۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
تکاپوی ایرلاین ها برای بازگرداندن مسافران به کشور/ ورود جدی وزارت خارجه برای بازگشت مسافران ایرانی
بازار گزارش می دهد

تکاپوی ایرلاین ها برای بازگرداندن مسافران به کشور/ ورود جدی وزارت خارجه برای بازگشت مسافران ایرانی

سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری وزارت امور خارجه اگر چه تلاش خود برای بازگرداندن مسافران ایرانی را به کشور افزایش داده اما برخی ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی هنوز مجوز بازگرداندن مسافران به ایران را ندارند.

بازار-شیوع ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد کشورها این روزها موضوع مهم اکثر شرکتهای هواپیمایی به خصوص ایرلاین های داخلی شده است. بحث محدودیت و ممنوعیت پروازها به برخی کشورهای همسایه از زمان به اوج رسیدن انتشار ویروس کرونا باعث شد تا برخی شرکتهای داخلی وارد یک بحران اقتصادی اساسی شوند.افت قیمت بلیت داخلی نیز این روزها به دلیل عدم تقاضا برای سفر موضوع مهم شرکتهای هواپیمایی داخلی است.

اما نداشتن مجوز برای انجام پرواز جهت بازگشت ایرانیان از برخی کشورها معضل جدیدی است که باعث شده تا حتی وزارت امور خارجه به شکل جدی ورود کند.عدم بازگشت برخی مسافران ایرانی از هند و معطل شدن مسافران در برخی فرودگاه ها باعث شد تا امروز سازمان هواپیمایی کشوری با ورود جدی وزارت امور خارجه برخی شرکتها و ایرلاین ها آماده بازگرداندن این مسافران باشند. نبود مجوز برای پرواز به این کشورها و بازگرداندن هموطنان باعث شد تا برخی مسافران ایرانی که اکثر آنها دانشجو هستند ساعتها در فرودگاه هند معطل بمانند.

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص به وزارت راه و شهرسازی گفت: با پیگیری‌های مستمر سازمان هواپیمایی کشوری و با همکاری و جدیت وزارت امور خارجه مجوز پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به منظور بازگشت مسافران ایرانی از هند صادر شد.

وی افزود: متأسفانه علی رغم پیگیری‌های مداوم سازمان هواپیمایی کشوری و گذشت چند روز از توقف پروازها به هند، صدور مجوزها برای بازگرداندن مسافران به درازا کشیده شد و موجب نگرانی مسافران شد.

دهقان ضمن عذرخواهی از مسافران ایرانی گفت: امروز با تلاش و پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشور شاهد بازگشت ۲۲۱ نفر از هموطنانمان با این پرواز به کشور هستیم.

مجوزهای لازم در حال اخذ پرواز هواپیماهای ایرانی برای بازگرداندن مسافران

اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص بازگشت برخی مسافران ایرانی به ایران به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت:شرکت ها و ایرلاین های ایرانی چند روزی است که به تکاپو افتاده اند تا مجوزهای لازم را برای برگرداندن مسافران ایرانی که در کشورهای خارجی بنا به هر دلیلی مانده اند را اخذ کنند.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سئوال که با شیوع ویروس کرونا قیمت بلیت هواپیما نیز افت کرده است گفت:به هر حال قیمت بلیت نه در هواپیما بلکه در اتوبوسرانی نیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود پس طبیعی است که وقتی تقاضا به شدت بنا به هر دلیلی کاهش می یابد قیمت ها نیز افت می کند.پس این وضعیت برای شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز می تواند رخ بدهد.

بنابراین گزارش، تعداد زیادی بلیت هواپیما پیش فروش شده و تعدادی نیز به شکل گروهی فروخته شده بود که با شیوع ویروس کرونا مسافران اقدام به کنسل کردن بلیت‌های خریداری شده کرده اند.

اسعدی سامانی در این خصوص به سایت وزارت راه گفت: شرکت‌های هواپیمایی ناچار هستند با حداقل قیمت بلیت‌ها را بفروشند تا بتوانند حداقل بخشی از هزینه‌هایی که انجام داده‌اند را جبران کنند.

سامانی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی به دلیل این که به بلیت‌های فروخته شده تعهد دارند، با مسافر کم و صندلی‌های خالی نیز پرواز را انجام می دهند. در این شرایط شرکت‌های هواپیمایی ضرر می‌کنند و این که عنوان می شود قیمت های قبلی واقعی نبوده، تصور اشتباهی است. 

این روزها بیشتر نمود و تاثیر منفی ویروس کرونا به فعالیت‌هایی نظیر «گردشگری، رستوران‌داری، ورزشگاه، سینما، مراکز خرید، برگزاری همایش‌ها، سالن‌های زیبایی و هتل‌داری داشته است. البته در حوزه حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف زمینی، ریلی، هوایی و سایر مواردی که در آن ها اجتماعاتی شکل می‌گیرد ویروس کرونا بیشترین لطمه را می‌زند.

کد خبر: ۸٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha