۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
قوانینی که مانع تولید شده‌اند| نرخ سود سرمایه‌گذاری در تولید انگیزاننده شود
گزارش بازار؛

قوانینی که مانع تولید شده‌اند| نرخ سود سرمایه‌گذاری در تولید انگیزاننده شود

بیرجند- ضرورت ثبات قوانین حوزه تولید، اصلاح و بازنگری قوانین مانع رونق تولید و تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با مقتضای شرایط استان‌ها از خواست های فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی برای رونق تولید است.

بازار؛ گروه استان ها: وقتی سخن از پشتیبانی و رفع موانع تولید می‌زنیم، بی‌شک بیش از هر فردی کسانی که در بطن فعالیت‌های تولیدی هستند، از مانع‌هایی که بر سر راه شکوفایی اقتصاد و تولید وجود دارد، با خبرند.

در این میان اعضای اتاق بازرگانی بیرجند که از آن به عنوان پارلمان بخش خصوصی نام برده می‌شود، حرف‌های گفتنی فراوان در این زمینه دارند و معتقدند موضوع ضرورت ثبات قوانین حوزه تولید، اصلاح و بازنگری قوانین مانع رونق تولید و تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل ها با مقتضای شرایط استان‌ها نقش مهمی در رونق تولید ایفا می‌کند.

آری باید باید پای درددل کسانی که سال‌ها است در محیط کارگاه‌ها و کارخانه‌ها آستین همت را برای تولید بالا زده‌اند، نشست تا بدانیم چه چیزهایی مانع شکوفایی تولید در این مرز و بوم است.

خراسان‌جنوبی از خلاء امکانات رنج می‌برد
محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در حاشیه جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به خبرنگار بازار گفت: نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری بنام سال تولید  پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نشان از اهمیت این مهم دارد و برای کارآفرینان و تولید کنندگان بسیار دل گرم کننده است و از این جهت سپاس‌گذار ایشان هستیم.

وی اظهارکرد: در مناطق محروم برای داشتن پشتیبانی در امر تولید باید مطالبه‌گری مان بیشتر شود چرا که موانع پیش رو در مناطق محروم بیشتر است.

 رئیس اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: امکانات در مناطق محرومی چون خراسان‌جنوبی کمتر اما شرایطی  مانند نرخ مالیات، نرخ تسهیلات و نرخ بیمه با دیگر استان‌ها یکسان است در صورتی که در مناطق محروم این شرایط باید با مناطق برخوردار متفاوت باشد.

احتشام افزود: یکی از پشتیبانی‌ها در امر تولید این است که قوانین و مقررات باید به اقتضای شرایط استان‌ها دیده شود و خلاء‌های نابرابری پرشود که بزرگترین خلاء پیش روی استان محروم خراسان جنوبی، خلاء امکانات و زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه نرخ سود سرمایه گذاری در تولید باید انگیزاننده شود، عنوان کرد: متاسفانه هزینه تولید در شرایط فعلی بسیار بالاست و حاشیه سود تولید کننده در واحد های کوچک و متوسط در مقایسه با بخش های سوداگری و واسطه گری و زمین و مسکن و نرخ تورم بسیار پایین است که این خود مانع بزرگ سرمایه ها به سمت تولید  است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند افزود: پشتیبانی از واحدهای مستقر در استان‌های محروم و کمتر برخوردار باید اولویت اول مسئولین قرار گیرد.

 وی گفت: باید اهدافی که می‌خواهیم در سال ۱۴۰۰ در اتاق بازرگانی بیرجند محقق شود، مشخص کنیم و نقشه راهی را تهیه و طبق برنامه جلو برویم و مشخص کنیم که الان کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برسیم.

احتشام تأکید کرد که برنامه زمانبندی و تقویم کاری اتاق بازرگانی در سال جدید باید مشخص شود.

گلایه از کارمزدهای بانکی یکسان برای بخش‌های مختلف
علی اکبر فرامرزی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند نیز در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند زمینه رفع موانع به بحث تعهدات ارزی اشاره کرد و گفت: برخی بازرگانان در حال حاضر با کارت پیله وری به کار خود ادامه می‌دهند اما در این بین مالیات سنگینی را متحمل می‌شوند.

وی افزود: اگر طوری برنامه‌ریزی صورت بگیرد که معافیت ۱۰۰درصدی شامل حال صادرکننده پیله ور شود قطعا این مشکل حل خواهد شد.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز گفت: کارمزدهای بانکی برای بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی یکسان است اما این بخش‌ها از نظر درآمدی با یکدیگر متفاوت هستند که این موضوع از طریق شورای گفت و گو باید پیگیری شود.

وی اظهارکرد: باتوجه به بحران خشکسالی در خراسان‌جنوبی باید هرچه زودتر جلسه فوق العاده‌ای در خصوص این بحران در استان برگزار گردد.

بی توجهی به صادرات به تولید ضربه می‌زند
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه مرز مشترک ۳۳۰ کیلومتری ایران و افغانستان موقعیت مناسبی را برای صادرات ایجاد کرده است، ادامه‌داد: باید بحث صادرات را جدی بگیریم زیرا اگر توجهی به آن نشود قطعا تولید ضربه خواهد خورد.

خیریه افزود: همچنین نکته قابل توجه این است که قسمت‌های مختلف مانند ستاد بحران و ستاد تنظیم بازار تصمیمات مختلفی در این حوزه  می‌گیرند، در حالی که خودشان به این تصمیمات عمل نمی‌کنند.

همچنین در این جلسه نرگس خاتمی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: مقام معظم رهبری  امسال را سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی اعلام کردند ولی متاسفانه مسئولان منتظرند که این اتفاق خود به خود رخ دهد و رونق تولید اتفاق بیفتد.

بزرگترین مانع بر سر راه تولید این است که برخی مقررات و مصوبات و دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود نه تنها قابلیت اجرایی ندارد بلکه خودشان مانعی بر سر راه هستند و باید این قوانین بازبینی و اصلاح شوند

وی افزود: بزرگترین مانع بر سر راه تولید این است که برخی مقررات و مصوبات و دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود نه تنها اجرایی ندارد بلکه خودشان مانعی بر سر راه هستند و باید این قوانین بازبینی و اصلاح شوند تا به امر تولید کمک کنیم.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند گفت: ما در مبادلات با کشور افغانستان نمی‌توانیم از طریق دلار مبادله انجام دهیم و باید با ریال این صادرات انجام شود و از این جهت مسئله ارز حاصل از صادرات خود مانعی بر سر راه تولید است و این مورد نیز باید از طریق اتاق بازرگانی پیگیری شود.  

عبدالغنی نهتانی دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند نیز به خبرنگار بازار گفت: یکی از مشکلات پیش روی کارت بازرگانی این است که صادرکننده باید دفتر کاری داشته و بیمه تامین اجتماعی آن‌ را تأیید کند در غیر اینصورت کارت تایید نمی شود.

صرافی در مرز ایران و افغانستان وجود ندارد
وی با اشاره به اینکه این مسئله یک مشکل بزرگ پیش روی بازرگانان و صادرکنندگان است، افزود : یکی از مشکلات دیگر این است که هیچ صرافی در مرز بین افغانستان و ایران نداریم و این نیز خود مانعی بر سر راه است.

 بهرام ساتلیخ محمدی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند  هم در زمینه راهکارهای رونق تولید گفت: باید در مرکز برنامه‌ریزی اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند که به تازگی تشکیل شده مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح می‌شود به دو صورت مشکلات استانی و مشکلات ملی تولیدکنندگان طبقه بندی شود.

وی افزود: شایسته است که مشکلات استانی از طریق تعاملات داخل استانی حل و مشکلات در سطح ملی هم به اتاق ایران ارجاع داده شود.

 پیشنهادی برای رونق تولید
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند ادامه‌داد: در بحث مشکلات داخل استان باید از استاندار درخواست کنیم تا هر بخشنامه‌ای که قرار است در خصوص تولیدکنندگان استانی صادر شود، جلسه هماهنگی و تنظیم آن با حضور نمایندگان بخش خصوصی صورت گیرد و بدون امضای نمایندگان این بخش، بخشنامه فاقد اعتبار باشد.

 ساتلیخ محمدی افزود: همچنین باید از دولت بخواهیم که ثبات در قوانین ایجاد شود چراکه هر روز بخشنامه و قانون جدیدی صادر می‌شود در حالی که باید قانون ثابتی در اول سال اعمال شود تا تولید کننده بتواند برنامه ریزی کاملی برای تمام سال داشته باشد.

علیرضا خامه زر رئیس کمیسیون مدیریت وارد و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند نیز گفت: باید نقشه راهی برای سال جدید تنظیم شود که یکی از آنها برنامه زمان‌بندی جلسات هیات نمایندگان و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی است.

 وی با اشاره به اینکه جلسات کمیسیون ها باید فعالتر شود تا بتوانیم مشکلات مربوطه را سریع تر حل و فصل کنیم، یادآور شد: در گذشته قدم های موثری در اتاق بازرگانی بیرجند در بحث مالیاتی و پیله وران برداشته شد و تمام مشکلات در همین اتاق بازرگانی بیرجند بررسی و حل و فصل شد.

نباید با موضوع نامگذاری سال به صورت شعاری برخورد کنیم بلکه باید این نکته را درک کنیم که تحقق واقعی پشتیبانی و رفع موانع تولید نیازمند همتی والا و در خور نام خراسان است.

کد خبر: ۸۳٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha