۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کمک بورس کالا در پوشش ریسک صنعت ساختمان
مدیرکل توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران:

کمک بورس کالا در پوشش ریسک صنعت ساختمان

فلاح، مدیرکل توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از کمک بورس کالا در پوشش ریسک صنعت ساختمان خبر داد.

به گزارش بازار، جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در خصوص چگونگی کمک بورس کالا در پوشش ریسک صنعت ساختمان و چالش های بهای مصالح ساختمانی گفت: موضوع تغییر قیمت مصالح ساختمانی در طول دوره ساخت یکی از چالش‌های پیش روی افرادی است که نیاز به تهیه مسکن و یا بزرگ کردن و یا تغییر محل سکونت خود دارند و بودجه ای را پیش بینی می کنند حتی برای انبوه‌سازان و سایر افرادی است که اقدام به ساخت مسکن می‌کنند.

سرمایه‌گذار بر اساس قیمت‌های روز، هزینه ساخت مسکن را برآورد کرده و براساس همین برآورد اقدام به شروع کار می‌کند. اما در طول دوره ساخت چالش های بهای مصالح ساختمانی ممکن است قیمت مصالح مصرفی، افزایشی فراتر از حد انتظار پیدا کند و همین موضوع باعث می‌شود که پروژه با بودجه ابتدایی پیش‌بینی شده قابل اتمام نباشد و در برخی موارد حتی پروژه به دلیل کمبود بودجه وسط کار متوقف ‌شود.

در این شرایط سازنده باید از سویی به دنبال راهی برای تامین مالی اجرای مابقی پروژه باشد و از طرف دیگر توقف پروژه به منزله تحمیل هزینه خواب سرمایه است. به این ترتیب در این شرایط هزینه تولید نسبت به پیش‌بینی اولیه از دو جهت افزایش پیدا می‌کند؛ از سویی رشد قیمت‌ها سرمایه مورد نیاز برای اجرای کل پروژه را بالا می‌برد و از طرف دیگر عدم بازده مورد انتظار سرمایه در موعد مقرر به منزله افزایش هزینه است. مجموع این موارد علاوه بر فشاری که به سازنده وارد می‌کند باعث می‌شود تا در نهایت قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش یابد.

جواد فلاح در رابطه با چگونگی قراردادهای مشتقه افزود: در حالی که بورس‌های کالایی راهکاری برای پوشش ریسک افزایش قیمت دارند و مدت هاست که در کشورهای توسعه‌یافته و سال‌هاست که در کشورهای در حال توسعه از قراردادهای مشتقه برای پوشش چنین ریسک‌هایی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه تجربه راه‌اندازی قراردادهای مشتقه در بورس کالای ایران نیز وجود دارد. معاملات کشف پریمیوم، قرارداد آتی و اختیار معامله در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده و امکان معامله آنها وجود دارد. البته تا به حال روی سیمان و فولاد قرارداد کشف پریمیوم، آتی و اختیار معامله، تعریف و منعقد نشده اما زیر ساخت سامانه‌ای، فنی و مقرراتی آن آماده است. بنابراین با توجه به تکلیف مجلس شورای اسلامی و در صورت حمایت دولت مانند وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و ... البته وجود اراده‌ میان فعالان این صنایع، یعنی صنایع تولیدکننده مصالح ساختمانی و سازندگان ساختمان اگر وجود داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که این نوع معاملات برای این دو محصول به سرعت راه‌اندازی شده و طرفین معامله از مزایای پوشش ریسک قراردادهای مشتقه بهره‌مند شوند.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در توضیح مزایای این قراردادها گفت: در این نوع قراردادها طرفین معامله متعهد به انجام خرید و فروشی در آینده با قیمت مشخص یا با فرمول قیمتی معین می‌شوند. اگر قیمت مشخص باشد، در زمان سررسید قرارداد که به عنوان مثال ۶ ماه بعد است، باید محصول با قیمت تعیین شده در قرارداد معامله شود. همچنین اگر در قرارداد فرمول قیمتی تعیین شده باشد در زمان سررسید قرارداد، نرخ محصول براساس فرمول تعیین شده در قرارداد محاسبه شده و معامله براساس آن نرخ انجام می‌شود.

فلاح در پایان با اشاره به گسترش نهادهای مالی خاطر نشان ساخت با توجه به نهاده های مالی در بازار سرمایه در صدد هستیم تا با گسترش صندوق هایی و طراحی یونیت هایی خود مشتریان را سهیم کنیم یعنی اگر بنده برای جابجایی مسکن و یا افزایش آن مبلغی کم داشته باشم بصورت غیر حضوری سرمایه گذاری می کنم مثلا در ۵ سال و هر تغییری در قیمت پیداکرد سرمایه گذاری هم بالا و اگر کم شد به همان نسبت قیمت یونیت ها هم کم می شود.

کد خبر: ۸۲٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha