۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
زراعت چوب ظرفیتی برای توسعه چهارمحال و بختیاری؛ یک هزار و ۶۰۰ هکتار نهال کاری شد
گزارش بازار؛

زراعت چوب ظرفیتی برای توسعه چهارمحال و بختیاری؛ یک هزار و ۶۰۰ هکتار نهال کاری شد

شهرکرد- چهارمحال و بختیاری یکی از استان های توانمند برای توسعه زراعت چوب و تبدیل به یکی از قطب های اصلی تولید چوب کشور است.

بازار؛  گروه استان ها: چوب یکی از نیاز های اصلی در کشور به شمار می رود که در صنایع مختلف از جمله مبل سازی، دکوراسیون و... کاربرد دارد.

تامین چوب از جنگل ها خسارت های قابل توجهی به این منابع ارزشمند خدادادی وارد می کند، اگرچه بسیاری از افراد سودجو با بریدن درختان به صورت قاچاق در حال ایجاد خسارت به جنگل ها هستند.

بخش قابل توجهی از نیاز کشور به چوب از طریق واردات انجام می شود که افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه های واردات و تولید محصولات مختلف در صنعت چوب کشور شده است.

زراعت چوب یکی از مهمترین ظرفیت ها برای تامین نیاز چوب در کشور است که در این میان، چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر ظرفیت در این زمینه است.

صنوبر یکی از مهمترین درختان در بخش زراعت چوب است که طی بررسی های انجام شده با شرایط اقیلمی چهارمحال و بختیاری سازگار است.

توسعه زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری با توجه به بارش های مناسب در این استان زمینه را برای تولید بخش قابل توجهی از چوب مورد نیاز در کشور را فراهم می کند و از طرفی این مهم بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری استان را حل می کند.

اجرای طرح های زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری زمینه ساز کاهش وابستگی به جنگل ها است و از طرفی نقش مهمی در کاهش واردات چوب به کشور دارد

مسئول بخش جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع وابسته به چوب روز به روز در سطح کشور در حال افزایش هستند و این امر نیاز کشور به چوب را افزایش داده است.

علی‌حسین امینی گفت: اجرای طرح های زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری زمینه ساز کاهش وابستگی به جنگل ها است و از طرفی نقش مهمی در کاهش واردات چوب به کشور دارد.

وی ادامه داد:  طرح های زراع چوب با توجه به افزایش قیمت چوب دارای صرفه اقتصادی است و  این محصول را با سایر محصولات کشاورزی رقابت‌پذیر کرده است.

مسئول بخش جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اجرای طرح های زراعت چوب علاوه بر ایجاد اشتغال و  بهبود مناظر طبیعی و محیط‌ زیست، موجب کاهش آلایندگی، تولید اکسیژن،  کاهش فرسایش کناره‌ای رودخانه‌ها می شود.

وی با بیان اینکه درخت صنوبر به عنوان گونه اصلی تولید چوب در کشور است که دارای سرعت رشد بالا و توانای سازگاری با شرایط مختلف است،  ادامه داد:  درخت صنوبر با توجه به سرعت رشد بسیار بالا یکی از مهمترین درختانی است که در زراعت چوب مورد توجه قرار گرفته است و طی بررسی های انجام شده این درخت با شرایط اقلیمی چهارمحال و بختیاری سازگار است.

مسئول بخش جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه طرح های زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است و تمهیدات لازم برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: برای اجرای طرح های زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری حمایت های از جمله تامین قلمه و نهال انجام می شود و برای اجرای این طرح ها تسهیلات در نظر گرفته شده است.

توسعه زراعت چوب در  ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور هدف گذاری شده است که سهم چهارمحال و بختیاری ۵۵۰ هکتار است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور توسعه طرح های زراعت چوب در کشور را مورد توجه قرار داده است و توسعه زراعت چوب در  ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور را هدف گذاری کرده است که سهم چهارمحال و بختیاری ۵۵۰ هکتار است.

سید اسماعیل صالحی گفت: در حال حاضر یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به طرح های زراعت چوب اختصاص دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در حال حاضر نهال رایگان برای توسعه طرح های زراعت چوب در این استان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و تسهیلات نیز برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: توسعه طرح های زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در بخش تولید دارد و وابستگی ها را به خارج از کشور کاهش می دهد.

صالحی عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری ظرفیت های بالایی برای توسعه این بخش دارد و باید از ظرفیت های مختلف استان برای توسعه این بخش بهره گیری کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از نیاز های اصلی توسعه طرح های زراعت چوب تامین آب است، ادامه داد: بهره گیری از آب های غیر متعارف برای توسعه طرخ های زراعت چوب می تواند به عنوان راهکاری اصلی برای اجرای این طرح ها مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری و نیز راهبرد توسعه زراعت چوب، باید زمینه برای تشویق مردم، جوامع محلی و سرمایه‌گذاران برای توسعه زراعت چوب فراهم شود تا از طرفی نیازهای صنعت چوب و صنایع وابسته به آن تأمین و از طرفی زمینه اشتغالزایی فراهم شود.

کد خبر: ۸۰٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha