۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
توافق ۲۵ ساله با چین مهمترین قرارداد ایران در سطح بین‌المللی است| پیام مهم ایران به غرب
تاثیرات اقتصادی یک قرارداد مهم در گفتگو با استاد دانشگاه آلاباما آمریکا

توافق ۲۵ ساله با چین مهمترین قرارداد ایران در سطح بین‌المللی است| پیام مهم ایران به غرب

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است توافق ۲۵ ساله ایران و چین مهمترین قراردادی خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران با یک کشور مطرح در سطح بین المللی امضا کرده است.

جواد حیران نیا؛ بازار: در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری خلق چین، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین وارد ایران شد.

در این سفر سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین که چند سالی مورد مذاکره بود نهایی شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در خصوص این سفر گفته است در این سفر دیدارهای دوجانبه‌ای در خصوص مسائل مختلف وجود دارد، اما بارزترین بخش آن مشارکت سند همکاری‌های جامع دو کشور است که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور است که به سطح مشارکت راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این سند از سال ۹۴ با سفر رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد گفت: این سند به عنوان یک نقشه راه بین ایران و چین است که بتواند روابط ایران و چین را از برخی روزمره گی ها به یک نگاه راهبردی‌تر هدایت کند.

 سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه روابط ایران و چین چند لایه و عمیق و با ابعاد مختلف است افزود: لازم بود این روابط در قالب یک سند دارای برنامه باشد که دو طرف توافق کردند و در این سفر امضا شد.

خطیب زاده ادامه داد: این سند دارای ابعاد مختلفی است که نقشه راه کامل است و دارای بندهای سیاسی راهبردی و اقتصادی است.

وی تصریح کرد: در ین سند همه ابعاد همکاری‌های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور دیده شده است و همچنین مشارکت ایران در کمربند راه چین نوشته شده است و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده است و همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو طرف در آن دیده شده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکا به بررسی ابعاد این سفر پرداخته که در ادامه می آید.

*وزیر خارجه چین در سفر دو روزه، روز جمعه وارد ایران شده است. اعلام شده در این سفر توافق ۲۵ ساله ایران و چین نیز به امضا خواهد رسید. اهمیت این توافق در چیست؟
اگر همه چیز اینگونه که قبلا در موردش بحث شده مورد قبول دو طرف قرار گیرد و اقدامات لازم جهت اجرای مفاد این عهد نامه انجام شود و به شعار و خوشبینی کاذب محدود نشود، توافق ۲۵ ساله ایران و چین مهمترین قراردادی خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران با یک کشور مطرح در سطح بین المللی امضا کرده است. این قرارداد پتانسیل این را دارد که روابط سیاسی، اقتصادی و راهبردی ایران و چین را در سطحی گسترده افزایش دهد.

*از لحاظ زمانی، امضای این توافق چه پیامی برای طرفهای غربی و آمریکا دارد؟
در این مقطع زمانی که غرب، بخصوص آمریکا انتظار تسلیم شدن ایران در مقابل خواسته های آنها هستند، توافق ۲۵ ساله ایران و چین  میتواند پیامی مهم از طرف ایران به غرب تلقی شود و نشان دهنده این باشد که برنامه دراز مدت آنها که محاصره سیاسی، اقتصادی و راهبردی ایران را نشان گرفته است به سنگ خورده است.

*امضای این توافق تا چه اندازه میتواند نیازهای اقتصادی ایران را برطرف کند و وضعیت ایران را از شرایط تحریمی تغییر دهد؟
اقتصاد چین در همه موارد با اقتصاد جهانی گره خورده است. لذا چین به راحتی نمیتواند تحریمهای ضد ایران را نادیده بگیرد چون اگر چنین کاری را انجام دهد به اقتصاد خود و رابطه اش با غرب صدمات زیادی وارد میکند. 

بنابراین نباید به توافق ۲۵ ساله ایران و چین بعنوان اهرمی برای شکست تمام تحریمهای غرب بر علیهه ایران نگاه کرد. ولی ارتقای روابط ایران و چین میتواند در دراز مدت اثرات تحریمها را کمتر کند و چالشی برای یکه تازیهای غرب در مقابل ایران باشد.

*در سفری که ظریف به چین داشت، وزیر خارجه چین به نوعی امضای این توافق را به حل و فصل اختلافات ایران با کشورهای منطقه گره زده بود. اما در حال حاضر به ایران سفر کرده تا این توافق را امضا کند. آیا تغییری در دیدگاه چین متعاقب به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا به وجود آمده است؟ به عبارت دیگر آیا چین منتظر سیاست دولت جدید آمریکا بوده است؟

چین به ارتقاء روابط خود با تمام کشورهای منطقه اهمیت میدهد و توافق ۲۵ ساله با ایران را در چارچوب سیاست منطقه ای خود و موازی با برنامه  «کمربند و جاده» خود حساب میکند.

یعنی برای چین آنچه حائز اهمیت است این است که در منطقه تنش وجود نداشته باشد و یا حد اقل تنشهای موجود قابل کنترل باشند.  بنابراین تغییری در دیدگاه چین متعاقب به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا به وجود نیامده است.

کد خبر: ۸۰٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha