۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
صنعت تاب آورد ولی قامت خدمات خم شد
گزارش بازار از تبعات کرونا در اشتغال مازندران؛

صنعت تاب آورد ولی قامت خدمات خم شد

ساری – صنعت مازندران در شرایطی که کرونا به استان رسوخ کرده، همچنان برابر این مهمان ناخوانده مقاومت کرده است و شاغلین در این حوزه حفظ شده اند.

فوزیه حمزه پور؛ بازار- اوضاع مازندران عادی نیست، بسیاری از مشاغل کوچک و خرده‌پا تعطیل شدند و کارگران بیش از گروه‌های دیگر قربانی این ویروس چشم‌بادامی شدند اما چرخ صنعت همچنان می چرخد.

با این حال، خوش بینانه است اگر تصور کنیم اوضاع آرام و گل‌وبلبل است، کسادی بازار و تعطیل مشاغل کوچک، طعم زندگی را برای بسیاری از کسبه و اصناف سخت کرده و کام شیرین عید را تلخ کرده است اما هنوز چرخ صنایع بزرگ و قدیمی مازندران می‌چرخد و به گذر از این شرایط نابسامان دل‌بسته‌اند.

بیش از دو هزار و ۷۰۰ کارخانه و واحد تولیدی در مازندران فعالیت دارد.

مشاغل خرده‌پا و غیررسمی زخم‌خورده کرونا

پای کرونا زودتر از همه به بازار رسید و بساط دست‌فروشان و بازارهای هفتگی را جمع کرد. رمضان ۴۰ سال دارد و همسرش نیز منشی یک بنگاه املاک در ساری، بساطش را بیشتر در خیابان قارن پهن می‌کند. در بساطش همه‌چیز پیدا می‌شد از زیورآلات گرفته تا عینک آفتابی و پوشاک.

می‌گوید: امسال دل به دریا زدم و حدود ۵۰ میلیون تومان به‌صورت چکی خرید کردم تا در آستانه عید بتوانیم با فروش اجناس به نان ونوایی برسم، اما کرونا و کسادی بازار و برچیده شدن بساط دست‌فروشی، روزگارم را سیاه کرده است.

از آرزوهایش می‌گوید که بنا داشت ایام نوروز را با خانواده‌اش به سفر بروند، ادامه می‌دهد: مردم حتی دلشان نمی‌آید به اجناس دست بزنند، خرید پیشکش. ادامه می‌دهد: در هفته گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان فروش داشته و درحالی‌که تمام داروندارم را وسط گذاشتم تا بتوانم به کاسبی شب عبد رونق دهم اما کرونا همه‌چیز را برهم زد.

طوفان کرونا به مشاغل غیررسمی و مشاغل کوچک آسیب جدی وارد کرده است، راسته پوشاک در بازار شهرهای مختلف مازندران که قدم می‌زنی، غبار و کسادی بر کسب‌وکار نشسته و بسیاری از فروشندگان می‌گویند، روزهای بدی را سپری می‌کنیم.

در روزهای اخیر که مصوبه ستاد مبارزه با کرونا بازارهای مازندران را تعطیل کرده، مشاغل کوچک و اصناف خرده‌پا بیش از همه چهره ضمخت کرونا را دیده اند و خواهان حمایت ویژه مسئولان امر برای حل مشکلاتشان هستند.

در این کسادی بازار، حال‌وروز صنایع مازندران چندان بد نیست، اگرچه شیفت بندی کرده‌اند و فتیله تولید را پایین کشیدند اما همچنان از نفس نیفتاده‌اند و فعالیت دارند.

تعطیلی واحد تولیدی و کارخانه گزارش نشده است

حسینقلی قوانلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: تاکنون تعطیلی کارخانه و واحدهای تولیدی به دلیل شیوع کرونا نداشتیم ولی کارگران اکثر مشاغل رسمی نظیر رستوران‌ها، تالارها و مراکز اقامتی و پذیرایی به دلیل تعطیلی بیکار شده‌اند.

وی بابیان اینکه شیوع کرونا به مشاغل خدماتی لطمه و ضربه زیادی زده است درحالی‌که این مشاغل در آستانه عید سال‌های قبل رونق خاصی داشته‌اند، افزود: در حال حاضر نیروهای کار مشاغل خدماتی بیکار شده‌اند و این روند متوقف است.

وی به برنامه‌های حمایتی دولت اشاره و اضافه کرد: دولت نیز برنامه‌هایی برای حمایت از مشاغل خدماتی دارد و همان‌گونه که در جریان سیل از اصناف حمایت کرده در واقعه کرونا نیز، حمایت‌هایی خواهد داشت.

قوانلو بابیان اینکه تاز مانی که کارگران صنایع درگیر ویروس کرونا نشوند می‌توان به سرپا ماندن صنایع و تاب‌آوری آن امیدوار بود، افزود: با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان تاب‌آوری واحدهای تولیدی را افزایش داد و در حال حاضر به بسیاری از واحدهای تولیدی و فعالیت آنان نیاز داریم.

با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان تاب‌آوری واحدهای تولیدی را افزایش داد و در حال حاضر به بسیاری از واحدهای تولیدی و فعالیت آنان نیاز داریم

رئیس سازمان صنعت مازندران یادآور شد: در بخش غذایی و مواد بهداشتی، تولید ضدعفونی‌کننده‌ها، شوینده‌ها جزو نیازمندی‌های مردم است که این بخش‌ها باقوت به کار خود ادامه می‌دهند و اگر تولید صدمه بخورد تأمین کالا در بازار نیز با مشکل مواجه می‌شود.

در عین حال سید مصطفی موسوی مدیرکل شهرک های صنعتی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تاکنون گزارشی منبی بر تعطیلی واحدهای تولیدی فعال در شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی استان نداشتیم و واحدها در حال فعالیت هستند.

وی افزود:از واحدهای تولیدی خواستیم که موارد بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلای کارگران به ویروس کرونا رعایت کنند و نسبت به ضدعفونی سطح و فضای عمومی مناطق تحت پوشش نیز اقدام شده است.

در حال حاضر سهم ارزش‌افزوده در بخش صنعت ۲۰.۸ درصد بوده درحالی‌که میانگین وضعیت کشوری ۴۲ درصد است و این نشان می‌دهد در حوزه صنعت در مقایسه با شاخص ملی وضعیت مناسبی نداریم، همچنین سهم بخش خدمات ۵۷.۵ درصد است و تعطیلی این مشاغل براثر کرونا ضربه سختی به فعالان بخش خدمات وارد خواهد کرد.

کد خبر: ۸٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha