۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
دولت سهمیه دان را کم کرد، صف های مرغ طولانی شد!| تداوم شرایط تا دهم رمضان!
گفتگو با رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی

دولت سهمیه دان را کم کرد، صف های مرغ طولانی شد!| تداوم شرایط تا دهم رمضان!

یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: به دلیل اینکه دولت سهمیه دان مرغ را کاهش داده است و نهایتا تا ۴۰ روزگی به مرغداران سهمیه می دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: تشکیل صف های طولانی برای گرفتن مرغ دولتی تبدیل به اتفاقی رایج در سراسر کشور شده است که دیگر هیچ بیننده ای را متعجب نمی سازد و گوی اتفاقی عادی است که مدتها است رخ می دهد. این در حالی است که مسئولان ذیربط گاه و بیگاه خبر از عادی شدن اوضاع طی روزهای آینده می دهند اما هیچ گاه این ادعاها محقق نمی شود. مسئولان تشکلی کشور نیز از سوی دیگر مدعی هستند که میزان جوجه ریزی کاهش نداشته و ماهانه حدود ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه در سالن ها جوجه ریزی شده است بنابراین کمبود عرضه مرغ و تشکیل چنین صف های طولانی آن هم در شرایطی که به دلیل همه گیری کرونا در خصوص تشکیل چنین تجمع هایی اخطار داده شده است، نشان از مشکل دیگری دارد.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران در خصوص کمبود مرغ در کشور و تشکیل صف های طولانی  مردمی به خبرنگار «بازار» گفت: در ابتدا باید بدانید که جوجه ریزی کم نبوده و نیست منتها مساله این است که مرغ هایی که توزیع می شود وزن بسیار کمی دارد و لذا پاسخگوی نیاز مردم نیست.

یوسفی در خصوص کم بودن وزن مرغ های توزیعی در این ایام افزود: دولت دان با ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مقداری به مرغداران می دهد که نهایتا به وزنی بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم برسد. این در حالی است که در گذشته وزن مرغ ها در مرغداری تا ۳کیلو و ۲۰۰ گرم هم بالا می رفته است اما الان مرغداران به شدت با کمبود دان روبه رو هستند.

برای ایام  عید نوروز نیز ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه در سالن های جوجه ریزی شده است اما ۱۳۰ میلیون مرغ ۱۲۰۰ گرمی با ۱۳۰ میلیون قطعه مرغ ۲ کیلوگرمی قطعا از نظر وزنی تفاوت فاحشی دارد

جوجه ریزی کاهش نیافته در عوض وزن مرغ ها کم شده است
وی ادامه داد: دلیل دوم ایجاد این تنشها در بازار مرغ  این است که معمولا از دهه دوم اسفند ماه به بعد مصرف بالاتر می رود چون قدرت خرید مردم با گرفتن عیدی و حقوق و پاداش ها بالاتر می رود. از سوی دیگر مصرف کنندگان عمدتا در این ایام سعی می کنند به اندازه مصرف ۱۵ روز تعطیلات عید نوروز نیز مرغ خریداری و ذخیره کنند. بنابراین با کاهش حجم تولید به دلیل کمبود دان و بالارفتن میزان مصرف شاهد تشکیل صف های خرید مرغ در سراسر کشور هستیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به هیچ وجه میزان جوجه ریزی کاهش پیدا نکرده است افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای این ایام نیز ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه در سالن های جوجه ریزی شده است اما ۱۳۰ میلیون مرغ ۱۲۰۰ گرمی با ۱۳۰ میلیون قطعه مرغ ۲ کیلوگرمی قطعا از نظر وزنی تفاوت فاحشی دارد. این در حالی است که در بین مواد پروتئینی مرغ محصول نسبتا ارزانی محسوب می شود و مردم ترجیح می دهند پروئتین مورد نیاز خود را با مصرف مرغ تامین کنند.

یوسفی افزود: یکی دیگر از دلایل این نابسامانی ها نیز به بحث توزیع مرغ برمیگردد چون الان متولی تولید وزارت جهاد است و متولی توزیع سازمان دیگری است و این عدم هماهنگی ها بین این چند سازمان  این مسائل را رقم زده است.

تا دهم رمضان بازار مرغ سامان می یابد
وی در پاسخ به این سوال که این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: ماه رمضان در پیش است و تقاضا برای مرغ در این ایام نیز بالا می رود با این وجود نهایتا تا ۱۰ ماه رمضان وضعیت بازار مرغ سامان خواهد یافت. در واقع مجلس و دولت تصمیم دارند بعد از ۱۵ فروردین مسئولیت ها را به یک نهاد واحد یعنی وزارت جهاد کشاورزی واگذار کنند که امیدواریم با این اتفاق بازار هم سازمان بگیرد.

دولت بایدبه تشکلها امکانات بدهد و از آنها مسئولیت بخواهد
رئیس انجمن مرغداران گوشتی کشور با تاکید بر اینکه الان دولت به اندازه ۴۰ روزگی مرغ به مرغداران سهیمه دان می دهد گفت: با این میزان سهمیه مرغ زنده حداکثر  به وزن هزار و ۸۰۰ کیلوگرم می رسد که  لاشه آن هم نهایتا بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۵۰۰ گرم به بازار می رسد. با این وجود مرغدار نمی تواند با هزینه خود مرغ را بیشتر نگه دارد تا مثل سابق با وزن بالاتری مرغ را در بازار  عرضه کند چون با قیمت فعلی دان مرغ چنین کاری به هیچ وجه به صرفه نیست.

این مقام مسئول اذعان داشت: دخالت‌های دولت در بازار زیاد است اگر در این مسائل کمتر دخالت کند تشکل‌های بهتر می توانند بازار محصولاتی همچون مرغ را تنظیم کنند به خصوص در بحث قیمت مرغ که در گذشته شاهد راه افتادن چنین بساط‌ها و صف های طولانی نبودیم.

امروز مرغ در راس سفره مردم قرار گرفته است و چون ۹۰ درصد دان مرغ وارداتی است لذا از این بابت نگرانی ها بسیار زیاد است

وی در پاسخ به این سوال که برای مرتفع کردن این مشکل قرار است سهیمه دان را بالا ببرند یا جوجه ریزی را زیاد کنند، گفت: بنده برای وضعیت دان بسیار نگران هستم چون ۹۰ درصد آن وارداتی است و لذا تامین آن بستگی به تحریم ها دارد. اگر مشکلات و تحریم ها به نوعی مرتفع شود که واردات دان متوقف نشود قطعا بسیاری از مشکلات را نخواهیم داشت چون امروز مساله مرغ در راس سفره مردم قرار گرفته است و بنابراین امیدواریم دولت به تشکل ها امکانات بدهد و از آنها مسئولیت بخواهد تا این مشکلات حل شود.

اصلی ترین موانع در تولید مرغ واردات ۹۰ درصدی دان و قیمت گذاری در جایی غیر از سالنهای جوجه ریزی است
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص اصلی ترین موانع تولید نیز اظهار داشت: در بحث تولید مرغدار در ابتدا بایستی گیر و بندهای موجود سر راه مرغداران رفع شود اگرچه برخی از این گیر و بندها مثل مسائل بهداشتی لازم است اما در بحث تولید بسیاری موانع از سوی یکسری دستگاه ها و تشکیلات از جمله دامپزشکی وجود دارد که تولید را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد.

قیمت تمام شده مرغ باید در سالنهای مرغداری محاسبه کرد چون در طی دوره تولید هزارن مشکل پیش بینی نشده رخ می دهد که بابت رفع هرکدام از آنها باید مرغدار هزینه کند

یوسفی افزود: با این وجود اصلی ترین مشکل مرغداران به بحث تامین دان برمی‌گردد. از سوی دیگر مرغداران با قیمت تمام شده ای که دولتی ها تعیین  می کنند مشکل دارند چون تفاوت فاحشی با  قیمت تمام شده ای که در مرغداری ها رقم می خورد دارد.

وی تاکید کرد: قیمت تمام شده مرغ را نمی توان در پشت میز تعیین کرد چون در بحث تولید ۲بعلاوه ۲ حتما ۴ نمی شود. بنابراین قیمت تمام شده مرغ باید در سالنهای مرغداری محاسبه کرد چون در طی دوره تولید هزاران مشکل پیش بینی نشده رخ می دهد که بابت رفع هر کدام از آنها باید مرغدار هزینه کند که قطعا روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد و به قیمت تمام شده اضافه می شود. این در حالی است که افرادی که در ستاد تنظیم بازار می نشینند و قیمت مرغ را تعیین می کنند از این هزینه ها و مشکلات به هیچ وجه خبر ندارند.

کد خبر: ۸۱٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha