۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
آیا اوپک اهداف سیاسی تزارها را برهم می‌ریزد؟
موفقیت ترامپ یا زمین خوردن شل، دو دلیل احتمالی مخالف روس‌ها با کاهش تولید نفت

آیا اوپک اهداف سیاسی تزارها را برهم می‌ریزد؟

یک کارشناس انرژی می گوید: روسیه می‌خواهد با مقاومت در برابر کاهش تولید نفت،تولید کنندگانی همچون شل آمریکا را زمین بزند و آنها را از میدان به در کند. همچنین ممکن است روسیه بخواهد با پایین نگه داشتن قیمت نفت و ایجاد رونق اقتصادی به موفقیت ترامپ در انتخابات کمک کند .

بازار - ششمین نشست اوپک و اوپک پلاس بدون نتیجه و توافق به سرانجام رسید تا قیمت طلای سیاه بیش از پیش کاهش پیدا کند. قیمت نفت در حالی بعد از نشست دیروز به کمترین مقدار خود از سال ۲۰۰۸ رسید که برخی از کارشناسان بر این باورند اگر اوپک خود به توافقی در این خصوص نرسد ممکن است قیمت نفت در بازار به ۴۰ دلار و حتی کمتر از آن هم برسد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که از همان ابتدا تصمیم گیری در رابطه با بازار نفت را تلویحا سیاسی اعلام کرده بود، نشست دیروز را یکی از بدترین نشست های  تاریخ این سازمان دانست.

او می‌گوید : بازار نیاز به کاهش تولید و البته توافق دارد. در این میان هستند کارشناسانی که همچنان به توافق بر سر کاهش تولید نفت البته بدون حضور روس‌ها امید دارند.

نرسی قربان کارشناس انرژی در این باره به بازار می‌گوید: ممکن است در نشستی دیگری که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود، اعضای اوپک خود به تنهایی تصمیم به کاهش تولید بگیرند. او البته این نکته را هم اضافه کرد: همه چیز به بازار بستگی دارد و مشخص نیست که ویروس کورونا تا کجا قرار است پیش برود و انتشار این ویروس چه سرنوشتی را برای اقتصاد چین و سایر کشورها و البته بازار جهانی نفت رقم می‌زنند.

دلیل مخالفت روسیه با کاهش تولید نفت

اوپک پلاس پیشنهاد کرده بود که کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید شود و تا پایان ماه ژوئن(تیرماه۹۹) نیز ۱.۵ میلیون بشکه دیگر کاهش پیدا کند. با این حال، روسیه در برابر فشار دیگر متحدان در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، برای کاهش ۱.۵ میلیون بشکه ای مقاومت کرد و گفت ترجیح می‌دهد همین سطح کنونی محدودیت تولید تا پایان ماه ژوئن باقی بماند. اما در حالی الکساندر نواک تولید نفت با قیمت های فعلی را برای روسیه مقرون به صرفه اعلام کرده که چندی پیش اسپوتنیک هم در گزارشی به نقل از شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی، نفت تولیدی روسیه یکی از گران ترین نفت‌ها در جهان اعلام کرده است. بر اساس این گزارش تولید هر بشکه نفت در خشکی ۴۴ دلار و در دریا ۴۲ دلار برای روسیه تمام می‌شود.

قربان تحلیل گر بازار انرژی اما دو احتمال برای مخالفت تزارها با کاهش تولید نفت متصور است. او می‌گوید: احتمال دارد که روسیه می‌خواهد با این تصمیم تولید کنندگانی همچون شل آمریکا را زمین بزند و آنها را از میدان به در کند. اما احتمال دوم این است که روسیه قصد دارد با پایین نگه داشتن قیمت نفت به شرایط اقتصادی و رونق اقتصادی جهان کمک کند تا اینگونه احتمال انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا را تقویت ببخشد.

سرمایه گذاری جدید شل متوقف می‌شود؟

نفت شل که حدود ۹.۱ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند، یکی از گران ترین تولیدات بازار جهانی است. حمید حسینی دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآوده های نفتی پیشتر در اینباره به بازار گفته بود که اگر بهای نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد، تولید شیل اویل آمریکا کاهش ۸۵ تا ۹۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. چرا که هزینه استخراج نفت در این کشور بسیاری بالاست و قادر به رقابت با کشورهای عضو اوپک نخواهد بود.

البته نرسی قربان کارشناس انرژی می‌گوید: تاثیر کاهش قیمت نفت بر تولیدات شل ممکن است با کمی تاخیر خود را نشان بدهد. به گفته او، تولیدکنندگان شل معمولا محصولات خود را برای یک سال آینده پیش فروش می‌کند و ممکن است تولید سال ۲۰۲۰ خود را به قیمت هر بشکه ۷۰ دلار پیش فروش کرده باشد. اما به طور قطع قیمت های فعلی نفت سرمایه گذاری های جدید تولیدکنندگان شل را متوقف و منجر به افت تولید این کشور می‌شود.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، به دنبال کاهش قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۵۰ دلار، تولید نفت شیل که در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی به ۵٫۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود در اواخر سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴٫۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

وقتی مذاکرات پشت پرده هم جواب نمی دهد

عربستان که بزرگترین صادر کننده نفت جهان به شمار می‌آید، بیش از سایر کشورها نگران افت قیمت نفت در بازارهای جهانی است. آمارها نشان می‌دهد که همزمان با کاهش ۱۴ درصدی صادرات نفتی عربستان، حجم کلیه صادرات این کشور نیز ۱۰.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. ویروس کورنا تنها درآمدهای نفتی این کشور را تحت تاثیر قرار نداده است. عربستان هفته گذشته و علیرغم گزارش نشدن ویروس کرونا در این کشور مرزهای خود را به روی زائران حج عمره و توریست هایی از ۲۵ کشوری که در آنها کرونا گزارش شده است، بست. زائران کعبه یکی از مهمترین منابع درآمد پادشاهی عربستان به شمار می‌آید و شاید مهمترین مولفه در تامین مالی برنامه اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان شاهزاده سعودی محسوب می‌شود. توریسم که حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده، این روزها به شدت تحت تاثیر ویروس چینی قرار گرفت است. با این اوصاف پیش بینی می‌شود که نرخ رشد اقتصادی سعودی‌ها که در سال ۲۰۱۹ تنها ۰.۳ درصد گزارش شده بود، در سال ۲۰۲۰ با شدت بیشتری روند نزولی به خود بگیرد. پیش بینی که موجی از نگرانی در میان سعودی‌ها ایجاد کرده و برای مقابله با آن تمام تلاش خود را برای همراه ساختن تزارها در کاهش سقف تولید نفت به کارگرفتند. مذاکرات گسترده‌ای که پیش از یکصدمین و هفتاد و هشتمین نشست اوپک آغاز شده بود، در وین هم ادامه پیدا کرد، اما نتیجه ای نداشت. بیژن وزیر نفت ایران در اینباره گفت: ۶ ساعت مذاکرات خصوصی انجام شد، ولی روسیه و عربستان نتوانستند به نتیجه برسند. در مذاکره باید انعطاف داشت در غیراین‌صورت همه متضرر می‌شوند.

قربان کارشناس انرژی اما  امیدوار است اعضای اوپک خود به تصمیم واحدی در رابطه با کاهش تولید نفت البته بدون حضور روس‌ها و حتی غیر اوپکی‌ها برسند.

او می‌گوید: سهم روسیه از کاهش ۱.۷ میلیون بشکه ای تنها ۱۰ درصد بوده و سهم اوپکی‌ها حدود یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده بود. اوپک می‌تواند همان سهم قبلی خود یعنی یک میلون بشکه را کاهش دهند و به ثبات قیمت ها در بازار نفت کمک کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا اوپک می‌تواند با کاهش تولید خود، مانع تحقق اهداف سیاسی روس‌ها شوند یا روس برنده بازی نفتی می‌شوند؟ 

کد خبر: ۸٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha