۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
رییس موسسه مودی: ریسک رکود اقتصادی ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد رسید
۸ میلیارد دلار برای تزریق آرامش به اقتصاد امریکا

رییس موسسه مودی: ریسک رکود اقتصادی ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد رسید

رئیس جمهور دونالد ترامپ روز جمعه لایحه ۸ میلیاردی برای کرونا که که از این مبلغ ۳ میلیارد دلار برای تولید واکسن در نظر گرفته شده را تصویب کرد اما اقتصاددانان دموکرات معتقدند این ارقام بسیار ناچیز است و باید به ازای هر مالیات دهنده ۱۰۰۰ دلار در نظر گرفت.

بازار-تهمینه غمخوار؛ رئیس جمهور امریکا در روز جمعه پیامهایی مبنی بر حفظ آرامش در شرایط کنونی برای کسانی که از قدرتهای بزرگ اقتصادی در جهت کمک به ایجاد توقف در رکود ویروس کرونا انتظار دارند، ارسال کرد.

به همین منظور دونالد ترامپ دو روز گذشته لایحه هزینه ای زیاد را برای مقابله با شیوع کرونا و هنگامیکه موارد ابتلا به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید، امضا کرد.   

همچنین به منظور سامان بخشیدن به بازارهای مالی، برخی از اقتصاددانان برای جلوگیری از انقباض اقتصاد در حال کند شدن آمریکا، کمکهای مستقیمی را برای کارگران و مشاغل تحت تأثیر در نظر گرفتند.

بنابراین هنگامی که ترامپ لایحه مخارج اضطراری برابر ۸.۳ میلیارد دلار یعنی بیش از سه برابر مبلغ درخواستی کاخ سفید را امضا کرد  از ایده محرک مالی جدید برای محافظت از توسعه اقتصادی از هم گسیخته آمریکا انتقاد کرد و مجددا از فدرال رزرو خواست تا از ابزارهای سیاست پولی خود استفاده کند.

حدود ۴۳۵ میلیون دلار از این هزینه برای سیستم های بهداشتی در کشورهای دیگر و ۳۰۰ میلیون دلار به کمک های بشردوستانه اختصاص یافته است.

علاوه بر آن او خاطر نشان کرد که صندوق فدرال باید نرخ بهره را کاهش داده و  فدرال رزرو برای انجام اقدامات لازم تحریک شود.

ریسک رکود اقتصادی ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد رسید

ارزیابی اهداف او نشان می دهد که شخصیت وی با تحلیلگران کسب و کار مطابقت ندارد، زیرا بحران کرونا در ایالات متحده و سراسر جهان عمیق تر می شود.  مارک زندی رییس موسسه تجزیه و تحلیل مودی شانس رکود اقتصادی امسال را ۵۰ درصد برآورد کرده است.

 اشتغال بخش خصوصی در ماه فوریه کمی کاهش یافته و بخش خصوصی در همان ماه ۱۸۳ هزار شغل اضافه کرده که نسبت به ماه قبل آن با کاهش روبرو شده است. از نطر مارک زندی جنگ تجاری با چین و این ویروس چینی موجب کندی سرعت کار شده حتی بدون این ویروس هم آمار ضعیفی از نرخ سرعت کسب و کار دیده شده است.

کاهش رشد اقتصادی در سه ماهه اول

همچنین گلدمن ساکس (شرکت پیشروی امریکایی و چند ملیتی در زمینه بانکداری سرمایه گذاری جهانی، اوراق بهادار و شرکت مدیریت سرمایه گذاری که طیف گسترده ای از موضوعات مالی را ارائه می دهد) پیش بینی خود برای رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ را به یک درصد یا کمتر کاهش داده است.

این بانک تاکید کرده که علاوه بر رسیدگی موثر بر بحران بهداشت عمومی، هزینه مستقیم توسط کاخ سفید و کنگره می تواند از آسیب اقتصادی جلوگیری کند. ویروس کرونا بهتر از سیاست های پولی از طریق کاهش نرخ بهره بانک فدرال خواستار ترامپ است.

دایان سونک، اقتصاددان شرکت مشاوره تجارت گرانت تورنتون نیز اظهار کرد که بازارها متوجه شده اند که کاهش نرخ ها نمی تواند آنچه را که ما را یاری می کند، درمان کند.  بهتر است که واشنگتن برای کمک به کارگران بیکار با دستمزد از دست رفته، بیماران بالقوه با هزینه های پزشکی مرتبط با کرونا و ناپدیدی مشاغل با درآمد اقدام کند. انتظار می رود که از خسارات اقتصادی فعلی و بحران مالی کم شود.

جبران تهدیدات و خسارات کرونا به بسته ای در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد که قابل مقایسه با آنچه رییس جمهور بوش و کنگره برای مقابله با تأثیرات طوفان کاترینا تصویب کرده اند می باشد.

در همین راستا اقتصاددان و مشاور ارشد سابق اقتصادی باراک اوباما از دولت خواسته تا سریعا محرک مالی را تصویب کند تا از نگرانی های شیوع کرونا و کاهش تقاضای کالاها و خدمات جلوگیری کند.  به همین منظور او خواستار محرک مالی ۳۵۰ میلیارد دلاری شده که مبلغ ۱۰۰۰ دلار برای هر مالیات دهنده مقیم آمریکا و ۵۰۰ دلار برای هر یک از فرزندانشان ارسال می کند.

با این وجود اظهارات ترامپ و معاون ارشد اقتصادی وی، کاخ سفید را  به چیزی نزدیک به آن مقیاس هم باز نمی گرداند.

چند روز پیش، ترامپ در توئیتی درخواستی را مبنی بر تصویب نمایندگان دموکراتیک مجلس از کاهش یک ساله مالیات در دستمزد تأمین اجتماعی مطرح کرد. دموکرات ها سریع این درخواست را رد کردند و کاهش مالیات قبلی جمهوریخواهان در حال حاضر به افزایش کسری بودجه فدرال به سطح سالانه یک تریلیون دلار کمک کرده است.

قانون گذاران آخر هفته گذشته قبل از حل اختلاف درمورد قیمت واکسن و رونمایی از بسته کمکی ۸.۳ میلیارد دلاری روز چهارشنبه در کنگره مشغول به انجام اقدامات لازم برای مقابله هر چه سریعتر با شیوع ویروس بودندتا پنجشنبه از طریق مجلس و سنا ای لایحه را پیش ببرند که فقط سه قانونگذار به این لایحه رای ندادند.

این بودجه قدرتمند که با ۴۱۵ رای موافق به تصویب رسید، اولین گام مهم برای فعال کردن یک پاسخ استراتژیک و هماهنگ برای کل دولت در رابطه با کروناست.

میزان این لایحه ۲.۵ میلیارد دلار بود که دولت ترامپ در ابتدا پیشنهاد داده بود و با وجود امضای بودجه ۸ میلیارد دلاری اواین تحریک مالی جدید را با این میزان غیر ضروری می داند

رئیس جمهور به خبرهای خوب وزارت کار که اعلام کرد حقوق و دستمزد کارفرمایان در ماه فوریه  با ۲۷۳ هزار شغل بیشتر از حد انتظار افزایش یافته، گزارش کرونا و پیامدهای آن را اعطا کرد زیرا شیوع این ویروس در ایالات متحده رو به افزایش است و حتی با وجود اینکه ترامپ اعتماد به نفس خوبی در کاهش تهدیدات وارده کرونا نشان داده، اما رکود جهانی و سایه سنگین این ویروس بر بازارهای مالی روز به روز افزایش میابد.

قانون گذاران آخر هفته گذشته پیش از حل اختلاف درمورد قیمت واکسن و رونمایی از بسته کمکی ۸.۳ میلیارد دلاری، برای مقابله با یک تهدید رو به رشد بهداشت عمومی در روز چهارشنبه این لایح را تصویب کردند تا در روز پنجشنبه از طریق مجلس و سنا آن را پیش ببرند.

اختصاص بیشتر بودجه ۸ میلیاردی به واشنگتن و کالیفرنیا 

بودجه فعلی برای ایالتهایی چون کالیفرنیا و واشنگتن که شیوع گسترده تری داشته اند و همچنین مقامات صندوق برای مهار هرچه سریعتر این بیماری اختصاص خواهد یافت.

بنابراین ۱۱.۵ میلیون دلار بودجه برای کمک به وزارت بهداشت ایالتی واشنگتن در واکنش به این بحران نیز اختصاص خواهد یافت که صرف حمایت از آزمایشگاه های عمومی، هزینه های جداسازی و قرنطینه، ضد عفونی مناطق عمومی و ردیابی ویروس می شود.

این لایحه همچنین شامل بیش از ۳ میلیارد دلار تحقیق در مورد واکسن است.

علاوه بر موضوع تصویب این بودجه توسط کنگره تعدادی از مسائل قانونگذاری برای کنگره از جمله این که آیا کارگران بدون صرف مرخصی می توانند در خانه بمانند و چگونگی اعتماد شرکتهای آمریکایی به تولید خارجی را کنترل کنند.

بنابراین تعدادی از نمایندگان قانون روزهای اضطراری را وضع کردند که همه کارفرمایان را ملزم می ساخت تا به کارگران اجازه دهند هفت روز مرخصی و ۱۴ روز اضافی را بلافاصله داشته باشند.

کد خبر: ۸٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha