۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
سهم مرغ خراسان جنوبی در بازار همسایه؛ مواد پروتئینی روی تیغ گرانی
بازار گزارش می‌دهد؛

سهم مرغ خراسان جنوبی در بازار همسایه؛ مواد پروتئینی روی تیغ گرانی

بیرجند- بسیاری از کارشناسان معتقدند که بخشی از گوشت مرغ تولیدی در خراسان‌جنوبی خارج از شبکه نظارت به استان‌های همجوار قاچاق می‌شود که زمینه کمبود این کالا در استان را به وجود آورده است.

 بازار، گروه استان‌ها: چند ماهیمی شود که وضعیت توزیع و قیمت گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی دچار نوسان شده است. بارها مسئولان قول و وعده رسیدگی به این موضوع را داده‌اند ولی همچنان مردم شاهد صف‌های طویل برای تهیه گوشت مرغ که از نیازهای اساسی آنان محسوب می‌شود، هستند.

بسیاری از افراد سخن از عدم نظارت و مدیریت صحیح می‌زنند، عده‌ای گرانی نهاده‌ها را علت اصلی برمی‌شمارند و برخی نیز قاچاق گوشت مرغ از خراسان‌جنوبی را از عوامل کمبود این کالا در استان می‌دانند. تعدادی از کارشناسان نیز شیوع آنفولانزای پرندگان را نیز در این معضل بی تأثیر نمی‌دانند.

در هر حال آنچه مسلم است تخلف‌ها و سوء استفاده‌ها در این زمینه وجود داشته و مسئولین نظارتی و قضایی بارها از آن سخن گفته‌اند.

 گلایه‌های دادستان
به عنوان مثال در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۹۹ حجت الاسلام علی نسائی دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در شورای قضایی خراسان جنوبی بیان اینکه عدم نظارت موجب مشکلاتی برای مردم در حوزه تأمین کالاهایی چون مرغ و تخم مرغ شده است، ادامه‌داد: براساس مفاد پرونده‌ای ۵۰۰ تن نهاده در اختیار شخص مدعی تولید مرغ گوشتی داده شده ولی بعد مشخص شده است، تولیدی در کار نیست.

وی افزود: آیا در این بین نظارتی نبود که سوال شود ۵۰۰ تن نهاده دریافت شده ولی مرغ تولیدی کجاست؟ که این نشان از ضعف شدید نظارت دارد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند اظهارکرد: یا در برخی شهرستان‌ها افراد ثبت می‌کنند ما ۱۰۰ هزار جوجه‌ریزی کرده و بر این مبنا نهاده می‌گیرند ولی کسی نظارت نمی‌کند که آیا واقعاً ۱۰۰ هزار جوجه‌ریزی وجود داشته است.

سهم مرغ خراسان جنوبی در <a class=بازار همسایه؛ مواد پروتئینی روی تیغ گرانی" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/23/4/72063.jpg" width="600" />

پرونده‌های تخلف در حوزه گوشت مرغ
همچنین در این زمینه علی تهوری معاون بازرسی حمایت و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی در تاریخ هشتم فروردین ماه به رسانه‌های گروهی گفت : باتوجه به تشدید نظارت‌ها و در راستای سهولت و دسترسی هم استانی های عزیز به مرغ گرم و همچنین نظارت بر چرخه تولید وعرضه مرغ در سطح بازار و بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن وتجارت ۲۹ واحد تولیدی با تخلف عرضه خارج از شبکه ۴۲۹ تن و۷۶۴ کیلو گرم مرغ زنده شناسایی و پرونده تخلف به ارزش۶۰ میلیارد و ۴۸۷ میلیون و۹۹۲ هزار و۴۰۰ ریال برای عاملین تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

 تهوری ضمن اخطار به کسانی که بخواهند دستورالعمل های قانونی ومصوبات تنظیم بازار را نادیده بگیرند خاطر نشان کرد: با اخلال گران و سودجویان در شبکه توزیع کالاهای اساسی برخورد قانونی و قاطع خواهد شد.

تهوری افزود طی یک ماه گذشته در مجموع  ۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۱۳۰ میلیارد و ۴۲۸ میلیون ۱۰۹ هزارریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

تفاوت قیمت گوشت مرغ با استان‌های همجوار زمینه ساز سودجویی
وی با بیان اینکه مشاهده شده برخی از سودجویان بدلیل تفاوت قیمت بالاتر در استان‌های همجوار اقدام به جمع آوری مرغ و خروج از استان می‌کنند، یادآورشد: از مردم شریف استان می خواهیم  در صورت مشاهده فروش مرغ در حجم عمده در واحدهای خرده فروشی مراتب را به سامانه ارتباطی ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام نموده تا ضمن پیگیری با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد.

رضا رضازاده از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در آستانه سال نو برای تهیه گوشت مرغ به یکی از بازار روزهای شهر رفتم که با صف طویلی از مردم برای خرید این کالا رو به رو شدم.

وی بیان‌کرد: مدت زمانی را منتظر ماندم و این زمان آنقدر طولانی شد که از خرید گوشت مرغ پشیمان شدم که در همان زمان ماشین توزیع رسید.

سهم مرغ خراسان جنوبی در بازار همسایه؛ مواد پروتئینی روی تیغ گرانی

صحنه‌های نازیبا از صف توزیع گوشت مرغ
رضازاده ادامه‌داد: متأسفانه در آن روز با صحنه‌های نازیبایی رو به رو شدم و مردمی را دیدم که گوشت مورد نیاز را خریداری می‌کردند ولی برای خرید، مجدد به آخر صف می‌آمدند که این موضوع باعث می‌شد که به برخی مرغ نرسد.

وی افزود: این اتفاق براساس یک نگرانی و عدم اطمینان مردم از تأمین گوشت مرغ مورد نیازشان در آینده رخ می‌دهد.

رضا زاده بیان‌کرد: متأسفانه ماه‌ها از معضل تأمین گوشت مرغ سخن به میان آمده و رسانه‌ها بارها به این سوژه پرداخته اند، ولی متأسفانه هنوز مشکل حل نشده و به نظر می‌رسد سودجویی‌ها و عدم نظارت‌ها در این مسئله بی‌تأثیر نیست.

لیلا قربانی نسب از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: مسئله فقط کمبود گوشت مرغ نیست، بلکه روزی تخم مرغ، روزی روغن جامد و روزی یک کالای دیگر در بازار خراسان‌جنوبی کمیاب می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت گوشت ماهی، گوشت گوسفند و شتر که سربه فلک کشیده است و مردم برای مهمانی‌ها و حتی برای خودشان می‌توانستند از گوشت مرغ استفاده کنند که متأسفانه آن هم به واسطه عدم نظارت‌ها به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است.

قربانی‌نسب ادامه‌داد: مسئله دیگر این است که با قیمت بالا هم باید با سختی و در صف ایستادن آن را خریداری کنیم که این شرایط واقعا در شأن مردم نیست.

نرخ جدید روی ترازوی فروش مرغ
سید غلامرضا زجاجی، رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: توزیع روزانه گوشت مرغ در شهرستان بیش از ۳۰ – ۳۵ تن نیست.

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت مرغ از ۲۱ هزار و ۴۰۰ تا ۲۱ هزار و ۶۰۰ به حدود ۲۵ هزار تومان بیان‌کرد: هر روز قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و این افزایش قیمت‌ها بار روانی را بر دوش مردم گذاشته است.

قیمت گوشت مرغ از ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت‌ها بار روانی را بر دوش مردم گذاشته است

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند ادامه‌داد: با توجه به تفاوت قیمت گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی با دیگر استان‌ها، ما شاهد قاچاق گوشت مرغ در استان‌های همسایه هستیم.

سهم مرغ خراسان جنوبی در بازار همسایه؛ مواد پروتئینی روی تیغ گرانی

قاچاق گوشت مرغ به استان‌های همجوار
زجاجی با بیان اینکه گوشت مرغ در برخی از استان‌ها به کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد، افزود: این موضوع انگیزه‌ای را برای قاچاق به وجود می‌آورد و زمینه ساز کمبود گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی است.

وی بیان‌کرد: البته از طرف دیگر ممکن است در هنگام توزیع گوشت مرغ از یک خانواده چند نفر در صف قرار بگیرند که به نظر می‌رسد این موضوع فقط برای تأمین نیاز شخصی نباشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند ادامه‌داد: البته از جنبه دیگر به واسطه جو روانی به وجود آمده مردم بابت نگرانی و ترس از کمبود گوشت مرغ ممکن است چندین بار و بیش از نیاز فعلی اقدام به خرید کنند.

احمد بیکس مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار اظهارکرد: میزان توزیع گوشت مرغ در خراسان جنوبی بسته به نیاز بازار است و در شرایط قبل و بعد از ایام نوروز ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد.

 قیمت مصوب کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان
وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت مرغ بیان‌کرد: قیمت گوشت مرغ در تهران تعیین می‌شود که این میزان در حال حاضر برای مرغ زنده کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ و گوشت مرغ نیز کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت مرغ در خراسان‌جنوبی که قطب تولید است نباید از میزان فعلی پایین‌تر باشد، ادامه‌داد: قیمت گوشت مرغ به مسائل متعددی چون هزینه‌های تولید، هزینه نیروی کارگری و هزینه حمل و نقل برمی‌گردد.

بیکس افزود: بررسی مجموع این مؤلفه‌ها در نهایت قیمت تولید را تعیین می‌کند.

هر چند همیشه بیان شده که خراسان جنوبی مازاد بر نیاز تولید گوشت مرغ دارد ولی از آنجایی که مردم در خراسان جنوبی که قطب تولید است شاهد کمبود این کالا هستند، به نظر می رسد بخشی از سهم مردم این استان خارج از شبکه نظارت و به صورت قاچاقی به دیگر استان ها ارسال می شود که باید بیش از قبل بر این موضوع نظارت شود.

کد خبر: ۸۱٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha