۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
توسعه صنایع معدنی در گرو تحقیق و توسعه
یادداشت؛

توسعه صنایع معدنی در گرو تحقیق و توسعه

حمیدزاده، نایب رییس هیات مدیره انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در یادداشتی که در اختیار رسانه «بازار» قرار داده است به اهمیت نوآوری، تحقیق و توسعه در بخش صنایع معدنی پرداخته است.

حسین حمیدزاده؛ بازار: نوآوری، تحقیق و توسعه از شاخصه‌های اساسی برای ماندگاری و موفقیت فعالیت هر کسب ‌و کاری شناخته می‌ شوند. نوآوری، تحقیق و توسعه، زمینه تولید محصولات جدید و بهره ‌گیری از فناوری‌ها نو را فراهم می‌ کند. بدین‌ ترتیب می‌توان به سمت دستاوردهای جدید حرکت کرد. تلاش برای رشد تحقیق و توسعه می ‌تواند به فناوری‌ها نو در مسیر تولید تبدیل شود. همین فناوری‌ها نیز از یک ‌سو هزینه تولید را کاهش می‌ دهند و از سوی دیگر به ارتقای سطح کیفیت کالاهای تولیدی منجر می‌ شوند. در همین حال، اثرات مخرب محیط زیستی کاهش و ایمنی افزایش می ‌یابد.

صنایع معدنی نیز برای توسعه و پیشرفت، نیازمند بهره‌ گیری از الزامات تحقیق و توسعه هستند. در مواجهه فعالان صنایع معدنی با موضوعات تحقیق و پژوهش، این مفاهیم فعالان صنایع معدنی را به ۲ روش تحت‌ تاثیر قرار می ‌دهد. نخست آنکه با فناوری‌های روز جهان آشنا می‌شوند. بسیاری از معادن جهان، علاوه بر فعالیت‌های استخراجی، فرآوری را هم آغاز کرده‌اند؛ یعنی به سمت ایجاد ارزش‌ افزوده هر چه بیشتر پیش رفته‌اند؛ بنابراین فعالان معدنی کشور، نیز می ‌توانند با بهره‌ گیری از ظرفیت‌های تحقیق، توسعه و نوآوری به سمت و سوی ارزش‌ آفرینی هر چه بیشتر پیش بروند. در همین حال، دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهند و به سمت و سوی سود آوری گام بردارند.

اثرگذاری پژوهش در توسعه صنایع، به‌ قدری جدی است که از آن بعنوان یکی از پارامترهای توسعه‌ یافتگی یاد می ‌شود. این پارامترها می ‌توانند تاثیر بسزایی در رشد بهره‌ وری داشته باشند؛ بنابراین، می ‌توان با بهره‌ گیری از تحقیق و توسعه به سمت و سوی کاهش هزینه‌های تولید گام برداشت. بدون تردید کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری تاثیر بسزایی در موفقیت یک مجموعه معدنی ایفا می ‌کند؛ بنابراین باید برای تحقق این اهداف بیش از پیش تلاش کرد. انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران نیز می ‌تواند با توجه به اهداف خود، موضوعات یاد شده و تاثیر آنها در بهبود فعالیت‌هایشان را به فعالان صنعتی و معدنی آموزش دهد.

شناخت اهمیت و اثرگذاری تحقیق و توسعه در بهبود عملکرد یک مجموعه، زمینه افزایش بودجه اختصاص یافته به آن را فراهم می‌ کند. در واقع، صاحبان کسب ‌و کار متوجه می‌ شوند که صرف هزینه در بخش تحقیق و توسعه به منزله سرمایه‌گذاری است؛ یعنی با بهره‌ گیری از نتایج این دست، فعالیت‌ها می‌ توان شرایط تولید را بهبود بخشید یا بهره‌ وری را افزایش داد و در مجموع به سمت و سوی پیشرفت گام برداشت.

شرکت‌های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی در گذشته، بودجه کمتری را به امر تحقیق و توسعه اختصاص می ‌دادند. اما خوشبختانه، امروز به این باور رسیده‌اند که تحقیق و توسعه چه تاثیر مثبتی بر بهبود عملکرد آنها دارد؛ بنابراین بودجه بیشتری را به این حوزه اختصاص می ‌دهند و در نتیجه شاهد موفقیت روز افزون در این حوزه هستیم.

در طول سال‌های اخیر، نوآوری، نیز در رده مفاهیمی قرار گرفته که اثرگذاری ویژه‌ای بر توسعه کسب‌ و کارها دارد. از نوآوری می‌ توان به تولید رقابتی دست یافت. در همین حال، هزینه‌های بخش تولید نیز کاهش می‌ یابد. به‌علاوه آنکه روش‌های بهینه درآمدزایی نیز به‌ روز می ‌شود؛ بنابراین توجه به مفاهیم نوآوری و تلاش برای مدیریت آنها می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت بخش معدن و صنایع معدنی ایفا کند.

البته، مباحث مرتبط با نوآوری هنوز آنطور که باید در حوزه معدن و صنایع‌ معدنی مورد توجه قرار نگرفته اند. در حال ‌حاضر، انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در تلاش است با همکاری دانشگاه تهران دوره‌های عالی مدیریت نوآوری و مدیریت تحقیق و توسعه را برای صنایع و معادن کشور برگزار کند.

در واقع، تلاش می‌ شود دانش تخصصی مدیران و کارشناسان بنگاه‌ها متناسب با نیازهای حرفه‌ای برای حضور ماندگار در عرصه‌های رقابت اقتصادی به‌ ویژه در دوران گسترش اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم افزایش یابد.

کد خبر: ۸۲٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha