۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
چراغ سبز اروپا برای تایید واکسن اسپوتنیک وی
واکسن روسیه در چند قدمی ورود به بازار اتحادیه اروپا؛

چراغ سبز اروپا برای تایید واکسن اسپوتنیک وی

اروپا مشکلات زیادی برای عرضه واکسن به کشورهای مختلف دارد و به همین دلیل صادرات واکسن را متوقف کرد. حال به نظر می رسد تایید واکسن اسپوتنیک و تولید آن در داخل اروپا سیاست دیگری برای افزایش عرضه واکسن به بازار اروپا معرفی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در شرایطی که بسیاری از مراکز واکسیناسیون در اتحادیه اروپا با کمبود واکسن روبرو شده اند، برخی از سیاستمداران  اروپایی در مورد ضرورت تایید واکسن اسپوتنیک در روسیه و استفاده وسیع از ان صحبت می کنند.آژانس دارویی اروپا هم اعلام کرده است در هفته های اخیر بررسی واکسن اسپوتنیک را شروع کرده است و قرار است در ماه اوریل کارشناسان این آژانس برای بررسی دقیق کارایی واکسن و ارزیابی کامل مطالعات بالینی و بازرسی پروسه تولید به روسیه سفر خواهند کرد  و انتظار می رود ظرف دو ماه آینده این واکسن در اتحادیه اروپا مورد تایید قرار بگیرد. شرکتهای واکسن سازی کشور روسیه ظرف ماه های اخیر نتوانستند تولید را افزایش دهند  و حجم تولید ماهانه را به اندازه ای برسانند که ضمن تامین نیاز داخلی، به نیاز در بازارهای بین المللی هم پاسخ بدهد ولی مقامات روس ابراز امیدواری کرده اند که در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد و توان تولید افزایش یابد.

رییس پاسخگویی به بحران کرونا در دولت امریکا اخیرا در مصاحبه ای با نشریه تاس روسیه اعلام کرد این کشور تا انتهای ماه ژوین سال جاری ۱۷۸ میلیون دوز  واکسن کرونا شامل هر سه واکسن تایید شده در این کشور را تولید خواهد کرد ولی افزایش ظرفیت تولید هم از طریق تولید در داخل کشور و هم از طریق تولید مشترک با دیگر کشورهای دنیا  در دستور کار قرار دارد.

روسیه ۱۱۸ میلیون دوز واکسن تا نیمه امسال صادر می کند
طبق گزارش دولت روسیه این کشور در نظر دارد تا نیمه امسال ۳۰ میلیون نفر را واکسینه کند که برای این کار نیاز به ۶۰ میلیون دوز واکسن دارد و از مجموع واکسن هایی که تا این زمان تولید خواهد شد، ۱۱۸ میلیون دوز برای عرضه  به بازار های  جهانی باقی می ماند . این حجم از واکسن برای واکسینه کردن ۵۹ میلیون نفر در دنیا کفایت می کند.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که وظیفه بازاریابی برای واکسن های تولید این کشور را بر عهده دارد، اعلام کرده است  ۵۰ کشور دنیا منتظر دریافت واکسن هستند و بیش از ۵۷ کشور تا کنون این واکسن را تایید کرده اند. طبق گزارش این صنعت جمعیت ساکن در کشورهایی که متقاضی وارد کردن واکسن از روسیه هستند بالغ بر ۱.۵ میلیارد نفر است.اما این کشور در نظر ندارد تمامی تقاضای دنیا را در کارخانه های داخلی کشور پاسخ بگوید بلکه قراردادهای  تولید مشترکی با کشورهای مختلف امضا کرده است که می تواند حجم زیادی از نیازهای خارجی را از این طریق پاسخ بگوید.

بالغ بر ده کشور واکسن اسپوتنیک را تولید خواهند کرد
ولادیمیر پوتین نخست وزیر کشور روسیه در سخنرانی اخیر خود گفت:« روسیه با بیش از ۱۰ کشور دنیا برای تولید واکسن قرارداد دارد. روسیه برای پاسخگویی به نیاز دنیا برای واکسن  اقدام به همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی به آنها خواهد کرد تا از این طریق بستر برای رشد توان تولید و پاسخگویی به نیازها فراهم شود.»

 طبق گزارشهای موجود کشورهای قزاقستان،بلاروس ، هند، کره جنوبی ، برزیل و ایران  واکسن اسپوتنیک را تولید خواهند کرد و تولید ۱۰ میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک در کشور ایتالیا هم از ماه جولای شروع خواهد شد. روسیه اعلام کرده است در کارخانه داروسازی متعلق به خود در ایالت باواریای آلمان واکسن اسپوتنیک را تولید خواهد کرد و در صورتیکه توافق های نهایی با این کشور انجام شود تولید در این کارخانه از ماه ژوین شروع می شود. البته تولید واکسن در آلمان منوط به دریافت تاییدیه از آژانس دارویی اروپا خواهد بود.کشورهای فرانسه و اسپانیا هم برای تولید واکسن اسپوتنیک اعلام آمادگی کردند.

آیا عرضه واکسن اسپوتنیک می تواند بحران اروپا را برطرف کند
با وجود اینکه واکسن های مختلفی در اروپا تایید شده است ولی هنوز عرضه واکسن در این اتحادیه به اندازه ای نیست که امکان واکسیناسیون سریع فراهم شود. بسیاری از روند واکسیناسیون شکایت دارند و سیاستهای این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت صادرات واکسن به خارج از اتحادیه هم انتقادات زیادی را به همراه داشته است.این منطقه صادرات واکسن به استرالیا و بریتانیا را ممنوع کرده است و سیاستی مشابه در کشورهای امریکای شمالی هم دیده شده است. اما سوال دیگر این است که این واکسیناسیون تا چه زمانی می تواند بدن را در برابر کرونا ایمن کند؟ تا چه زمانی این واکسن کارایی دارد و ایا باید دوباره واکسن تزریق شود یا خیر؟ یافتن پاسخ به این سوالها می تواند مشخص کند که واکسن تا چه زمانی وارد بازار کشورهای فقیر و کشورهای کم درآمد می شود؟ اما در این وضعیت کشورهای در حال توسعه بهترین گزینه ای که در اختیار دارند این است که برای تولید واکسن در داخل کشور اقدام کنند.

کد خبر: ۸۱٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha