۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸
خان های فراروی اقتصاد مازندران/ سنگ اندازی پدرخوانده ها
بازار گزارش می‌دهد؛

خان های فراروی اقتصاد مازندران/ سنگ اندازی پدرخوانده ها

ساری- مازندران به رغم آنکه ظرفیت های مختلفی در حوزه های معدنی، شیلات، گردشگری و کشاورزی دارد همچنان برای بهره گیری از آن با هفت خان های متعددی روبرو است.

بازار؛ گروه استان ها: قوانین متناقض و متعدد، عدم همراهی بانک ها، موانعی به نام اجرایی ثبت، مسائل مالیاتی و غیره از جمله چالش هایی است که بهره گیری از ظرفیت های بی شمار ثروت آفرینی در مازندران را با چالش روبرو کرده است.

مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت و معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران ظرفیت های تولیدی و معدنی فراوانی دارد که می تواند در ارزآوری برای استان موثر باشد، افزود: قوانین متناقض سبب شده تا مشکلات فراروی بخش تولید و صنعت افزایش یابد.

دستگاه ها فراروی تولید و معدن سنگ اندازی می کنند
وی افزود: بخش معدن در استان با چالش هایی روبرو بوده است و هر دستگاهی سعی می کند سنگ اندازی کند درحالی که اگر متولی معدن سازمان صمت است باید این نسبت به رفع مشکلات فراروی حل کند.

وی اظهار داشت: بخش دولتی، خصوصی، شهرک های صنعتی و جهاد کشاورزی هر یک خود را متولی می دانند درحالی باید تدبیر اساسی در این بخش اتخاذ شود.

رضوی اجراییات ثبت را دیگر مشکلات فراروی بخش صنعت و معدن ذکر کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص واحدهای تولیدی، اجراییات باید با بخش تولید همکاری بیشتری داشته باشد.

خان های فراروی اقتصاد مازندران/ سنگ اندازی پدرخوانده ها

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران یادآور شد: تامین ارز از دیگر چالش های فراروی بخش تولید به شمار می رود و تولید کنندگان در این زمینه با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می کنند و باید بپذیریم اف تی ای اف یک پروتکل جهانی است و باید در این زمینه تدبیر اساسی اتخاذ کنیم و نمی توان نسبت به این مسئله بی تفاوت بود.

بخش تعاون نیز از دیگر ظرفیت ها و قابلیت های مازندران برای توسعه است و به رغم همه تلاش ها به دلیل وجود موانع متعدد این بخش نتوانسته سهمش را در اقتصاد استان ارتقاء دهد.

بانک ها نسبت به بنگاه های اقتصادی تبعیض نداشته باشند
محمد مهرگان عضو اتاق تعاون مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار نظارت و جلوگیری از عدم تبعیض بانک ها به بنگاهای اقتصادی و عملیات بانکی برای فروش کود از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: بانک ها باید وظایف خود را در این بخش به درستی انجام دهند زیرا اگر چنانچه عملیات بانکی آثاری داشته باشد بخش های دیگری از آن متاثر می شوند.

مهرگان اجراییات ثبت را از جمله چالش ها بیان کرد و گفت: واحدهای اجرایی اغلب به متن تقاضانامه ها توجه می کنند و خواسته های تولید را چندان مدنظر قرار نمی دهند.

وی ادامه داد: در زمینه اجرای ثبت مواردی مشاهده شده که بانک ها، مصوبات ستاد تسهیل و کارگروه ها را لازم الاجرا نمی دانند درحالی که سازمان ثبت و اسناد بخشنامه ای صادر کرده تا این مصوبات مدنظر قرار گثرد.

مهرگان با تاکید براینکه شرکت شهرک ها باید به مفاد قرارداد التزام داشته باشد، یادآور شد: به عنوان نمونه اگر شرکت شهرک ها را قرارداد زمین را ملزم کرده باید فقط مفاد قرارداد مدنظر قرار دهد.

وی انجام داوری ها را از جمله مقررات تعاون ذکر کرد و گفت: در این زمینه دارای گلوگاه هایی هستیم که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

مهرگان مسائل مالیات را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت:برخی شرکت ها از معاقیت های مالیاتی بهره مند هستند ولی نسبت به آن توجه نمی شود و مسدود سازی حساب مدیران تعاونی ها و شرکت ها سبب تعطیلی واحدها می شود.

برخی شرکت ها از معاقیت های مالیاتی بهره مند هستند ولی نسبت به آن توجه نمی شود و مسدود سازی حساب مدیران تعاونی ها و شرکت ها سبب تعطیلی واحدها می شود

عضو اتاق تعاون مازندران تقسیمات جغرافیایی را از دیگر مسائل فراروی بیان کرد و گفت: بخشی از واحدهای تولیدی به دلیل این تقسیمات به اماکن مسکونی نزدیک می شوند که سرانجام منجر به تعطیلی و بروز مشکلات برای واحدهای تولیدی می شود.

پایانه صادرات گل وگیاه مازندران دارای مشکلات حقوقی است
مشکلات فراروی بخش های تولیدی مازندران در حالی است که این استان در ۱۴ محصول رتبه اول کشور را دارد و سالانه محصولات زیادی در آن تولید وروانه مناطق مختلف کشور می شود. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ظرفیت های متعدد فراروی استان مازندران، گل و گیاه را از جمله پتانسیل ها ذکر کرد و گفت: پایانه ای برای صادرات و توسعه تولیدات پیش بینی شد و این پایانه دارای مشکلات قضایی و حقوقی است.

وی میزان تولیدات استان را بیش از هفت میلیون تن ذکر کرد و گفت: این تولیدات نیاز استان و کشور را تامی می کند و به رغم آنکه که در ۱۴ محصول رتبه اول را داریم در زیرساخت ها با مانع روبرو هستیم.

وی توسعه زراعت چوب و گلخانه را از جمله ظرفیت ها استان ذکر کرد و گفت: در استان ۲۳۰ واحد سلولزی و نئوپان در استان فعال است که برای جلوگیری از واردات ارز و تامین مواد اولیه به توسعه زراعت زراعت چوب نیاز داریم.

خیریان پور وحدت رای رویه را برای توسعه کشت گلخانه ای از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: طبق این رویه، امور بخش کشاورزی با مختلف مواجه می شود که باید نسبت به اصلاح این رویه اقدام کرد.

خان های فراروی اقتصاد مازندران/ سنگ اندازی پدرخوانده ها

وی بومگردی، طبیعت گردی و گردشگری دریایی را از ظرفیت های مازندران بیان کرد و گفت: ۱۷۵ نقطه برای احداث اسکله های گردشگری شناسایی شد و ۱۹ واحد مربوط به شهرداری ها می شود.

خیریان پور با بیان اینکه تاکنون ۷۲ مجوز برای اسکله های گردشگری صادر شده است، خواستار تعیین تکلیف و تعیین رویه مناسب برای تسهیل در سرمایه گذاری در این بخش شد.

معاون استان مازندران اراضی پیرامونی سدها و رودخانه ها را برای اجرای طرح های گردشگری مناسب دانست و خواستار شناسایی این اراضی برای اجرای طرح های گردشگری و اشتغالزایی شد.

وی یادآور شد: همچنین توافقی بین وزیر نیرو و گردشگری در حوزه گردشگری در آب بندان ها امضاء شد که برای اجرایی شدن این توافق نیازمند حمایت و برنامه ریزی و رفع موانع فراروی هستیم.

خیریان پور همجواری با کشورهای اوراسیا ودریای خزر، فعال سازی دیپلماسی اقتصادی را از جمله سیاست ها ذکر کرد و گفت: چهار پایانه صادراتی در استان در دست ساخت است که با تکمیل آن می توان دیپلماسی اقتصادی را گسترش داد.

آبزیان و شیلات از دیگر ظرفیت های بی شمار اقتصادی مازندران به شمار می رود و بیش از ۱۰۶ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید می شود و تولید ۱.۲ میلیون تن شلتوک برنج در استان از دیگر مزیت ها به شمار می رود و توسعه این ظرفیت ها نیازمند رفع موانع و پشتیبانی دستگاه های مختلف است.

کد خبر: ۸۰٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha