در کنار نزدیکی به اتخابات اشاره کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: این ابهامات باعث شده‌اند سرمایه‌گذاران مختلف از انجام سرمایه‌گذاری جدید تا کم شدن عوامل ابهام‌زا خودداری کنند و این امر منجر به کاهش ارزش معاملات در بازار و افزایش تعداد فروشنده‌ها شده است، اما با توجه به شرایط فعلی فعلی شاید سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت در بازه ۳ ماه آتی بازدهی بهتری را به سرمایه‌گذاران بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: برای سرمایه‌گذاران بازار سهام توصیه می‌شود شرکت‌های بنیادی محور با مجمع نزدیک و سود تقسیمی بالا را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به معاملات روزهای اخیر به نظر می‌رسد که در میان مدت اصلاح قیمت‌ها ادامه داشته باشد، اما باید به این نکته اشاره کرد که این روند اصلاحی بیش از اینکه در بعد قیمت‌ها شکل بگیرد، در بعد زمان رخ خواهد داد.

کد خبر: ۸۳٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha