۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
محموله‌های مواد غذایی خراسان رضوی برگشت خورد
به دلیل ممانعت کشور ترکمنستان

محموله‌های مواد غذایی خراسان رضوی برگشت خورد

مشهد- حجم بالایی از مواد خوراکی صادراتی به سمت مرزهای ترکمنستان برای رسیدن به بازارهای آسیایی توسط تجار ایرانی گسیل‌شده است اما حالا این مواد غذایی به دلیل شیوع کرونا پشت مرزها مانده و بسیاری از تجار نگران فسادپذیری اقلام صادراتی هستند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگرچه این روزها کرونا مانع صادرات شده است اما سابقه ممانعت دولت ترکمنستان از ورود کامیون‌های حمل کالا از طریق مرز لطف‌آباد و خاک این کشور مسبوق به سابقه است زیرا در شهریورماه امسال نیز این کشور از ورود کامیون‌های ایرانی خودداری کرد.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف‌آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد که با ورود بیماری کرونا حالا صادرات به ویژه مواد غذایی با مشکل جدی مواجه شده است.

کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند.

شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی بود

نایب‌رئیس اتاق صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرایط فعلی مختص به ایران نبوده و اقتصاد تمامی کشورها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

محمود سیادت بابیان اینکه طبیعی است در چنین شرایطی ترکمنستان نیز دست به اقدامات قرنطینه‌ای و احتیاطی بزند یادآور شد: البته این محدودیت در حال حاضر در خصوص کالاهای صادراتی خوراکی و فسادپذیر ازجمله تره‌بار، پسته، خرما و سایر محصولات فسادپذیر مصداق داشته و صادرات کالاهایی ازجمله کاشی، سرامیک و یا فولاد مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه خسارتی برای تجار ایرانی در این رابطه پیش‌بینی می‌شود نیز به خبرنگار ما گفت: اگرچه ضرر و زیان به‌عنوان ریسک در تجارت محسوب می‌شود اما شرایط موجود برای هیچ شخصی قابل پیش‌بینی نبود و لذا بدون شک زیان قابل‌توجهی را نیز در بردارد اما رقم مشخصی در حال حاضر نمی‌توان عنوان کرد.

وی بابیان اینکه کشور همسایه از ابتدای اسفند با اعمال این محدودیت، از تردد تمامی کامیون‌ها و تریلی‌های ایرانی و ترانزیت خارجی حامل مواد غذایی به کشورش جلوگیری کرده است ادامه داد: کشور ترکمنستان زمان مشخصی را برای اعمال این محدودیت‌ها اعلام نکرده ضمن اینکه دیگر اقلام صادراتی مانند کالاهای صنعتی به این کشور انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کشور همسایه حتی برای کامیون‌های ترانزیت متعلق به اتباع خود نیز این محدودیت را در نظر گرفته و آن‌ها را پس از ورود، قرنطینه می‌کند.

محموله‌های برگشت‌خورده در حال بارگیری است  

در همین حال مدیرکل راه‌آهن خراسان از بارگیری محموله‌های صادراتی در راستای بازگرداندن آن‌ها از طریق راه‌آهن خبر داد.

مصطفی نصیری ورگ گفت: پس از ممانعت دولت ترکمنستان از ورود اقلام خوراکی از طریق راه‌آهن و مرز ریلی سرخس به این کشور به‌واسطه فسادپذیر بودن این محموله‌ها لذا با اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بارگیری و بازگشت این اقلام به مبدأ بارگیری شامل ایستگاه‌های راه‌آهن مشهد و شهید مطهری به‌صورت رایگان شروع‌شده و هم‌اکنون در حال انجام است.

وی اغلب محموله‌های صادراتی برگشت‌خورده را شامل مواد غذایی عنوان کرد و افزود: این محموله‌ها شامل اقلامی است که  نیاز به دریافت مجوز قرنطینه‌ای دارند.

نگرانی بابت فسادپذیری محموله‌ها وجود ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز بابیان اینکه خراسان رضوی از مرزهای سرخس و لطف‌آباد با کشور ترکمنستان مبادلات اقتصادی دارد به خبرنگار ما گفت: متأسفانه طی هفته گذشته دولت ترکمنستان از ورود کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی جلوگیری کرد که این موضوع تنها به کامیون‌های ایرانی مرتبط نیست و برای تمامی کشورها فراگیر است.

علی رسولیان بابیان اینکه مشکلات محموله‌های صادراتی و اتفاقات پیش‌آمده در قالب کمیته اقتصادی مرز به‌طور مستمر پیگیری و رصد می‌شود اظهار کرد: کالاهایی مانند مواد غذایی که تاکنون امکان خروج از مرز را پیدا نکرده‌اند یا در انبارهای صادراتی و سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ذخیره‌سازی می‌شوند یا به مبدأ بارگیری کالا بازگردانده خواهند شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه نگرانی بابت نگهداری کالاهای کامیون‌های صادراتی وجود ندارد بیان کرد: علاوه بر انبار، سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ظرفیت ذخیره‌سازی چهار هزار تن کالا رادارند و لطف‌آباد نیز از ظرفیت نگهداری کالای دو هزار کامیون برخوردار است.

وی گفت: درمجموع تلاش شده است که هیچ تجمع کالایی در مرزهای سرخس و لطف‌آباد شکل نگیرد و در این راستا همه دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی وارد عمل شده‌اند تا موانع برداشته شود.

کد خبر: ۸٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha