۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
۳۰مدیرغایب در جلسه سرمایه گذاری کرمان/  واقعیت خجالت آور جذب سرمایه
وقتی مدیران دولتی بی تفاوت می شوند

۳۰مدیرغایب در جلسه سرمایه گذاری کرمان/ واقعیت خجالت آور جذب سرمایه

کرمان – شعار جذب سرمایه این روزها بیشتر از هر زمان دیگر به گوش می رسد اما حضور کمرنگ مدیران در جلسات سرمایه گذاری و بی توجهی به این مقوله نشان از وضعیت نامطلوب موجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کرمان علیرغم اینکه جزو استان های برخوردار کشور محسوب می شود و جزو ۱۰ استان برتر در زمینه ارزآوری است اما هیچ گاه نتوانسته در جرگه استانهای توسعه یافته کشور باشد.

دلیل این امر خروج مداوم سرمایه در قالب خام فروشی و یا خروج درآمدهای ایجاد شده از استان است و شاخصهای سرمایه گذاری در این استان علیرغم شعارها مطلوب نیست.

سرمایه گذاری های دولت در بخش صنعت و معدن در سال های اخیر افزایش یافته اما جذب سرمایه خصوصی و سرمایه های خارجی اوضاع مطلوبی ندارد و آینده مطلوبی برای توسعه این استان نمی توان متصور شد.

از پهن کردن فرش قرمز تا کشیدن فرش از زیر پای سرمایه گذاران

هر چند مسئولان رده بالای استان کرمان بارها از پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران خبر می دهند اما با نگاهی به شهر کرمان نیز می توان دید بسیاری از پروژه ها و برج سازی هایی بزرگی که در این شهر روی می دهد بعد از مدتی با دست اندازهای متعدد دولتی و اداری مواجه و نیمه کاره رها می شود.

استاندار فعلی کرمان نیز که در کمبود اعتبارات دولتی سعی دارد با جذب سرمایه های داخلی و خارجی بخش خصوصی پروژه های راکد و پتانسیل های مسکوت مانده استان را رونق دهد در تئوری بارها از سرمایه گذاری حمایت می کند.

اما بی توجهی مدیران دستگاه های اداری به برگزاری جلسات پنجره واحد سرمایه گذاری در استان کرمان می تواند یک نمونه از موانعی باشد که نشان می دهد نه تنها فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران نیست بلکه این گمان وجود دارد که گلیم زیر پایشان هم کشیده شود.

انتقاد بی نتیجه استاندار کرمان از مدیران غایب

در بیست و پنجمین پنجره واحد سرمایه گذاری در کرمان که دیروز درکرمان تشکیل شد همچون جلسات قبل خبری از حضور مدیران استان نبود و از ۳۸ نفر مدیری که برای تصمیم گیری و تسهیل سرمایه گذاری دعوت شده بودند۳۰ نفر حضور نداشتند.

به هر صورت جلسه با دستور جلسه استعلام ۱۷ طرح سرمایه گذاری در حالی برگزار شد که در بسیاری از این طرح ها مدیران مربوطه حضور نداشتند.

استاندار کرمان در خصوص وضعیت حضور مدیران در این جلسه گفت: بارها تاکید شده است سرمایه گذاری یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد در استان کرمان است که می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند و مدیران باید شخصا در این جلسات حضور یابند.

محمدجواد فدائی بیان کرد: ۳۸ نفر در جلسه امروز دعوت بودند و تنها هشت نفر آمدند و این نشان می دهد مدیران باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی از دستگاهها و مدیران دولتی  گفت: ما باید برای رفع موانع سرمایه گذاری تلاش کنیم و مصوبات جلسات قبل را اجرا کنیم اما این عدم همکاری اجازه اجرای کارها را نمی دهد.

این در حالی است که جلسه آذرماه پنجره سرمایه گذاری نیز با استقبال کمرنگ مدیران همراه بود و همین امر موجب شده بود استاندار در این جلسه نیز از بی توجهی مدیران نسبت به جذب سرمایه انتقاد کرد.

استاندار کرمان در گفتگو با بازار نیز اظهارداشت: اشتغال زایی، اجرای پروژه های نیمه تمام، کلید زدن پروژه های جدید نیاز به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد و مهمترین اقدام ما باید این باشید که طرح هایی که امکان سرمایه گذاری دارند را شناسایی و در معرض دید سرمایه گذاران قرار دهیم و با مهیا کردن زمینه کار در استان سرمایه گذاران را ترغیب کنیم.

فدایی افزود: برای رفع مشکلات اقتصادی در حالیکه کمبود اعتبار وجود دارد باید از سرمایه گذاران استقبال شود، موانع اداری رفع و از آنها استقبال و کارها تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه حرف و شعار نمی تواند مشکل سرمایه گذاری را رفع کند گفت: همه مدیران و دستگاهها باید پای کار باشند و وقتی در جلسات شرکت نمی کنند یعنی اعتقادی به جذب سرمایه ندارند.

این در حالی است که استاندار کرمان بارها در جلسات مختلف از عملیاتی نشده مصوبات جلسات پنجره سرمایه گذاری انتقاد کرده است.

وی گفت: مدیران بهانه های مختلفی می آورند و اینگونه سرمایه گذاری اجرایی نمی شود.

استاندار کرمان در یکی از اظهارنظرهایش به خجالت آور بودن واقعیت سرمایه گذاری در کرمان اشاره کرده است و گفت: باید از وضعیت کنونی خارج شویم و همه مدیران با تمام توان پای کار باشند.

واقعیت سرمایه‌گذاری در استان کرمان خجالت‌آور است‌

استاندار کرمان با بیان اینکه واقعیت سرمایه‌گذاری در استان کرمان خجالت‌آور است گفت: حرف‌های زیاد گفته می‌شود اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بهانه‌های مختلفی عملیاتی نشدن مصوبات جلسات پنجره واحد اقتصادی ارائه می‌شود.

سرمایه‌گذاری که با پول شخصی خود آمده و می‌خواهد اشتغال ایجاد کند اما یک یا دو سال در ادارات به دنبال مجوز است.

همه مدیران باید در خصوص جذب سرمایه پاسخگو باشند

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهارداشت: استان کرمان در بخش های مختلف دارای پتانسیل های بالای اقتصادی است اما میزان جذب سرمایه هیچ تناسبی با داشته های استان کرمان ندارد و به همین دلیل نیز توسعه استان کرمان با انتظارها هماهنگ نیست.

وی افزود: باید در کوتاه ترین زمان ممکن مجوزهای سرمایه گذاری در استان کرمان صادر و دستگاه های اداری نهایت همکاری و هماهنگی را انجام دهند تا بدنه کند اقتصاد استان شتاب بیشتری بگیرد.

ابراهیمی با تاکید بر نظارت جدی بر روند سرمایه گذاری در کرمان بیان کرد: طرح های سرمایه گذاری در استان کرمان احصا و مشخص است و هر دستگاهی کوتاهی کند باید پاسخگو باشد.

وی گفت: کرمان در کشاورزی، صنایع وابسته، صنایع و معدن و پروژه های عمرانی و گردشگری پتانسیل های گسترده ای دارد و سعی شده با دعوت از گروه های تجاری کشورهای مختلف و سرمایه گذاران داخلی زمینه جذب سرمایه فراهم شود.

وی با اشاره به تحریم ها و کاهش اعتبارات عمرانی گفت: در چنین شرایطی باید به سمت استفاده از سرمایه بخش خصوصی حرکت کنیم و با خلاقیت و انعطاف مناسب زمینه را برای پویا شدن اقتصاد استان فراهم کنیم.

وی با اشاره به توسعه اقتصاد مقاومتی برپایه پتانسیل های بومی گفت: کرمان اماده یک جهش بزرگ است و هر گونه رخوت در این زمینه موجب می شود استان با چالش جدی برای اجرای طرح های توسعه مواجه شود و مدیران مربوطه در این زمینه باید پاسخگو باشند.

کد خبر: ۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha