۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
 ماشین برقی چینی ها ارزان تر از پراید! |فروش خودروهای الکتریکی چشم بادامی ها از تسلا سبقت گرفت|
آیا خودروهای برقی چینی جهان را قضبه خواهند کرد؟

ماشین برقی چینی ها ارزان تر از پراید! |فروش خودروهای الکتریکی چشم بادامی ها از تسلا سبقت گرفت|

ماشین کوچک برقی چینی هونگ گوانگ Wuling HongGuang Mini که از نظر قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان ارزان تر از پراید است، از نظر فروش جهانی در ژانویه، از تسلا مدل ۳ بهتر عمل کرد.

بازار، گروه خودرو: هونگ گوانگ «Hong Guang» یک هاچ بک کوچک است که فقط دارای دو در است و چهار مسافر را در خود جای می دهد. فضایی برای محفظه چمدان فراهم نمی کند، اما صندلی های عقب را می توان جمع کرد تا فضای ذخیره سازی فراهم شود و باتری آن اجازه می دهد با هر بار شارژ ۱۰۵.۶ مایل (حدود ۱۶۹ کیلیومتر)  مسافت را طی کنید. حداکثر سرعت آن کمی بیشتر از ۶۲ مایل در ساعت حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) است.

بر اساس داده های EV Volumes  که توسط شبکه سی ان بی سی گزارش آن منتشر شده است، هونگ گوانگ در ماه اول سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۶.۷۰۰ خودرو فروخته است که  در مقایسه با کمی فروش  ۲۱، ۵۰۰ دستگاه تسلا مدل ۳   از رکود بالاتری برخوردار است.  

هنگ گوانگ در ماه فوریه همچنان عملکرد تسلا مدل ۳ را از نظر فروش در بازار چین  تحت شعاع قرار داده اما هنوز تخمین های فروش جهانی منتشر نشده است با این حال گزارش شده است که این ماشین کوچک در حال حاضر فقط در چین فروخته می شود، اما قصد دارد فروش مدل وولینگ  را در نهایت در سراسر جهان گسترش دهد.

این خودرو در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ در چین به بازار عرضه شد و یکی از دلایل محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان چینی قیمت بسیار پایین آن است که کمتر از ۵۰۰۰ دلار است در مقایسه با "مدل ۳" که قیمت آن از ۳۶ هزار دلار در چین شروع می شود.

آیا چین موفق می شود؟

 اما سئوال این است که آیا چین می تواند  بازار خودروهای  برقی را تصاحب کند؟

شرکت خودرو سازی چینی هوزون «Hozon» یکی از تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین است که به دلیل قیمت متوسط ‌و هزینه های پایین برای وسایل نقلیه الکتریکی، در مناطق کم درآمد محبوبیت بیشتری کسب کرده است.

سی مای، تحلیلگر بلومبرگ  می گوید: «این وسایل نقلیه برقی بسیار ارزان قیمت در چین به مشتریان جدیدی دسترسی پیدا می کنند، همانطور که به احتمال زیاد در بازارهای دیگر متقاضی برای خودروهای برقی با قیمت پایین تر وجود دارد.»

قیمت خودروهای الکتریکی رو به نزول است

 قیمت وسایل نقلیه الکتریکی در حال رسیدن به برابری با خودروهای با سوخت فسیلی است. به نحوی که پیش بینی می شود در چهار تا شش سال آینده قیمت خودروهایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند، با قیمت خودروهای برقی یکی خواهد شد.

سلیکا تالبوت، مدرس دانشگاه آمریکایی در واشنگتن و شریک بنیانگذار یک شرکت مشاوره اتومبیل، معتقد است که این تغییر می تواند تأثیرات اجتماعی گسترده ای داشته باشد، به ویژه برای افرادی که خارج از مراکز شهر و در مناطق روستایی زندگی می کنند و دسترسی به حمل و نقل عمومی محدود است.

 تالبوت خاطرنشان کرد: در طول دهه گذشته، قیمت خودرو به مراتب از میزان رشد دستمزد در ایالات متحده فراتر رفته است،

به نحوی که ۵ دهک پایین، تا ۳۰٪ از درآمد خود را برای هزینه های حمل و نقل صرف می کند.

هونگ کونگ مینی  با سرمایه گذاری مشترک بین SAIC Motor و General Motors - که سال گذشته وارد بازار شده به یک موفقیت سریع دست پیدا کرده است  و قیمت پایه آن فقط ۴، ۲۳۰ دلار است

 ماشین برقی چینی ها ارزان تر از پراید! |فروش خودروهای الکتریکی چشم بادامی ها از تسلا سبقت گرفت|

قیمت ها

در چین، "Neta N۰۱" از "Honda Auto" یکی از گروه های اتومبیل های برقی ارزان قیمت است، از جمله ماشین کوچک "E۱"از کمپانی بی وای دی  "BYD" - با پشتیبانی وارن بافت - ۸۹۵۰ دلار است.

هونگ کونگ مینی  نیز که  خبر آن را در ابتدای گزارش خواندید با سرمایه گذاری مشترک بین SAIC Motor و General Motors - که سال گذشته وارد بازار شده به یک موفقیت سریع دست پیدا کرده است  و قیمت پایه آن فقط ۴، ۲۳۰ دلار است.

  هنگامی که "Hongguang Mini" در ماه ژوئیه معرفی شد، این پرفروش ترین ماشین جدید انرژی در چین بود، زیرا ۱۵۰۰۰ دستگاه فروخت و فروش آن در سپتامبر به بیش از ۲۰، ۰۰۰ دستگاه رسید، تقریبا دو برابر فروش خودرو تسلا مدل ۳ در این ماه

 کارشناسان خودرو گفتند اگرچه این خودرو در مورد باتری، برد و عملکرد به وضوح از تسلا عقب است، اما راحتی و قیمت پایین آن را به یکی از پرفروش ترین وسایل نقلیه جدید برقی در چین تبدیل می کند.

طبق گفته شرکت تحقیقات خودرویی جاتو داینامیک « Jato Dynamics »، در ایالات متحده، طی نیمه اول سال گذشته، متوسط ‌قیمت یک وسیله نقلیه الکتریکی به استثنای مشوق ها ۵۵.۲۳ هزار دلار بوده است، در حالی که در چین ۲۹.۸۹ هزار دلار است.

 ماشین برقی چینی ها ارزان تر از پراید! |فروش خودروهای الکتریکی چشم بادامی ها از تسلا سبقت گرفت|

 محبوبیت آن ماشین ها

قیمت پایین به تعداد فزاینده ای از مردم، عمدتا جوانان و افراد کم درآمد که در خارج از شهرهای بزرگ زندگی می کنند، اجازه می دهد اولین اتومبیل خود را خریداری کنند.   این وسایل نقلیه به ویژه در مناطق روستایی چین، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر مشتری بالقوه دارند.

به علاوه صنعت اتومبیل برقی ارزان قیمت این کشور از یارانه های دولتی و مشوق های دیگر مانند وام های کم بهره در روستاها، شهرها و شهرهای کوچکتر بهره مند شده است.

 اما هنوز هم تعدادی از موانع بر سر راه توسعه رانندگی اتومبیل های الکتریکی برای گسترش در مناطق خارج از محدوده  در چین وجود دارد.

چین بزرگترین تولید کننده باتری در جهان است، بنابراین تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی از دستیابی به یک منبع ارزان قیمت برای گرانترین قسمت در خودروهای الکترونیکی  بهره مند می برند

 ماشین برقی چینی ها ارزان تر از پراید! |فروش خودروهای الکتریکی چشم بادامی ها از تسلا سبقت گرفت|

مزایای رقابتی

چین بزرگترین تولید کننده باتری در جهان است، بنابراین تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی از دستیابی به یک منبع ارزان قیمت برای گرانترین قسمت در خودروهای الکترونیکی  بهره مند می برند.

  تحلیلگران بر این باورند که در حالی که سازندگان و تأمین کنندگان خودرو در کشورهای دیگر قادر به تولید با این هزینه کم نیستند، ممکن است برای مدتی نتوانند چنین خودروهای برقی ارزان قیمت را ارائه دهند.

"شان ریان" مدیر گروه "تحقیقات بازار چین" به بی بی سی گفت:  دولت چین در مورد کاهش آلودگی و تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در پذیرش و ترویج نوآوری در وسایل نقلیه الکتریکی بسیار جدی است.

بازارهای دیگر

همان طور که تالبوت اشاره کرده است، برای راه اندازی عادلانه وسایل نقلیه الکتریکی باید دسترسی گسترده ای به امکانات شارژ وجود داشته باشد.

  وسایل نقلیه الکتریکی ارزان قیمت در ۵ سال گذشته در بسیاری از بازارها مورد توجه قرار گرفته اند.

یک مطالعه توسط موسسه فناوری ماساچوست نشان داد که ماشین الکتریکی نیسان موتور به نام لیف «Leaf» در ایالات متحده امریکا با مدل قدیمی تر و با قیمت ۲۵ هزار دلار پس از یارانه های مالیاتی  یکی از ارزان ترین اتومبیل های موجود الکتریکی  در آمریکا است.

کد خبر: ۸۱٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha