۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
سالانه ۹۳۱ میلیون تن مواد غذایی در دنیا هدر می‌رود|کمک اینترنت اشیا و اقتصاد دیجیتال به جلوگیری از هدررفت
بازار گزارش می‌دهد؛

سالانه ۹۳۱ میلیون تن مواد غذایی در دنیا هدر می‌رود|کمک اینترنت اشیا و اقتصاد دیجیتال به جلوگیری از هدررفت

خانوارها مسوول ۶۱ درصد از هدر رفت سالانه مواد غذایی در دنیا هستند و سهم خانوارهای ساکن در کشورهای صنعتی و در حال توسعه به کل هدر رفت غذای کشور مشابه است ولی برای مقابله با این بحران چه باید کرد؟

بازار؛ گروه بین الملل:هدر رفت غذا در این سالها یکی از موضوعات مهمی بود که سازمان های بین المللی به آنها توجه کردند ولی این بار مساله هدررفت مواد غذایی از جنبه تاثیرگذاری آن روی انتشار کربن در دنیا و تسریع فرایند تغییرات جوی مورد بررسی قرار گرفت.

بر مبنای گزارش اخیر سازمان ملل متحد هر ساله ۹۳۱ میلیون تن غذا در دنیا به هدر می رود. این حجم از مواد غذایی  عامل اصلی ایجاد ۸ تا ۱۰ درصد کربن منتشر شده در سال است و می تواند نقشی تعیین کننده در تسریع فرایند گرم شدن کره زمین داشته باشد.

طبق این گزارش سالانه ۱۷ درصد از مواد غذایی تولید شده در دنیا به هدر می رود  که ۶۱ درصد از این هدر رفت در خانه ها انجام می شود و ۲۶ درصد در  بخشهای خدماتی غذایی از قبیل رستوران ها و ۱۳ درصد هم در بخشهای خرده فروش مواد غذایی از بین می رود.

هدر رفت این حجم عظیم مواد غذایی در دنیا در شرایطی انجام می شود که در جریان همه گیری کرونا امنیت غذایی مردم در بسیاری از کشورهای فقیر کاهش یافته است و شمار زیادی از فقرا در دنیا توان تامین اولین و اصلی ترین نیاز خود را از دست داده اند.

سازمان ملل با اشاره به جنبه های مختلف اثر گذاری هدر رفت مواد غذایی در هر سال نوشت: «هدر رفت مواد غذایی هم از نظر اقتصادی تاثیر منفی دارد و هم از نظر اجتماعی و زیست محیطی. به همین دلیل باید سیاستی جهانی برای مقابله با این معضل در نظر گرفته شود و بسترهای اطلاعاتی لازم در مورد ضرورت توجه به مساله هدر رفت مواد غذایی در اختیار مردم  قراربگیرد.»

اصلی ترین هدف توسعه پایدار سازمان ملل، کاهش هدر رفت غذا است
سازمان ملل اخیرا برنامه تازه ای با عنوان هدف توسعه پایدار  جهانی ارایه داده است که بر مبنای این برنامه  تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید سرانه هدر رفت مواد غذایی در دنیا به نصف سطح کنونی تقلیل پیدا کند.

کاهش سازمان یافته هدر رفت مواد غذایی در مراحل تولید و خرده فروشی از طریق افزایش نظارت های دولتی امکان پذیر است ولی تحقق این هدف در میان خانوارها مساله مهم دیگری است که نمی توان از آن غفلت کرد.

نکته مهم دیگری که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است نرخ بالای هدر رفت غذا در کشورهای در حال توسعه است. سازمان ملل در این مورد نوشت: «در کشورهای صنعتی بی توجهی مردم به اهمیت مواد غذایی باعث هدر رفت مواد غذایی می شود. در این کشورها مردم به شرایط کشورهای در حال توسعه و فقیر توجهی ندارند و درکی از بحران گرسنگی در کشورهای فقیر افریقایی ندارند ولی در سالهای اخیر ما شاهد افزایش هدر رفت غذا در کشورهای در حال توسعه هم بودیم. دلیل این مساله مشکلات زیادی است که در فرایند حمل و نقل، نگهداری، انبارداری و حتی عرضه مواد غذایی به مردم وجود دارد. در بسیاری از این کشورها توان پایین خرید مواد غذایی توسط مردم باعث می شود تا سهمی از مواد غذایی در خرده فروشی ها از بین برود و فاسد بشود. نکته دیگر این است که سرانه هدر رفت مواد غذایی در میان خانوارها در کشورهای صنعتی و در حال توسعه مشابه است.»

هزینه ۹۳۶ میلیارد دلاری هدر رفت غذا در هر سال
طبق برآورد سازمان ملل هزینه هدر رفت غذا و دور ریختن آن در فرایند تولید و توزیع و مصرف برابر با ۹۳۶ میلیارد دلار در هر سال است. به طور کلی سیستم های غذایی سالانه هزینه ای معادل ۱۲ هزار میلیارد دلار به سلامت، اقتصاد و محیط زیست تحمیل می کنند که ۲۰ درصد بیشتر از ارزش بازاری سیستم های غذایی در جهان است.

اما برای مقابله با هدر رفت غذا و تحمیل این هزینه کلان به اقتصاد دنیا چه می توان کرد؟ سازمان ملل بر این باور است که دنیا ابزارهای زیادی برای مقابله با این بحران در دست دارد که از جمله این ابزارها افزایش سطح نظارتی بر عملکرد خرده فروشی ها و رستوران ها است.

از طرف دیگر استفاده از امکانات دنیای دیجیتال و اینترنت اشیا هم می تواند بسیار اثرگذار باشد. این امکانات به ما کمک می کند تا دمای مراکز نگهداری مواد غذایی را به طور مدارم رصد کنیم و حجم ذخیره غذایی خرده فروشی ها را نیز بررسی کنیم و مانع از نگهداری حجم زیادی از مواد غذایی در خرده فروشی ها شویم.

در واقع با این سیاست می توانیم هدر رفت مواد غذایی در مراکز خرده فروشی را به حداقل برسانیم. فائو استفاده از رژیم های غذایی سالم تر و خرید میزان مورد نیاز برای مصرف روزانه توسط خانوارها را از جمله سیاستهای اثرگذار می داند.

کد خبر: ۸۰٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha