۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
 واکسن سینوواک برای استفاده افراد ۳ تا ۱۷ سال ایمن است
برمبنای مطالعه روی کودکان و نوجوانان؛

واکسن سینوواک برای استفاده افراد ۳ تا ۱۷ سال ایمن است

در صورتی دنیا می تواند از بحران کرونا رها شود که بالغ بر ۸۰ درصد از مردم واکسن را دریافت کنند و واکسیناسیون کودکان و نوجوانان هم اهمیت زیادی دارد. سینوواک اعلام کرد برمبنای مطالعات اولیه واکسن تولیدی این شرکت برای افراد ۳ تا ۱۷ سال ایمن است.

بازار؛ گروه بین الملل: شرکت داروسازی سینوواک کشور چین اعلام کرده است واکسن تولیدی این کشور علیه ویروس کوید-۱۹ برای استفاده در کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۷ سال ایمن است.

سخنگوی این شرکت داروسازی با اشاره به این مطالب که مطالعات اولیه روی این گروه سنی انجام شده است و اطلاعات مربوط به ان به سازمان غذا و داروی چین ارسال شده است،گفت: «مطالعات بالینی روی بیش از ۵۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان انجام شده است  و تمامی این افراد بعد از دریافت واکسن توانستند انتی بادی لازم برای مقابله با کرونا را در بدن خود ایجاد کنند. تنها در دو مورد از این افراد عوارض جانبی سخت گزارش شده است که هر دو نفر تب بالا را تجربه کردند و بعد از یک روز و با دریافت داروهای تب بر، تب آنها ازبین رفته است.»

گانگ زنگ، یکی از روسای بخش مطالعاتی در شرکت سینوواک در یک کنفرانس خبری در روز دو شنبه ۲۲ مارس سال جاری گفت: «سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان متفاوت از بزرگسالان است و به همین دلیل تا کنون تمامی واکسن های تولید شده در دنیا برای بزرگسالان تجویز و استفاده شده است. بررسی های ما نشان داده است احتمال ابتلای کودکان به این ویروس کمتر است ولی این گروه سنی بیشترین نقش را در انتقال ویروس دارند. راه پایان دادن به این بحران رسیدن به ایمنی جمعی است و در صورتی می توانیم ایمنی جمعی را تجربه کنیم که کودکان و نوجوانان هم واکسینه شوند. مطالعات اولیه ما نشان داده است واکسن برای استفاده گروه سنی ۳ تا ۱۷ سال ایمن است و در جریان مطالعات بالینی تنها یک کودک سه ساله و یک کودک شش ساله تب شدید را بعد از دریافت واکسن تجربه کردند و بقیه شرایط عادی داشتند.»

تا کنون بالغ بر ۷۰ میلیون دوز واکسن سینوواک روی بزرگسالان در چین و دیگر کشورهای دنیا تزریق شده است. ترکیه یکی از کشورهایی است که این واکسن را به مردم تزریق کرده است و امارها نشان می دهد تا کنون ۱۲ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است.

باید اطلاعات کامل تری توسط شرکت سینوواک ارایه شود
پروفسور اینگ یونگ استاد دانشگاه پزشکی سنگاپور که در این مطالعات با شرکت سینوواک همکاری داشته است در این مورد گفت: «این خبر بسیار امیدوارکننده ای است. اینکه کودکان هم بعد از دریافت واکسن آنتی بادی های لازم برای مقابله با کرونا را در بدنشان ایجاد می کنند نشان می دهد که واکسن برای این گروه سنی تاثیر گذار است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که هنوز مطالعات به پایان نرسیده است و شرکت سینوواک باید اطلاعات کامل تری را در اختیار ما قرار دهد.»

شرکتهای داروسازی دیگر هم برای مطالعه تاثیر گذاری واکسن روی کودکان و نوجوانان مطالعاتی را شروع کرده اند. باید در نظر داشت که تمامی واکسن های مصرف شده در دنیا برای افراد بالاتر از ۱۸ سال مناسب است و تنها واکسن فایزر برای افراد بالاتر از ۱۶ سال توصیه شده است.

شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد مطالعه روی افراد ۱۲ تا ۱۶ سال را شروع کرده است و شرکت مدرنا هم خبر از شروع مطالعات بالینی روی افراد بالاتر از ۱۲ سال در ژانویه سال جاری و مطالعه روی افراد کمتر از ۱۲ سال در مارس سال جاری داد ولی هنوز نتیجه این مطالعات منتشر نشده است.

شرمت سینوفارم چین که دو واکسن به بازار عرضه کرده است هم مطالعه روی اثر بخشی واکسن روی کودکان را شروع کرده است. این شرکت در ژانویه سال جاری  اعلام کرد اطلاعات مربوط به مطالعات بالینی روی کودکان و نوجوانان را به مقامات بهداشتی چین ارایه داده است ولی در مورد نتیجه مطالعات و اینکه کدام یک از دو واکسن تولیدی توسط شرکت روی نوجوانان و کودکان مطالعه شده است اطلاعاتی به رسانه ها داده نشده است.

نوزادانی که با انتی بادی متولد می شوند
از طرف دیگر مطالعات تازه ای در مورد تاثیر واکسیناسیون روی مادران باردار و نوزادان آنها انجام شده است. بررسی ها نشان می دهد مادرانی که در سه ماه اخر بارداری واکسن دریافت کرده اند، نوازادانی را به دنیا می آورند که آنتی بادی های لازم برای مقابله با کرونا را دارند. در ضمن مادران واکسینه شده، از طریق شیردهی به نوزادشان هم می توانند آنتی بادی های لازم را در بدن انها ایجاد کنند و در واقع نوزادشان را در مقابل این ویروس ایمن کنند.

 در پایان باید در نظر داشت با توجه به حجم بالای مطالعات و موفقیت های زیادی که در دنیا واکسن ها ایجاد شده است، می توان انتظار داشت به پایان دوره همه گیری نزدیک شویم ولی حجم زیاد واکسن مورد نیاز دنیا حصول ایمنی جمعی در یک سال را غیر ممکن می کند.

در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰ میلیارد دوز واکسن کرونا در دنیا تولید خواهد شد که بیش از کل واکسن های تولید شده در یک سال عادی در تمام دنیا است ولی با این حجم از واکسن  و با فرض توزیع عادلانه واکسن تنها ۵ میلیارد نفر می توانند در مقابل کرونا ایمن شوند.

کد خبر: ۸۰٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha