۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
 دخالت دولت در اقتصاد باید به حداقل برسد
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

دخالت دولت در اقتصاد باید به حداقل برسد

سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد اقتصاد باید از طریق مقررات زدایی، خصوصی سازی و بهبود محیط کسب و کار به صورت پایدار صورت گیرد و مجلس به جای ایجاد قوانین جدید، به فکر از رده خارج کردن قوانین قدیمی باشد.

به گزارش بازار، حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد مؤلفه های اجرایی سازی شعار سال، پدیده کسری بودجه را از مشکلات ۵۰ سال اخیر کشور که به دلیل ناکارآمد بودن ساختار بودجه و نفتی بودن ساختار آن عنوان کرد و گفت: همه دولت ها سعی در کنترل تورم داشتند و تنها چاره برای مهار این عارضه افزایش سرانه تولید بوده است.

وی ادامه داد: تورم باعث کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم و برای تولید کننده نیز باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید می شود.

سلاح ورزی با بیان اینکه توان تولید به تناسب افزایش حجم نقدینگی افزایش نیافته است و در عمل شاهد اتفاق خاصی نبوده ایم، تصریح کرد: همه دنیا به این نتیجه رسیدند که باید دخالت دولت در اقتصاد به حداقل برسد و رشد اقتصاد از طریق مقررات زدایی، خصوصی سازی و بهبود محیط کسب و کار به صورت پایدار صورت گیرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سیاست های اصل ۴۴ که اواسط دهه ۸۰ توسط رهبری ابلاغ و به شکست انجامید، تصریح کرد: با مراجعه به رنکینگ و رتبه بندی که مسئولین بین الملل و حتی در ایران در اتاق بازرگانی انجام می گیرد، شاهد آن هستیم که هر سال از لحاظ سهولت فضای کسب و کار جایگاه ما بدتر می شود.

سلاح ورزی ضمن اشاره به تله نرخ منفی تشکیل سرمایه که سال هاست در کشور وجود دارد، بیان کرد: باید مشکلات ساختار اقتصاد را حل کنیم و با انضباط مالی در دولت، کاهش کسری بودجه سالیانه، دست نکردن در جیب مردم از طریق مالیات تورمی و حفظ ارزش پول ملی به فکر افزایش تولید باشیم و با عزم و اراده قوی به جمع آوری مقررات زائد بپردازیم و مجلس به جای ایجاد قوانین جدید، به فکر از رده خارج کردن قوانین قدیمی و دست و پا گیر باشد.

مجلس باید قوانین را ساده کند
مصطفی امینی، پژوهشگر مدیریت اقتصاد و استاد دانشگاه تربیت مدرس، رفع موانع را در دو بخش عوامل خارجی مربوط به حوزه بین الملل و عوامل داخلی مربوط به خود تولید کننده خلاصه کرد و گفت: در تولید با شبکه ای از مشکلات مواجهیم و برای رفع مانع از تولید به مجموعه ای از عملیات هم زمان در کشور نیاز داریم.

وی بخشی از موانع را مربوط به تولیدکننده و سازگاری آن با شرایط روز عنوان کرد و افزود: مانع زدایی از تحولات دیجیتال و مؤلفه های انقلاب صنعتی چهارم، مانع زدایی از تولید است که اصول آن ساده سازی، چابک سازی و شفافیت می باشد.

این پژوهشگر مدیریت اقتصاد، با اشاره به چالش های موجود در بحث عمل گرایی، خاطر نشان کرد: با به کارگیری بیانات حضرت آقا مبنی بر استفاده از جوانان و بالا بردن قدرت ریسک می توان به این حوزه ورود کرد. جسارت در اجرا از راه حل های مانع زدایی است و با رویکرد عمل گرا باید اصول کلیدی که مربوط به عصر دیجیتال است را در قلب کسب و کار وارد کنیم.

ایشان با اعتقاد به چرخه حیات قانون بیان کرد: یکی از بزرگترین کارهایی که مجلس می تواند انجام دهد، ساده سازی قوانین است.

امینی ضمن تأکید بر پایبندی بر اصول ساده سازی، چابک سازی و شفافیت، که با تحول دیجیتال یکپارچه می شوند، اظهار کرد: باید ضمن مانع زدایی در مدیریت تغییر، تولید را مقیاس پذیر و نگاه عدم خطا کردن در تولید را کاهش دهیم که در این مسیر فرهنگ سازی و آموزش کارآمد است.

کد خبر: ۸۱٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha