۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
بررسی اقتصاد دیجیتال با طعم هنر؛ رکورد شکنی کنسرت‌های آنلاین از همایون شجریان تا فرزاد فرزین
بازار گزارش می‌دهد؛

بررسی اقتصاد دیجیتال با طعم هنر؛ رکورد شکنی کنسرت‌های آنلاین از همایون شجریان تا فرزاد فرزین

کرونا باعث شد مسیر جدیدی پیش پای خواننده ها باز شود و با اجراهای آنلاین به دیدار هواردان خود بشتابند. اما در ۹۹ کنسرت‌های آنلاین چه حواشی همراه داشتند و رکورد بیشترین مخاطب به چه کسانی تعلق گرفت؟

مژده باقری؛ بازار : کرونا همان طور که سبک زندگی مردم را به سرعت تغییر داد، بسیاری از کسب و کارها را نیز با تغییرات شگرف همراه کرد، صنعت موسیقی نیز از این قافله عقب نمانده و خود را دیجیتال کرده تا علاقه مندان موسیقی سنتی و پاپ را دیجیتال شده ببینند، آغاز این راه  لایوهای ایسنتاگرامی و برخی از پلتفرم های اینترنتی بود که به سرعت  به اسپانسری اپراتورهای بزرگی چون ایرانسل و همراه اول ختم شد.

نوروز ۹۹؛ در خانه ماندیم، کنسرت هم دیدیم!
نوروز ۹۹ همه فکر می‌کردیم کرونا چند ماه بیشتر مهمان ما نیست! و نمی‌دانستیم که قرار است کرونا همراه ما تا ۱۴۰۰ بیاید. هر چه بود این بود که شعار در خانه بمانیم سال ۹۹ گره خورد به برنامه‌های کنسرت‌های آنلاین خواننده‌ها. و روزهای فروردین ۹۹ مصادف شد با اجرای زنده ی آنلاین خواننده‌های محبوبی چون: ماکان بند، علی زند وکیلی، سینا سرلک، امید حاجیلی، مهدی جهانی، روزبه بمانی، رضا یزدانی، گروه رستاک، حمید عسگری، مهدی یغمایی، حمید حامی و... . این هنرمندان در پلتفرم تلویزیون اینترنتی تیوا به هنرنمایی پرداختند. راه و روش جدیدی که خواننده‌ها پا در آن مسیر گذاشته بودند ظاهرا مسیر خوبی بوده و هواردان را تا حدودی راضی نگه می‌داشت. شاید به همین دلیل بود که فروردین تمام شد اما کنسرت‌های آنلاین تمام نشد و خواننده ها تصمیم داشتند از پلتفرم های آنلاین متفاوت استفاده کرده و هنر خود  را راهی منزل های تمام علاقه مندان موسیقی در سرتاسر ایران کنند.

کنسرت‌های آنلاین راهی لایوهای اینستاگرامی شد!
ارتباطی که گاها در وسط کنسرت ها قطع می‌شد و صد البته مسیر جدید و دوری از هواداران باعث شد برخی از خواننده ها راه متفاوتی  در پیش گیرند. راه چاره‌ای که این خواننده ها اندیشیده بودند استفاده از لایوهای اینستاگرامی و ارتباط با طرافداران مستقیمشان بود. اشوان و بنیامین دو نام آشنا و مطرحی بودند که کنسرت‌ اینستاگرامی متفاوتی برگزار کردند. بنیامین به عنوان لوکیشن پشت بام خانه خود را انتخاب کرد و با همراهی گروه ارکستر خود کنسرت متفاوتی برگزار کرد. اشوان نیز در این مسیر با همراهی تیم خود عملکرد متفاوتی بر جای گذاشت و یک ساعت تمام برای هواردانش به طور مستقیم خواند تا در روزهایی که کرونا مهمان لایفنکی از زندگی شده بود دل طرفدارانشان را شاد کنند.

تمام اجراهای زنده در کنار تمام حواشی که به همراه داشت این موضوع را در اذهان قوت بخشیده که شاید مسیر جدیدی پیش پای اجراهای زنده باز شده باشد. استفاده از پلتفرم های آنلاین موضوع مهمی است که این روزها حتی به دل موسیقی نیز رسوخ کرده است

 ایرانسل با لنزٍ، همایون شجریان و سالار عقیلی وارد میدان شد!
کنسرت آنلاین همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس پس از یک هفته تبلیغ گسترده در فضای مجازی، یکشنبه چهارم خردادماه در حالی با نام «نسیم وصل» از محل تالار وحدت پیش روی مخاطبان قرار گرفت که به دلیل اختلالات موجود در پلتفرم لنز که مسئولیت پخش آنلاین این کنسرت زنده را داشتند، بسیاری از علاقه مندان موفق به تماشای آنلاین این اجرا نشدند. بنابراین ایرانسل ویدیوی ضبط شده این کنسرت را در دسترس مخاطبان قرار داد.

این موضوع انتقادات زیادی را راهی پلتفرم ایرانسل و لنز کرد. اما در نهایت معترضین باز هم چاره ای جز تماشای دوباره نداشتند!

۳ مرداد ماه ۹۹ ایرانسل دوباره اعلام کرد از ساعت ۲۰:۳۰  در «تالار وحدت» تهران اجرا می‌شود و کاربران اپلیکیشن تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل، مخاطبان اختصاصی این کنسرت هستند. ایرانسل اعلام کرده بود کاربران غیرایرانسلی اپلیکیشن لنز، لازم است برای تماشای این کنسرت، علاوه بر استفاده از دیتای اپراتور خود، اشتراک ویژۀ این اپلیکیشن را به قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری کنند؛ اما کاربران ایرانسلی می‌توانند بدون نیاز به خرید اشتراک ویژه، کنسرت آنلاین را با تعرفۀ تمام‌بهای دیتا تماشا کنند.

این بار ایرانسل محکم کاری کرده بود و عنوان کرده بود که کنسرت تا ۱۰ روز، برای علاقه‌مندانی که امکان مشاهدۀ آنلاین آن را نداشته‌اند، در دسترس خواهد بود.

تفاوت کنسرت از «کیهان» تا «سیروان»
چهارشنبه ۱۵مرداد علاقه‌مندان به موسیقی شاهد برگزاری دو کنسرت آنلاین بودند. دو کنسرتی که از لحاظ نحوه اجرا، قیمت بلیت و فضای موسیقی کاملا متفاوت باهم برگزار شدند. کیهان کلهر اجرای یکی از این کنسرت‌ها را برعهده داشت. او که پیش از این نیز کنسرت آنلاینی را در موزه آبگینه تهران در قالب تکنوازی سه‌تار روی صحنه برده بود برای دومین بار مهمان خانه‌های مردم شد. این‌بار کلهر با همراهی کوارتت شهرزاد در خانه و باغ اتحادیه تهران که به «خانه امین‌السلطان» نیز مشهور است روی صحنه رفت. اجرایی که در ادامه تورکنسرت‌های «شهر خاموش» این نوازنده بود.

در طرف دیگر سیروان خسروی در سبکی کاملا متفاوت اجرای مجازی را برای مخاطبانش برگزار کرد. اجرایی که نه تنها برخلاف کنسرت کیهان کلهر رایگان نبود بلکه رکورد قیمت بلیت کنسرت آنلاین را نیز شکست. مخاطبان برای خرید بلیت این اجرا ۵۰ هزارتومان پرداخت کردند. پیش از این تنها همایون شجریان و سالارعقیلی کنسرتشان را با بلیت فروشی برگزار کرده بودند که رقم بلیت آن اجراها نیز ۱۰ هزارتومان بود. از دیگر تفاوت‌های اجرای سیروان خسروی با کیهان کلهر زنده نبودن آن بود، این خواننده سبک پاپ برای مخاطبانش اجرای ضبط شده‌ای را به صورت آنلاین پخش کرد و البته این اجرا کاملا فضای متفاوتی با تمام کنسرت‌های آنلاین داشت. خسروی در فضای باز در شهر تهران روی صحنه رفته و در اجرایش از جلوه‌های بصری متفاوتی استفاده کرده بود. او در این کنسرت قطعات آلبوم جدیدش «مونولوگ» را اجرا کرد.

کنسرت احساس کاری متفاوت از بابک جهانبخش
۲۶ و ۲۷ آذر ماه بود که بابک جهانبخش با کنسرت متفاوتی به دیدار هواداران خود رفت. تبلیغات این کنسرت که از حدود ۱۰ روز پیش آغاز شده بود با اعتراضات بسیاری همراه شد.

بعد از انتشار خبر برگزاری کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش در روزهای ۲۶ و ۲۷ آذر ماه سال جاری که با اعلام قیمت ۵۵ هزار تومانی برای بلیت، با واکنش‌های بسیار تندی از سوی مخاطبان مواجه شد، این خواننده با انتشار پستی که به نوعی در توجیه این نحوه غیرمنطقی قیمت گذاری بود، توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

قیمت بلیت کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش در حالی ۵۵ هزار تومان اعلام شد که طی ماه‌های قبل برای کنسرت آنلاین و پرحاشیه همایون شجریان ۱۰ هزار تومان و برای کنسرت ضبط شده سیروان خسروی ۵۰ هزار تومان قیمت بلیت در نظر گرفته شده بود. هر چه بود همزمان با روز اول کنسرت ضبط شده بابک جهانبخش راهی بیمارستان و عمل قلب باز شد و کنسرت نیز با استقبال هواداران همزمان در دسترس خریداران بلیت قرار گرفت.

یکی از مهمترین محاسنی که می توان برای کنسرت آنلاین به آن اشاره کرد، پخش کنسرت در سرتاسر ایران و حتی روستاهای لب مرزی و دور افتاده بود

همراه اول با فرزاد فرزین و سالار عقیلی وارد میدان شد
تب و تاب کنسرت های آنلاین تا حدودی کم شده بود که ۱۴ بهمن ماه با اسپانسری همراه اول  سالارعقیلی روی استیج رفت. این کنسرت که با تمهیدات همراه اول، برای تمام کاربران اینترنت در کشور به صورت رایگان (بدون بلیت‌فروشی) برگزار شد، توانست ۹۳۵ هزار بیننده را در روبیکا و ۲۰۸ هزار بیننده را در آیگپ جذب کند.

اما دقیقا یک روز بعد و در ۱۵ بهمن ماه ۹۹ بود که این بار فرزاد فرزین به روی سن رفت. اجرای فرزین به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر از طریق دو اپلیکیشن «روبیکا» و «آیگپ» پخش و با حدود ١.٧ میلیون تماشا مورد استقبال  ایرانیان قرار گرفت.

این کنسرت که با تمهیدات همراه اول، برای تمام کاربران اینترنت در کشور بدون بلیت‌فروشی برگزار شد، توانست یک‌میلیون و ٣٩١ هزار نفر را در روبیکا و ٢٨٣ هزار نفر را در آیگپ جذب کند و با یک‌میلیون و ۶٧۴ هزار تماشا بالاترین رکورد در تماشای کنسرت آنلاین را در کشور به ثبت رساند.

آیا شاهد روند جدیدی در اجرای کنسرت خواهیم بود؟
تمام اجراهای زنده در کنار تمام حواشی که به همراه داشت این موضوع را در اذهان قوت بخشیده که شاید مسیر جدیدی پیش پای اجراهای زنده باز شده باشد. استفاده از پلتفرم های آنلاین موضوع مهمی است که این روزها حتی به دل موسیقی نیز رسوخ کرده است. شاید تجربه کنسرت های آنلاین خوانندگان را بر این دارد که در دوران پساکرونا نیز این رویه را ادامه دهند و لااقل برای هوادارن خود در شهرستان هایی که بنابه دلایلی نمی‌توانند در کنسرت های خواننده ها شرکت کنند این اپشن را تدارک ببینند که آنلاین و با استفاده از پلتفرم های متفاوت اینترنتی مهمان کنسرتشان باشند.

کنسرت آنلاین آرزوی برخی از علاقه مندان را برآورده کرد
یکی از مهمترین محاسنی که می توان برای کنسرت آنلاین به آن اشاره کرد، پخش کنسرت در سرتاسر ایران و حتی روستاهای لب مرزی و دور افتاده بود، بسیاری از علاقه مندان موسیقی در شهرستان های کشور دوست داشتند به صورت زنده یک روز خواننده را ببینند، درست است که صداوسیما به صورت محدود گاهی این فرصت را به مردم داده است، اما کنسرت های بی روح و محدود صداوسیما هیچگاه قابل مقایسه با کنسرت های آنلاین خوانندگان مطرح کشور نیست، این بار کرونا سبب خیر شد تا هنر به صورت عادلانه بین تمام مردم ایران و حتی دیگر کشورها عرضه شود، با ورود فناوری های نو به میدان کنسرت بعید است خوانندگان مطرح کشور بعد از کرونا هم از این فرصت استفاده نکنند و می توانند هم زمان پذیرای عده ای به صورت حضوری و باقی مردم به صورت آنلاین باشند که این اتفاق مبارکی برای اقتصاد موسیقی کشور است.

کد خبر: ۸۰٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha