۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
چشم بازار نفت به وین
روسیه آیا به کاهش تولید نفت تن می دهد؟

چشم بازار نفت به وین

در شرایطی ماراتن اوپکی‌ها بر سر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام از امروز در وین آغاز شده که هنوز مشخص نیست آیا روس ها به این توافق تن می دهند یا نه.

بازار- کمتر از دو روز دیگر به تعیین سرنوشت بازار نفت خام دنیا در سال ۲۰۲۰ باقی مانده است. در شرایطی ماراتن اوپکی‌ها بر سر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام از امروز در وین آغاز شده که شیوع ویروس کرونا در بیش از ۷۰ کشور جهان باعث کاهش چشمگیر حمل‌ونقل و تعطیلی کارخانه‌ها و کسب و کارهای زیادی به خصوص در چین، دومین اقتصاد جهان شده و تقاضای نفت و به تبع قیمت آن را با افت شدیدی مواجه کرده است. در این میان اما هستند کارشناسانی که چندان به توافق جدید یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک امیدی ندارند.

علی شمس اردکانی کارشناس انرژی و رییس سابق کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی در اینباره به بازار می‌گوید: بعید می دانم توافق جدیدی مبنی بر کاهش تولید را شاهد باشیم. در حال حاضر کشورهایی همچون عربستان و روسیه سقف تولیدات خود را انجام می‌دهند و اگر قرار به کاهش تولید باشد، باید این کشورها از حجم تولید خود بکاهند. او که معتقد است کاهش تولید به نفع اقتصاد ایران می تواند باشد، گفت: در صورت توافق جدید در این رابطه سهم ایران از تولید افزاشی پیدا خواهد کرد. آیا

 با این وجود بسیاری از منابع خبری بر این باورند که کاهش قیمت نفت بیش از همه برای عربستان ناگوار است که طبق معمول بیشترین اتکا را در بودجه بر نفت دارد و روی نفت هفتاد دلاری حساب کرده است. در شرایط عادی هم، رشد قیمت نفت به بشکه‌ای هفتاد دلار در سال جاری میلادی بعید بود، اما حالا که هم تقاضا کم شده و هم عرضه بیش از گذشته است، این شکاف عرضه و تقاضا نفت را می‌تواند ارزان‌تر کند. پس طبیعتا عربستان بیش از دیگران به دنبال کاهش تولید کشورهای تولیدکننده نفت است. اما در بین کشورهای عضو اوپک در شرایط کنونی بار کاهش تولید تنها روی دوش عربستان می‌افتد.

لابی سعودی با روس ها

امروز پنجشنبه وزرای کشورهای عضو به صحبت می پردازند و جمعه روسیه و ۹ عضو دیگر غیر اوپکی به مذاکرات اضافه خواهند شد. آنگونه که وزیر نفت ایران اعلام کرده طبق پیشنهاد کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک و همچنین دبیرخانه، حداقل باید روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کاسته شود. با وجود اینکه اوپک خود را برای بیشترین کاهش تولید در ۱۷ سال گذشته آماده می کند، روسیه قیمت های فعلی در بازار را منطقی دانسته و علی رغم لابی سنگین سعودی در یک ماه گذشته برای کاهش بیشتر تولید در برابر آن مقاومت می کند. با وجود یک جلسه ۴ ساعته بین شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان و الکساندر نواک، روسیه و عربستان سعودی همچنان بر سر میزان تولید نفت با هم اختلاف اساسی دارند.

به گزارش نفت و خبر به نقل پلتس، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه دیروز جلسه را قبل از تمام شدن ترک کرد و بدون صحبت با خبرنگاران به سمت مسکو پرواز کرد تا به گفته منابع مطلع که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود مسائل را با رییس جمهور، ولادیمیر پوتین در میان بگذارد.

واکنش مثبت نفت به نشست اوپک

قیمت نفت که در هفته گذشته به کمترین مقدار خود از سال ۲۰۱۸ رسیده بود، به نشست اوپک واکنش مثبتی نشان داد و ۱.۳ درصد افزایش را تجربه کرد. نفت برنت امروز با ۶۷ سنت افزایش به ۵۱ دلار و ۸۰سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۵ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۴۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم دیروز به وین، پایتخت اتریش رفت تا در مقر اصلی اوپک در این نشست‌ها حضور یابد. بیژن زنگنه دیروز در بدو ورود به وین برای شرکت در یکصد و هفتاد و هشتمین نشست اوپک گفت که در اینکه عدم تعادل در عرضه و تقاضای نفت وجود دارد، شکی نیست. هم‌اکنون عرضه در بازار نفت بیشتر از تقاضاست.

زنگنه معتقد است که روس‌ها تا آخرین لحظه در مقابل کاهش تولید نفت مقاومت می‌کنند تا عددی از حجم تولیدشان کم نشود، اما از آنجا که هم‌اکنون بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا با مازاد عرضه روبرو است، ضروری است اوپک و غیراوپک تمام تلاش‌شان را برای توازن بازار نفت انجام دهند.

از نظر او، طبق پیشنهاد کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و همچنین دبیرخانه، حداقل باید روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کاسته شود. البته وزیر نفت در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا ایران سیاست کاهش بیشتر از ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دنبال می‌کند، گفت: اینجا عدد کارشناسی کار نمی‌کند، سیاست کار می‌کند.

کد خبر: ۸٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha