۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
سهامداران به دنبال فروش سهام| ارزان‌فروشی نکنید!
تحلیل هفتگی بورس؛

سهامداران به دنبال فروش سهام| ارزان‌فروشی نکنید!

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکثر سهامداران خرد به دنبال فروش سهام خود در بورس هستند، توصیه کرد که سهامداران حاضر به فروش سهام خود با قیمت‌های پایین نباشند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بحث داغ مذاکرات ایران و آمریکا در نشست وین، برداشته شدن تحریم‌ها و حادثه نطنز، اخباری بودند که این هفته بازار سرمایه را تحت تأثیر خود قرار داد و تمام سهامداران را به این فکر انداخت تا نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کنند و به دنبال کاهش نرخ ارز در روزهای آینده به فکر سرمایه‌گذاری در بازارهای بهتر باشند؛ البته با گرم‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتر و دیگر رمزارزها سهامداران بازار سرمایه به دنبال خارج کردن سرمایه اندک خود از این بازار و ورود به دنیای رمزارزها هستند؛ بازاری که این روزها مورد استقبال ایرانیان زیادی قرار گرفته است.

در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بازار سرمایه با ۶ هزار و ۵۵۲ واحد افت، بازدهی منفی ۰.۵۲ درصدی داشت، شاخص هم وزن ۰.۶۱ درصد کاهش یافت و شاخص فلزات اساسی هم با بازدهی منفی ۰.۰۸ درصدی، ۷۳۵ واحد نسبت به آغاز معاملات هفته کاهش یافت.

نوسان‌های اتفاق افتاده در بازار سرمایه به طور طبیعی بر پایه فاکتورهای اقتصادی شکل می‌گیرد که روی عرضه و تقاضا در بازار هم اثر بسزایی دارد و این فاکتورهای اقتصادی می‌توانند بین‌المللی و یا بر پایه اتفاقات داخل کشور باشند

در این میان، نوسانات نرخ کامودیتی‌ها و نفت را هم نباید نادیده گرفت. بر اساس آمار و ارقام معاملات جهانی در سال ۲۰۲۰، شرایط کرونا و رکود اقتصادی باعث شده بود قیمت فلزات اساسی از جمله مس، فولاد و طلا و نقره حبابی کاذب داشته باشند و نرخ‌ها به صورت تقریبا غیر منطقی بالا برود، اما حالا با آغاز واکسیناسیون جهانی علیه کرونا، این قیمت‌ها در حال تخلیه حباب هستند و با ارزان‌تر شدن محصولات فولادی در جهان، تقریبا این تخلیه حباب آغاز شد و این هفته شاهد معاملات متعادل در سراسر جهان بودیم و این معاملات در بازار ما هم اثرگذار بود.

بازار سرمایه به جز روز سه‌شنبه، در باقی روزها روند رو به کاهشی را پش سر گذاشت که کارشناسان بازار سرمایه دلیل اصلی آن را نامتقارن بودن نوسان‌ها و در نتیجه آن کند شدن نقدشوندگی و در نهایت، دیرتر خالی شدن صف‌های فروش دانستند که نتیجه سیاست‌های غلط این سازمان است که اگر حمایت سهامداران حقوقی در روز سه‌شنبه نبود، می‌توان گفت بازار بیش از این حرف‌ها افت می‌کرد. با این حال، این روزها، تحرکات مثبت در بازار کاهش یافته است و بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر مشخص شدن تکلیف مسائل سیاسی کشور است چراکه سرنوشت اقتصادی تا حد زیادی به شرایط سیاسی داخلی و خارجی کشور گره خورده است.

سرمایه‌گذاران یک افق یکساله را از زمانی که وارد بورس شده‌اند، در نظر بگیرند و حتما به شاخص‌های اقتصادی توجه کنند تا توجه شوند افق پیش‌ٍرو چه چیزی است و بعد در این باره تصمیم بگیرند، اگر ریسک‌پذیر، هستند می‌توانند در همین سهام باقی بمانند و سهام‌های با ارزش خود را نگهداری کنند و آن‌ها را ارزان نفروشند

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با شرایط بازار در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: نوسان‌های اتفاق افتاده در بازار سرمایه به طور طبیعی بر پایه فاکتورهای اقتصادی شکل می‌گیرد که روی عرضه و تقاضا در بازار هم اثر بسزایی دارد و این فاکتورهای اقتصادی می‌توانند بین‌المللی و یا بر پایه اتفاقات داخل کشور باشند.

وی ادامه داد: روز کاری آخر هفته بورس حول محور گفت‌وگوهای شکل گرفته در برجام بین ایران و آمریکا، خرابکاری رژیم صهیونیستی در سایت نظنز، نوسانات دلار در بازار و تغییرات قیمت نفت شکل گرفته بود که البته این مسائل تأثیرهای زیادی هم بر بازار بورس گذاشتند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این هفته شاهد افت اندکی در شاخص کل بودیم، مطرح کرد: در آخرین روز هفته هزار و ۳۲۰ واحد افت داشتیم و در طول هفته شاخص کل ۶ زار و ۵۵۲ واحد یعنی ۰.۵۲ درصد کاهش یافت و این به آن معنی است که بازار در حالت معمولی قرار داشته (نه رشد کرده و نه سقوط) چراکه افت شاخص خیلی عدد چشمگیری نبوده است.

نوروزی درباره تجمع برخی از معترضان نسبت به سازمان بورس در این هفته بیان کرد: باید به افرادی که چنین کاری را کردند، حق داد زیرا بورس در ۸ ماه اخیر افت ناراحت‌کننده‌ای داشت، به خصوص برای کسانی که سابقه بورسی کوتاه‌مدتی دارند؛ البته، باید به این افراد توصیه کرد که صبور باشند و همچنین باید گفت اگر به این موضوع فکر می‌کنند که یک شبه در بورس پولدار می‌شوند، سخت در اشتباه هستند چون تغییرات مالی تنها طی چند ماه رخ نمی‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که سرمایه‌گذاران یک افق یکساله را از زمانی که وارد بورس شده‌اند، در نظر بگیرند و حتما به شاخص‌های اقتصادی توجه کنند تا توجه شوند افق پیش‌ٍرو چه چیزی است و بعد در این باره تصمیم بگیرند. اگر ریسک‌پذیر، هستند می‌توانند در همین سهام باقی بمانند و سهام‌های با ارزش خود را نگهداری کنند و آن‌ها را ارزان نفروشند، ولی اگر دچار استرس و ناراحتی می‌شوند و تصور می‌کنند سرمایه‌شان از بین می‌رود، پیشنهاد می‌کنم سرمایه خود را در اوراق با درآمد ثابت یا صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند چون آنجا دغدغه‌ کمتری دارند، ولی بازدهی آن‌ها کمتر خواهد بود.

کد خبر: ۸۳٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha