۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
همکاری ایران با چین و روسیه برای فشار به آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

همکاری ایران با چین و روسیه برای فشار به آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

ایران ماه مارس سند همکاری راهبردی جامع بیست و پنج ساله را با چین امضا کرده است. همچنین قرار است لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سیزدهم آوریل به ایران سفر کند.

به گزارش بازار، روزنامه آساهی ژاپن در گزارشی همسویی مواضع ایران با چین و روسیه را مورد بررسی قرار داده است.

 در این گزارش آمده است: ایران و آمریکا که پس از گذشت سه سال برای نخستین بار مذاکره غیر مستقیم درباره اجرای توافق هسته‌ای را آغاز کردند، روز نهم آوریل دور دوم مذاکره را انجام دادند. دو طرف در این مذاکره به دنبال لغو تحریم های اقتصادی و محدود شدن برنامه های هسته ای بودند و در هفته آینده گفتگوها در همین زمینه ادامه خواهد یافت.

ایران با نزدیک شدن به چین و روسیه در نظر دارد فشار به آمریکا را در مذاکره توافق هسته ای تشدید کند. گفته می شود در مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین که با میانجیگری کشورهای ذینفع در توافق هسته ای و سایر کشورها صورت گرفته ، پیشرفتهایی حاصل شده است.

به گزارش رسانه های دولتی ایران، آیت الله خامنه ای درباره رفع تحریم های آمریکا اظهار داشت: «‌رفع تحریم های آمریکا به این مفهوم است که ثابت شود فروش نفت خام و دریافت وجه نقد از طرف ایران ممکن شده است.» بنابراین می توان گفت در حالی که مذاکره درباره توافق هسته ای به تدریج مشکل تر می شود، ایران خواسته های مشخصی را مطرح کرده است.

  ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،‌ روز هفتم آوریل گفت: «آمریکا آمادگی دارد اجرای توافق هسته ای از جمله لغو تحریم ها را از سر بگیرد.»‌ اما با اینکه مسیر لغو تحریم ها هنوز مشخص نشده است، ایران روابط با چین و روسیه را که با آمریکا اختلاف دارند،‌ تحکیم بخشیده است.

ایران ماه مارس سند همکاری راهبردی جامع بیست و پنج ساله را با چین امضا کرده است. همچنین قرار است لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سیزدهم آوریل به ایران سفر کند. وزارت امور خارجه ایران در همین زمینه تصریح کرد:« در سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران درباره سیاست های مقابله با آمریکا گفتگو خواهد شد.»

رویکرد سیاسی ایران نشان می دهد که این کشور قصد دارد یک محور مخالفت با آمریکا تشکیل دهد. اما آیا روسیه با سیاست های ایران موافقت خواهد کرد؟ با تضعیف شدن مشارکت آمریکا در خاورمیانه، ایران برای روسیه یک دوست مهم برای پر کردن خلا آمریکا در خاورمیانه به شمار می آید. همچنین از آنجا که روسیه به علت سرکوب مخالفان و اوضاع اوکراین تحت تحریم های کشورهای غربی قرار گرفته و انزوای بین المللی علیه این کشور تشدید شده است، به نظر می رسد که مسکو با سیاست های ایران علیه آمریکا موافقت کند.

کد خبر: ۸۲٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha