۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
 واردات هدفمند به جهش تولید کمک می‌کند
نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس:

واردات هدفمند به جهش تولید کمک می‌کند

ارکانی، نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس تأکید کرد: واردات باید هدفمند باشد یعنی در حوزه هایی که نیاز به مواد اولیه و ماشین آلات داریم و امکان تولید آن ها در داخل کشور نیست واردات کنیم.

به گزارش بازار، احسان ارکانی، نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس در رابطه با نقش سیاست های وارداتی و بازرگانی در فرآیند تولید گفت: بنده به دیدگاهی که واردات را نفی می کند و دیدگاهی که واردات بی رویه را تأیید می کند اعتقادی ندارم.

وی افزود: بنده معتقدم که واردات باید هدفمند باشد یعنی در حوزه هایی که نیاز به مواد اولیه و ماشین آلات داریم و امکان تولید آن ها در داخل کشور نیست واردات کنیم چراکه با واردات این اقلام می توان خط تولید جدید را در داخل کشور فراهم کرد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید اظهارکرد: بخشی از مشکلات کشور ما در حوزه واردات، ناشی از قوانین و ضوابط مغایر و بعضاً متناقض با یکدیگر است که بخشی از این قوانین هم مصوب مجلس هستند.

ارکانی اضافه کرد: عمده این قوانین، مربوط به بخشنامه ها و دستورالعمل های اجرایی و ساز و کارهای پیچیده و بروکراسی فشل در دستگاه های مرتبط با مقوله واردات و تولید است.

این نماینده مجلس گفت: مجموعه هایی نظیر گمرک، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تأمین اجتماعی و اداره کار و غیره با وجود اینکه قوانین شفافی هم در این حوزه تصویب شده، اما با صدور بخشنامه های لحظه ای واردکنندگان و تولیدکنندگان را دچار مشکل می کنند.

نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید، اصلاح قوانین و مقررات زائد و مغایر را ضروری دانست و متذکر شد: بخش عمده مشکلات مربوط به عملکرد قوه مجریه و دولت است.

***ساختارهای اداری تولیدکنندگان را فرسوده کرده است

دکتر مرتضی افقه عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز درمورد نقش واردات در تولید با برنامه «گفتگوی اقتصادی» گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات ما به دلیل مقایسه بی مورد وضعیت کشورمان با دیگر کشورهاست که هیچ سنخیتی با ما ندارند و لذا پیشنهادها و توصیه ها هم به نتیجه ای نمی رسند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد واردات در شرایط محدودیت های ارزی اخیر مربوط به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بوده است، گفت: متاسفانه همین کالاهای واسطه ای و سرمایه ای هم به خوبی به دست تولیدکننده نرسیده اند.

افقه ادامه داد: خوب است که رسانه ها به جای بررسی معلول های اقتصادی، ریشه ای تر به این موضوعات نگاه کرده و علت حل نشدن مشکل بی ثباتی قوانین و مدیریتی و علت عدم رفع موانع تولید را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: مجلس و دولت قوانین و مقررات را با رویکرد و نگاه مچ گیری وضع می کنند تا جلوی تقلب و تخلف گرفته شود غافل از اینکه همین کار موجب تولید قوانین جدید و خنثی کننده دیگر قوانین می شود ضمن اینکه متاسفانه ملاک انتخاب مدیران و وزرا هم ملاک های مناسب و درستی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است که رانت برای پرکردن نابرابری های منطقه ای و بین افراد در کشورهای در حال توسعه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است اما سوءاستفاده از رانت همیشه دردسرساز می شود.

افقه گفت: ممنوعیت واردات زمانی به تولید کمک خواهد کرد که ما در داخل، همت خود را خرج رونق تولید کرده باشیم اما با این ساختارهای اداری و اجرایی و تقنینی به جای کمک کردن به تولید، تولیدکننده را در سختی و فشار قرار می دهیم و لذا طبیعی است که سرمایه ها به سمت بخش های غیرمولد حرکت کنند.

کد خبر: ۸۱٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha