۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
 ورود دلار صرافی ها به کانال ۱۴ هزار تومان با لغو سفرهای خارجی
تحلیل "بازار" از علل کاهش نرخ ارز در بازار ارز

ورود دلار صرافی ها به کانال ۱۴ هزار تومان با لغو سفرهای خارجی

با وجودی که نرخ ارز در یک ماه گذشته با رشد صعودی همراه بود اما طی چند روز اخیر روندی کاهشی به خود گرفته است تا جایی که امروز نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش قیمتی به کانال ۱۴ هزار تومان برگشت.

به گزارش بازار، پس از افزایش نرخ ارز در طول یک ماه گذشته و خروج قیمت آن از کانال ۱۲ هزار به ۱۶ هزار تومان، اما اظهارات دیروز رئیس کل بانک مرکزی مبنی برعدم نگرانی از هجوم نقدینگی به بازار ارز موجب شد تا نرخ ارز در بازارآزاد نزولی شود.  

امروز صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵ هزار تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز پنجشنبه ۲۵۰ تومان کاهش داشته است. این صرافی ها همچنین دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

دلار و یورو ارزان شد

علاوه بر کاهش قیمت دلار در بازار آزاد نرخ یورو نیز در این بازار کاهشی شده است. امروز در صرافی بانک ها قیمت فروش یورو، ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان است.

به گزارش بازار، قیمت دلار در حالی پس از چند هفته به کانال ۱۴ هزار تومان برگشته است که این سیر نزولی نشان از تاثیر گذاری اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ریسک پذیر بودن بازار ارز دارد. همتی دیروز طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با رد هرگونه نگرانی از هجوم نقدینگی به بازار ارز تأکید کرد؛ بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی همچنان ریسک بالا برای سرمایه‌گذاران دارد.

چرایی ارزانی ارز در بازار آزاد

از طرفی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که هرساله بازار ارز با افزایش تقاضای برای خرید ارز از سوی مسافران مواجه می شود اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرنا محدودیت های برای مسافران ایجاد شده تا تقاضا برای ارز در بازار کم شود. علاوه بر این موضوع با توجه به تاثیر اندک قرارگرفتن ایران در لیست سیاه  (اف ای تی اف) سفته بازان موقعیت را برای بالابردن نرخ ارز بی فایده دیدند و با ناامیدی رخت از این بازار بربستند. این مسائل در کنارهشدار جدی رئیس کل بانک مرکزی مبنی برکاهش نرخ ارزدر بازارآزاد نشان می دهد که سرمایه گذاری در چنین بازاری برای سود آوری بی فایده و بدون بازدهی است.

آرامش در بازار با وجود تعطیلی برخی صرافی های بانکی

همچنین امروز برخی از صراف های تهرانی ضمن کاهش ساعت کاری، به صورت شیفتی فعالیت می کنند. کاهش فعایت صرافی ها و شیفتی شدن کار آنها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کروناست.

البته کانون صرافان به همین دلیل به صراف ها اعلام کرده است؛ که می توانند ساعت خود را کاهش دهند که مشتری آنچنانی نیز در این بازار وجود ندارد چرا که مسافرت ها کنسل شده اند و نیاز اصلی بازار در شب عید از بین رفته است تا تقاضا برای خرید ارز کم شود.

کد خبر: ۸٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha