۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
اما و اگرهای عرضه ارزهای دیجیتال ملی؛ آیا بانکهای تجاری قربانی جدید اقتصاد دنیا هستند؟
بازار گزارش داد؛

اما و اگرهای عرضه ارزهای دیجیتال ملی؛ آیا بانکهای تجاری قربانی جدید اقتصاد دنیا هستند؟

ارزهای مجازی چند سالی است که در اقتصاد دنیا جولان می دهند ولی توجه به آنها در سال ۲۰۲۰ و بعد از افزایش شدید قیمت بیت کوین، بیشتر شد. حال بانکهای مرکزی کشورها اعلام کرده اند در صدد عرضه ارزهای دیجیتال ملی هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش قیمت ارزهای مجازی در سال گذشته باعث شد تا دولتها به مقوله ارزهای مجازی و ضرورت قانونمندسازی آنها توجه بیشتری بکنند. به همین دلیل بود که طی یک سال اخیر بانکهای مرکزی در کشورهای مختلف طرح هایی برای عرضه ارز دیجیتال ملی ارایه دادند و کشور چین هم با پیش دستی نسبت به دیگر کشورهای دنیا خبر از عرضه یوان دیجیتال  در ماه های اتی داد.

اما سوالات زیادی در مورد این مقوله تازه اقتصادی وجود دارد. سوالاتی که شاید دریافت پاسخ آنها به این سادگی نباشد ولی تداوم مطالعات در این حوزه ها می تواند بخش زیادی از ابهامات را برطرف کند. یکی از اصلی ترین سوالاتی که این روزها پرسیده می شود این است که ایا ورود بانکهای مرکزی به مقوله ارزهای مجازی و عرضه ارزهای دیجیتال ملی می تواند روی بازار ارزهایی مانند بیت کوین تاثیر گذار باشد؟ آیا ارزهای مجازی امروزی بعد از عرضه ارزهای مجازی دولتی از بازار خارج خواهد شد؟

سرجیو فوکاردی استاد دانشگاه پاریس در حوزه فاینانس در مصاحبه ای با وب سایت برینک نیوز گفت: «امروزه بالغ بر ۱۵۰ ارز مجازی در دنیا وجود دارد که اغلب انها نرخ رشد بالایی ندارند. تنها ارز دیجیتالی که در سالهای اخیر شاهد افزایش سریع ارزش آن بودیم بیت کوین بود و در یک سال گذشته که دنیا با بحران کرونا روبرو بود هم ارزش بیت کوین با سرعت بالایی رشد کرد. به نظر من بانکهای مرکزی در دنیا اجازه افزایش بیشتر ارزش بیت کوین را نمی دهند و بعد از عرضه و استفاده عمومی ارزهای دیجیتال ملی در کشورها زمینه برای از بین رفتن این ارز در بازار فراهم می شود.»

هیچ دولتی با وجود بازار موازی موافق نیست
این استاد برجسته امور مالی با اشاره به این مساله که قدرت گرفتن بیت کوین در بازار جهانی می تواند خطر عملکرد موازی این ارز در بازار ارز مجازی دنیا را فراهم کند گفت: «هیچ دولتی تمایلی به ایجاد بازاری موازی در فضای ارزهای مجازی ندارد، هیچ دولتی نمی خواهد بازار دیگری جدا از بازاری که تحت کنترل خودش است بتواند روی فضای اقتصاد تاثیر معناداری بر جای بگذارد به خصوص که این بازار جدید کاملا غیر قابل کنترل توسط دولتها است.به همین دلیل است که از نظر من ارزهای مجازی دوام زیادی نخواهند داشت. البته تمامی این ارزها از بین نمی روند ولی زمینه برای سوداوری زیاد در این بازارها از بین می رود و به تدریج عملکردی عادی در این بازارها مشاهد خواهد شد.»

تاثیر عرضه ارزهای دیجیتال  ملی روی عملکرد بانکها
سوال دیگری که این روزها بارها مطرح شده است، تاثیر عرضه ارزهای دیجیتال توسط بانکهای مرکزی روی نقش و فعالیت بانکهای تجاری است.برخی بر این باورند با استفاده عمومی از ارزهای دیجیتال ملی نقش بانکهای تجاری کم می شود و به تدریج از فضای اقتصادی حذف خواهند شد. سرجیو فوکاردی در این زمینه می گوید: «نکته مهمی که باید مد نظر قرار بگیرد این است که که ایجاد ارز دیجیتال توسط بانکهای مرکزی به خود خود خطری برای بانکهای تجاری محسوب نمی شود ولی کاری که دولتها تصمیم دارند با انها انجام دهند می تواند بقای بانکهای تجاری را به خطر بیاندازد.دو سناریو در این زمینه مطرح است. اولین سناریو این است که بانکهای مرکزی ارز دیجیتال را عرضه می کنند و حسابهای افراد که در بردارنده ارزهای دیجیتال آنها است نزد بانک مرکزی قرار خواهد گرفت. در این شرایط بانکهای مرکزی به رقیبی برای بانکهای تجاری تبدیل می شوند و در این رقابت بخش زیادی از بانکهای تجاری کوچک از بین می روند.»

 وی در مورد سناریوی دوم این طور گفت: «یک سناریوی دیگر این است که بانکهای مرکزی با عرضه ارز دیجیتال، تلاش کنند که انها را جایگزین پولهای کاغذی بکنند. در این شرایط بانکهای تجاری عملکردی مانند امروز خواهند داشت و تنها تفاوت این است که به جای پولهای کاغذی با ارزهای دیجیتال کار خواهند کرد.در واقع امروز اغلب کارشناسان امور مالی بر این باور هستند که بانکهای مرکزی با هدف تسهیل فعالیتهای اقتصادی و بانکی تصمیم به عرضه ارز دیجیتال دارند و با توجه به اینکه جایگزینی کامل ارزهای دیجیتال با پول های کاغذی پروسه ای زمان بر و طولانی است، درسالهای اتی ارز دیجیتال نه به عنوان جایگزین بلکه به عنوان مکمل پولهای کاغذی در مبادلات استفاده خواهد شد. بر مبنای این نظریه هم نقش بانکهای تجاری در اقتصاد همچنان پررنگ باقی خواهد ماند.»

کد خبر: ۸۲٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha