۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
اقتصاد دنیا در سال جاری به شرایط قبل از کرونا بازمی‌گردد
خبرهای خوش اقتصادی برای دنیا در سال جاری؛

اقتصاد دنیا در سال جاری به شرایط قبل از کرونا بازمی‌گردد

در سال گذشته اقتصاد دنیا با چالشهای زیادی روبرو بود و رکود را تجربه کرد ولی به نظر می رسد در سال جاری اقتصاد دنیا از رکود خارج شود و بتواند به شرایط قبل از کرونا بازگردد.

بازار؛ گروه بین الملل:در این روزها که دنیا برای ایمن شدن در برابر کرونا در تلاش است، پیش بینی های ارایه شده توسط سازمان های مختلف نشان از روزهای بهتری برای اقتصاد دنیا دارد.

روزهایی که مشکلات مالی و قرنطینه و بحران های اقتصادی کمتری در دنیا وجود خواهد داشت و رشد اقتصادی میهمان اقتصاد دنیا خواهد بود. انتظار می رود در سال جاری ما کاهش نرخ بیکاری را در دنیا تجربه کنیم و به تدریج به روزهای ارام اقتصادی  بازگردیم و از دو سال پر تنش در اقتصاد  و اجتماع فاصله بگیریم.

 کریستینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول از اولین افرادی بود که در این زمینه صحبت کرد و خبر از روزهای خوشی برای اقتصاد دنیا داد. او اخیرا مصاحبه ای با  با وب سایت رسمی این سازمان انجام داد و از خوش بینی در مورد اقتصاد دنیا در سال جاری و سال آتی میلادی سخن گفت و تاکید کرد جهان به سمت رونق در حرکت است. وی با اشاره به بسته های حمایتی مالی ارایه شده توسط دولت امریکا و دیگر دولتهای غربی به اقتصاد کشورشان گفت: «این سیاست باعث شد تا رکود اقتصادی دنیا شدید نشود و این خبر بسیار خوبی است. ما انتظار داریم در سال جاری اقتصاد دنیا با سرعتی بیش از براوردهای قبلی رشد کند و در سال بعدی هم رونق میزبان اقتصاد دنیا باشد.»

وی در مورد رشد اقتصادی دنیا در سال جاری گفت:« در ماه ژانویه پیش بینی شده بود اقتصاد دنیا در سال جاری با نرخ ۳.۵ درصد رشد کند ولی با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد دنیا و تزریق واکسن در دنیا،  انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی در سال جاری از مرز ۴.۲ درصد فراتر روند  و در سال جاری جهان به شرایط اقتصادی قبل از کرونا بازگردد.»

سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی هم خوش بین است
صندوق بین المللی پول تنها سازمانی نیست که انتظار احیای اقتصاد دنیا در سال جاری را دارد بلکه سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی هم خبر از رشد ۵.۶ درصدی اقتصاد جهان در سال جاری داده است و پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۲ اقتصاد دنیا رشد بالغ بر ۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. این سازمان هم بازگشت شرایط اقتصادی دنیا به پیش از کرونا در نیمه دوم امسال را متحمل دانست و تاکید کرد که کشورهای صنعتی باید برای تامین واکسن برای کشورهای در حال توسعه و ارسال واکسن به آنها با یکدیگر همراه شوند در غیر این صورت مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا همچنان در جای جای اقتصاد باقی خواهد ماند.

این سازمان در گزارش اخیر خود شرایط اقتصادی دنیا را در حال رشد ارزیابی کرد و نوشت: «در یک ماه گذشته اقتصاد دنیا با سرعت بالایی رشد کرده است. نرخ از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در کشورهای صنعتی افزایش یافته است و بیکاری در این کشورها سیر نزولی به خود گرفته است. در نتیجه همین تحولات است که در ماه فوریه  پیش بینی رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱ درصد بیش از براورد ارایه شده در دسامبر سال قبل بود.»

نگرانی های زیادی پا برجا است
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی  در بخش دیگری از این گزارش به تداوم نگرانی ها و بی ثباتی های ناشی از عدم توزیع عادلانه واکسن در دنیا اشاره کرد و نوشت: «دنیا باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که زمانی شرایط زندگی در جهان عادی می شود که همه واکسینه شوند و به همین دلیل است که تصاحب حجم زیادی از واکسن های تولیدی در دنیا توسط چند کشور صنعتی به معنای فاصله گرفتن دنیا از شرایط ایده ال اقتصادی است و بر نرخ بی ثباتی و بحران های ناشی از آن اضافه می کند.»

سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی انتظار دارد در نیمه اول سال جاری اوضاع  اقتصادی دنیا به شرایط قبل از کرونا بازگردد به این معنی که شاخص های اصلی اقتصادی در دنیا در انتهای نیمه اول امسال معادل  ارزش شاخص ها در فصل اخر سال ۲۰۱۹ خواهد بود و از آن زمان رشد در اقتصاد دنیا معنای واقعی پیدا خواهد کرد.

در این شرایط اصلی ترین و مهمترین کاری که کشورها باید انجام دهند این است که از تمامی منابع و ابزارهایی که در اختیار دارند برای عرضه واکسن به کشورهای در حال توسعه و فقیر و توزیع عادلانه واکسن استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که این سیاست به نفع تمامی دنیا است.

کد خبر: ۸۱٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha