۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کاهش صدور مجوز بهره برداری به ۲ درصد| قوانین مانع زا  برای تولید و صنایع تکمیلی
بازار گزارش می دهد

کاهش صدور مجوز بهره برداری به ۲ درصد| قوانین مانع زا برای تولید و صنایع تکمیلی

به گفته برخی فعالان بخش کشاورزی در مسیر تولید، دولت جزو اصلی ترین موانع محسوب می شود به طوری که برخی قوانین دست و پا گیر امکان هر نوع فعالیتی را از تولیدکنندگان می گیرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تولید در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی از جمله مباحثی است که به گفته کارشناسان باید به صورت علمی و اصولی مدیریت شود تا ضمن اینکه کشاورزان و بهره برداران و کشاورزان بیشترین سود را از آنِ خود می کنند مصرف کنندگان نیز با مناسب ترین قیمت و در بهینه ترین حالت به انواع محصولات کشاورزی در بازار دسترسی داشته باشند. با این وجود سالها است فعالان این صنعت گلایه مندی هایی در مورد موانعی که در پیشبرد اهداف با آن روبه رو هستند ابراز می دارند و معتقدند دولتها در ادوار مختلف هیچ گاه تمایل نداشته اند برای آگاهی از این موانع و به تبع رفع آنها از نظرات بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و افراد متخصص این صنعت بهره ای ببرند.  

در حوزه کسب و کار نیاز به تسهیلات بانکی نداریم بلکه نیاز به مانع زدایی داریم و نیاز است قوانینی که توسط بخش های دولتی در قالب بخش نامه و شیوه نامه ها، آیین نامه ها و غیره ایجاد مشکل می کند، اصلاح شود

قوانین دست و پاگیر امکان صدور مجوز بهره برداری را به ۲ درصد کاهش داده است
مهدی عباسی، فعال حوزه زیتون در خصوص اصلی ترین موانع تولید در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: همیشه شعار سال بر حسب آنچه که در حوزه کسب و کار و سیاست نیاز است نامگذاری می شود اما غالبا شاهد هستیم که به این شعار عمل نمی شود.

عباسی افزود: امروز ما در حوزه کسب و کار نیاز به تسهیلات بانکی نداریم بلکه نیاز به مانع زدایی داریم و نیاز است قوانینی که توسط بخش های دولتی در قالب بخش نامه و شیوه نامه ها، آیین نامه ها و غیره ایجاد مشکل می کند، اصلاح شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه تولید موانع را شناسایی کنیم قطعا «عدم صدور مجوزهای تولید مثل مجوزهای بهره برداری» است. به عبارت دیگر قوانینی که تصویب می کنند به نحوی است که امکان صدور مجوز بهره برداری را به ۲ درصد رسانده است؛ یعنی  از ۱۰۰ نفر درخواست دهنده در نهایت ۲ نفر موفق به گرفتن مجوز بهره برداری می شود.

عباسی گفت: همه می دانیم که امروز در کشور ما خشکسالی هست اما بدتر از خشکسالی بحران مدیریت آب است که بر کشور حاکم است. به طوری که وضعیت به حالت هشدار رسیده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آب را از مناطق خشکی که میانگین بارش در آنجا ۲۵۰ میلی متر است را به استانهای نوار شمالی که میانگین بارش در آنجا حدود ۱۲۰۰ میلیمتر است انتقال می دهند و با آن برنج کشت می کنند! این مشکل بحران مدیریت است.

صنعت کشاورزی پتانسیلی بزرگتر از نفت دارد اما بخش کشاورزی ایران پایه گذاری صورت نگرفته و نهایتا اقدام به کشت و صادرات محصولاتی مانند خیار و گوجه می شود در حالی که در هیچ جای دنیا این کار سودآور نیست چون فروش ماده خام محسوب می شود

دولت مانع تولید است| خام فروشی در هیچ جای دنیا سودآور نیست
علی اصغر موسوی، فعال بخش خرما  نیز در خصوص موانع تولید به «بازار» گفت: ما یک پتانسیل بزرگتر از نفت به نام صنعت کشاورزی داریم که اگر به درستی به آن پرداخته شود درآمدی بالاتر از صنعت نفت هم خواهد داشت.

موسوی افزود: متاسفانه در ایران در صنعت کشاورزی پایه گذاری نمی شود و نهایت کاری که می شود این است که محصولاتی مثل گوجه و خیار کاشته می شود و صادر می گردد. در هیچ جای دنیا این کار سودآور نیست چون فروش ماده خام محسوب می شود.

وی تصریح کرد: ما در زنجیره های تکمیل صنایع غذایی چندان خوب کار نکرده ایم که این خود یکی از بزرگترین موانع محسوب می شود. بخصوص زنجیره ای که بحث صادرات داشته باشد؛ یعنی اگر این مشکل به صورت ریشه ای رفع شود درآمدی بالاتر از درآمد نفتی را می توان از طریق کشاورزی برای کشور تزریق کنیم.

دولت روی بحث FATF بسیار تاکید دارد در حالی که جز نابودی صادرات هیچ خاصیت دیگری ندارد
موسوی اظهار داشت: مانع بعدی وجود دولت است؛ در واقع یکی از گرفتاری های بزرگ FATF است که دولت روی این بحث پافشاری می کند در حالی که جز نابودی صادرات هیچ خاصیت دیگری ندارد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر اطلاعاتی که از ما گرفته می شود علیه خود ما استفاده خواهد شد در حالی که ما نه پولی جابجا می کنیم و نه وارداتی داریم بلکه تنها در بحث صادرات فعالیت داریم.

موسوی در پایان گفت: دولت در این زمینه نه تنها کاری نکرده بلکه این مسائل به هیچ وجه برایشان اهمیت ندارد، در حالی که تاثیر مستقیمی بر کار من صادرکننده دارد و اطلاعات ما به راحتی در اختیار رقبای ما قرار می گیرد و لذا بازارها را از دست ما در می آورند.

کد خبر: ۸۲٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha