۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
تفاوتهای بحران سال ۲۰۲۰ با بحران سال ۲۰۰۸ روی بازار فولاد
صنعت فولاد از پس بحران های بزرگ موفق بیرون آمد؛

تفاوتهای بحران سال ۲۰۲۰ با بحران سال ۲۰۰۸ روی بازار فولاد

صنعت فولادسازی در دنیا قدمتی بالغ بر یک قرن دارد و در طول این سالها با چالشها و بحران های زیادی روبرو شده است. تاثیر بحران کرونا روی صنعت چشمگیر شد و در این گزارش به تفاوت تاثیر این بحران با بحران مالی سال ۲۰۰۸ روی صنعت فولاد پرداختیم.

بازار؛ گروه بین الملل: ظهور چین در صنعت فولاد دنیا را می توان یکی از بزرگترین تحولات قرن اخیر دانست. کشوری که تا چند دهه قبل یک وارد کننده بزرگ فولاد محسوب می شد و امروزه بالغ بر ۵۰ درصد فولاد دنیا را تولید می کند و در سال ۲۰۲۰ توانست رکورد تولید ۵۶ درصد از فولاد دنیا را بشکند.

اما سوال این است که در سال ۲۰۲۰ و سالی که تمامی کشورهای جهان با چالش ناشی از همه گیری کرونا روبرو بودند، صنعت فولاد چین شاهد چه تحولاتی بود.وب سایت استیل نیوز در این زمینه نوشت: «بحران ناشی از همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ را می توان یکی از بزرگترین بحران هایی دانست که روی صنعت فولاد اثر گذاشت. اما باید در نظر داشت که صنعت فولاد دنیا طی سالهای فعالیتش بحران های زیادی را تجربه کرده است و از پس تمامی این بحران ها هم با اقتدار خارج شده است. ما به دنیال یافتن پاسخ این سوال هستیم که تاثیر بحران سال ۲۰۲۰ روی صنعت فولاد دنیا و صنعت فولاد چین چه تفاوتی با بحران مالی سال ۲۰۰۸ داشت؟»

تفاوت بحران ۲۰۲۰ با بحران ۲۰۰۸
باید به این مساله توجه کرد که بحران سال گذشته تفاوت زیادی با بحران سال ۲۰۰۸ داشت. بحران سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری یک بیماری ایجاد شد و قبل از این همه گیری بازارهای مالی و اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار داشتند ولی بحران سال ۲۰۰۸ به دلیل ضعف زیرساختهای مالی و اقتصادی در دنیا ایجاد شد. این بحران ریشه در امریکا داشت ولی به تدریج تمامی کشورهای اروپایی را نیز درگیر کرد.

سایت استیل نیوز در این  زمینه نوشت: «در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸، بازارهای فولادی در قاره اسیا بسیار قدرتمند عمل می کردند زیرا هیچ محدودیتی برای حضور فیزیکی در بازارها نبود  و تمامی فعالان در بخش های مختلف صنعت فولاد می توانستند با اقتدار در بازار حضور داشته باشند. در این دوره تنها مشکل کاهش نسبی میزان تقاضا به دلیل شرایط اقتصادی دنیا بود. اما در سال ۲۰۲۰  جهان با چالش تازه ای روبرو بود و بسیاری از واحدهای فولادسازی در دنیا به طور کلی مجبور به تعطیل کردن فعالیتهای خود شدند. البته سرعت بالای چین در کنترل ویروس و احیای اقتصاد باعث شد اصلی ترین و بزرگترین بازیگر این بازار بتواند عملکرد قدرتمندی داشته باشد. در این سال چالش اصلی به دلیل محدودیتهای مرزی و کاهش نقل و انتقال فولاد و فراورده های فولادی ایجاد شد. در نیمه دوم سال ۲۰۲۰  که چین رسما به زندگی عادی بازگشت، طرح های زیر ساختی تازه ای در این کشور تعریف شد که تقاضا برای فولاد را افزایش داد. کشور هند هم برای حمایت از صنعت فولاد طرح مشابهی را اجرا کرد ولی باید در نظر داشت که تاثیر چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در دنیا بیش از هند است. رشد تقاضا برای فولاد در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ باعث شد تا قیمت این محصول مهم صنعتی در دنیا رشد کند در حالیکه قیمت برخی از مواد اولیه مورد استفاده در تولید فولاد روند کاهشی داشت.»

در جریان سال ۲۰۰۸ هم رشد تقاضای چین حامی صنعت بود
بررسی ها نشان می دهد چین همواره نقشی کلیدی در عملکرد صنعت فولاد دنیا داشته است. در جریان بحران سال ۲۰۲۰ رشد تقاضای چین وسیاستهای تولیدی در این کشور از صنعت فولاد جهانی حمایت کرد. این کشور نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند و سهم زیادی از فولاد جهان را نیز وارد می کند.

در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ هم چین بود که با سیاست گذاری های درست باعث شد تا تاثیر مشکلات مالی روی صنعت فولاد در قاره آسیا چشمگیر نباشد. در واقع سیاستهای چین سبب شد تا صنعت فولاد آسیا شرایط متفاوتی نسبت به صنعت فولاد اروپا و امریکا در سالهای بحران مالی داشته باشد و به همین دلیل در گزارشهای صنعتی از این کشور به عنوان حامی صنعت فولاد آسیا نام برده می شود.

آمارهای ارایه شده توسط وب سایت رسمی استیل نیوز نشان می دهد در سال ۲۰۰۸ هم تقاضای فولاد چین رکورد شکست در حالیکه دیگر کشورهای آسیایی افت تقاضای فولاد را شاهد بودند. آمارها نشان می دهد تقاضای فولاد در سال ۲۰۰۸ در کشور چین ۸ درصد رشد کرد در حالیکه در کشورهای آسیایی به جز چین حدود ۵.۳ درصد تنزل پیدا کرد.

البته این حمایتهای چین تنها توانست در سال ۲۰۰۸ صنعت فولادسازی قاره اسیا را از بحران نجات دهد. در سال ۲۰۰۹ یعنی زمانی که اروپا هم درگیر بحران مالی شده بود حتی رشد تقاضای فولاد در چین هم نتوانست ناجی  صنعت فولاد آسیا شود. وب سایت استیل نیوز در این زمینه نوشت: «افزایش سرمایه گذاری  در صنعت فولادسازی چین و رشد تقاضا برای فولاد  در داخل چین باعث شد تا تاثیر بحران مالی غرب روی صنعت فولاد آسیا کوتاه مدت باشد و به سرعت روزهای رونق به این صنعت بازگردد.»

کد خبر: ۸۲٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha